Hur tänker köttätare?
Och framför allt så har människan varit jägare i säkert 10 000 år
Vi är allätare, människan är nog den mest anpassningarbara arten av alla djur (näste efter råttan då). Men vår likhet med råttan är just att vi är allätare.
Nej, varken vårt tarmsystem eller tanduppsättning är lika de djur som endast äter växter. Men vi har inte heller samma tarmystem och tanduppsättning som de som är endast köttätare.
Vår kropp är byggd på att både bryta ned animaliskt protein och vissa växter (nej, vi har inte samma förmåga som t.ex kor och hästar att bryta ner cellolusa-rika växter)
Så rent biologiskt så människan skapt att allting, sedan finns det invidivuella skillnader (och i viss mån genetiska också)
Varför jag äter kött, jag tycker det är gott, jag håller mig mätt, det är den viktiaste proteinkällan för mig (då jag inte äter några baljväxter), mitt tarmsystem klarar inte av för mycket vegetabiler
Självklart så anser jag att djuren ska ha det så bra som möjligt.
Du kan räkna ut hur mycket protein (och allt annat) du får i dig med cronometer.com
En vanlig matdag för mig kan se ut såhär:
Frukost: Hirsgröt med ett päron.
Lunch: Bovete, blandade grönsaker/sallad, dressing och chiafrön.
Mellanmål: En näve nötter.
Middag: Quinoa, blandade grönsaker, valnötskräm med olja, citron och vitlök.
Kvällsmål: Bovetegröt med en skopa hampaproteinpulver.
Med detta får jag i mig 61.4 gram protein och mer än det rekommenderade dagliga intaget av alla aminosyror. Dessutom får jag i mig allt annat jag behöver i näringsväg, med undantag för B12, D-vitamin och Omega 3 som jag tar tillskott av. (Här kan tilläggas att även köttätare behöver extra D-vitamin på vintern så det har inte med veganismen att göra.)