• vvadda

Hur tänker köttätare?

Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

Sen skeppas de iväg i lastbilar och drivs på löpande band in i döden.

För mig är det här så självklart:
    - Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.
    - Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)

• Svar på tråden Hur tänker köttätare?
  • Förväntanstid
    exceptionell skrev 2014-02-03 12:02:56 följande:
    Jag tror att en stor del av problemet är att människor ofta har svag viljestyrka och är slavar under sina begär också. Det gör att folk gör saker även om de vet att det är fel. Till exempel äter ett djur som lidit, eller äter mängder av socker trots att de redan är tjocka, eller skaffar en älskare bakom ryggen på sin man. Människor är ganska "svaga" generellt och drivs mycket av egoism och begär. 

Det här tror jag ligger nära sanningen. Samma sak med folk som motarbetar jämställdhet, de tänker alltid främst på sig själva.
  • ungman90

Jag är boxare och känner att jag vill verkligen inte slå som en vegetarian, därför äter jag kött ;)

• sextiotalist
    exceptionell skrev 2014-02-04 17:33:33 följande:

Du kan räkna ut hur mycket protein (och allt annat) du får i dig med cronometer.com 

En vanlig matdag för mig kan se ut såhär: 

Frukost: Hirsgröt med ett päron.

Lunch: Bovete, blandade grönsaker/sallad, dressing och chiafrön. 

Mellanmål: En näve nötter. 

Middag: Quinoa, blandade grönsaker, valnötskräm med olja, citron och vitlök. 

Kvällsmål: Bovetegröt med en skopa hampaproteinpulver.

Med detta får jag i mig 61.4 gram protein och mer än det rekommenderade dagliga intaget av alla aminosyror. Dessutom får jag i mig allt annat jag behöver i näringsväg, med undantag för B12, D-vitamin och Omega 3 som jag tar tillskott av. (Här kan tilläggas att även köttätare behöver extra D-vitamin på vintern så det har inte med veganismen att göra.) 

Ingen diet för mig, då jag inte äter fiberrik och mat och inte heller nötter
  • Aniiee

Får man hänvisa till de andra femtielva trådarna man redan svarat i?

Nej, men jag äter kött. För att 1: Annars får jag inte i mig tillräkligt mycket protein och ett gäng andra näringsämnen, 2: För att det är gott, 3: för att jag VET att INGEN skulle överleva ett år i naturen utan kött. Det första som får stå tillbaka om man blir utslängd i ingenmansland är ens matvanor. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • exceptionell
    sextiotalist skrev 2014-02-04 19:01:55 följande:
    Ingen diet för mig, då jag inte äter fiberrik och mat och inte heller nötter
    Fast nu anpassade jag ju mitt exempel efter en person som sade sig vara allergisk mot baljväxter, inte efter dig. :)
  • Neelah
    exceptionell skrev 2014-02-04 17:33:33 följande:

Du kan räkna ut hur mycket protein (och allt annat) du får i dig med cronometer.com 

En vanlig matdag för mig kan se ut såhär: 

Frukost: Hirsgröt med ett päron.

Lunch: Bovete, blandade grönsaker/sallad, dressing och chiafrön. 

Mellanmål: En näve nötter. 

Middag: Quinoa, blandade grönsaker, valnötskräm med olja, citron och vitlök. 

Kvällsmål: Bovetegröt med en skopa hampaproteinpulver.

Med detta får jag i mig 61.4 gram protein och mer än det rekommenderade dagliga intaget av alla aminosyror. Dessutom får jag i mig allt annat jag behöver i näringsväg, med undantag för B12, D-vitamin och Omega 3 som jag tar tillskott av. (Här kan tilläggas att även köttätare behöver extra D-vitamin på vintern så det har inte med veganismen att göra.) 

Tack för länken! Finns det omega 3 som är helt vegetarisk (både oljan och kapseln)?
    Följ dina drömmar var de än leder
  • sextiotalist
    exceptionell skrev 2014-02-04 20:10:38 följande:
    Fast nu anpassade jag ju mitt exempel efter en person som sade sig vara allergisk mot baljväxter, inte efter dig. :)
    Exakt, och det är just via baljväxter och nötter man kan få protein från växtriket.
  • frökenelisabeth

För mig handlar det om två saker: att jag tycker kött är gott och att det skulle krävas en rätt stor insats från min sida att börja laga fullvärdig vegetarisk mat, då jag inte är van vid det.

Däremot föredrar jag ekologiskt kött och försöker handla "schysst", och de vegetariska rätter jag kan lagar jag relativt ofta.

• CaraMelli12
    Neelah skrev 2014-02-04 11:46:28 följande:
    Jag hade den goda avsikten att bli vegetarian, men blev jättesjuk och det visade sig att jag inte tål baljväxter och tofu som man ju faktiskt behöver äta för att få i sig tillräckligt med protein som vegetarian (om man inte vill äta dygnet runt förstås) , så jag fick lov att börja äta animaliskt protein igen. Det betyder ju inte att jag vräker i mig kött eller att jag köper vilka produkter som helst.
    Följ dina drömmar var de än leder
    Undra hur jag mår då som inte ätit varesig kött, baljvöxter eller tofu på 18 år...
Svar på tråden Hur tänker köttätare?