Inlägg från: Paulina P P |Visa alla inlägg
  • Paulina P P

Hur tänker köttätare?

vvadda skrev 2014-02-03 11:14:05 följande:
    Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

Sen skeppas de iväg i lastbilar och drivs på löpande band in i döden.

För mig är det här så självklart:
    - Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.
    - Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)
    Och djur som lever i naturen och blir uppätna av andra djur tycker såklart att det är roligt. Eller borde rovdjur också bli vegetarianer?
  • Paulina P P
    liv skrev 2014-02-03 12:51:22 följande:
    Jag anser att djuren är "mindre värda" än oss människor generellt sett. Därför är det ok att äta dem. Jag köper endast svenskt kött. Oftast från grannen eller får från jakten annars ekologiskt från affären. Förstår inte hur folk kan äta skräpet från Irland... Salmonella-larmen kommer med jämna mellanrum och då är det alltid från ett annat land. Blä! Svenskt kött!

Tycket att det är komiskt med folk som bryr sig om vissa djur men inte andra. Jag tycker inte att hundar eller delfiner är viktigare än kor och grisar. Mina egna djur som jag har en känslomässig relation till värderar jag såklart högre men inte nån gatuhund i Rumänien eller en söt delfin någonstans i ett hav långt borta..

All respekt för dig som är vegetarian!
    Öht verkar det mer OK att äta "fula" djur än "gulliga" djur. Det finns många som säger att de är vegetarianer men kan tänka sig äta fisk. Fiskar lider väl lika mycket som kor och dessutom fiskas mer fisk än vad som behövs och många av dem dör i onödan.

Någon professor, som jag glömt namnet på, talar om disneyfiering. På grund av alla Disneyfilmer med gulliga talande djur som alla sett som barn betraktar de djur som gulliga och oskyldiga. Förr hade man en mer praktisk syn på djur. Mina morföräldrar var bönder och mormor slaktade grisen själv - grisen som hon tagit hand om och gett mat. Ingen sentimentalitet där inte.
  • Paulina P P
    Kaninkokerskan skrev 2014-02-04 08:23:57 följande:
    Jag tycker kött smakar illa, därför är jag vegeterian. Sen tror jag att kött inte är hälsosamt. Människors tarmsystem är så olika våra rovdjur. Dom har ett mycket kortare tarmsystem än oss människor.
    Just det. Det är därför människoarten lyckats överleva alla dessa tusentals år och föröka sig.
  • Paulina P P
    sextiotalist skrev 2014-02-04 08:53:36 följande:
    Vi är allätare, människan är nog den mest anpassningarbara arten av alla djur (näste efter råttan då). Men vår likhet med råttan är just att vi är allätare.
    Nej, varken vårt tarmsystem eller tanduppsättning är lika de djur som endast äter växter. Men vi har inte heller samma tarmystem och tanduppsättning som de som är endast köttätare.
    Vår kropp är byggd på att både bryta ned animaliskt protein och vissa växter (nej, vi har inte samma förmåga som t.ex kor och hästar att bryta ner cellolusa-rika växter)
    Så rent biologiskt så människan skapt att allting, sedan finns det invidivuella skillnader (och i viss mån genetiska också)

Varför jag äter kött, jag tycker det är gott, jag håller mig mätt, det är den viktiaste proteinkällan för mig (då jag inte äter några baljväxter), mitt tarmsystem klarar inte av för mycket vegetabiler
    Självklart så anser jag att djuren ska ha det så bra som möjligt.
  • Paulina P P
    EnGladPingvin skrev 2014-02-04 08:44:27 följande:
    Jag äter kött (bland mycket annat) för att det är gott, mättande och ger bra näring. Samtidigt håller jag med om att det finns stora tveksamheter med den köttindustri vi har och framför allt om man tittar till det billiga, importerade kött som många utan att bry sig stoppar i sig. Vi äter bara ekologiskt och närproducerat kött, helst kravmärkt om möjligt. Allra helst viltkött från en lokal jägare.

Blev riktigt bedrövad när jag hörde på nyheterna igår att svenska slakterier säger upp avtal med svenska grisbönder för att det köttet säljer sämre i förhållande till billigt importerat griskött. T.ex. från Danmark där djurhållningen för grisarna är bedrövlig och under all kritik. Jag blir hellre vegetarian än köper danskt fläskkött. Det finns en andledning till att det är så billigt med dansk fläskfilé och det skulle få det att kväljas i halsen på mig.
    Jag vill äta svenskt kött dels för att svenska bönder är bättre än många andra på att behandla djuren väl, dels för att jag inte vill att en massa bönder ska stå utan försörjning och dels för att inhemsk matproduktion är viktigt. Om det skulle bli krig idag skulle vi klara oss betydligt sämre än vi gjorde under krisåren under andra världskriget. Numera importerar vi den mesta maten. Denna import upphör omedelbart vid krig eller annan större kris (tex naturkatastrofen Orvar).
  • Paulina P P
    sextiotalist skrev 2014-02-04 09:05:18 följande:
    Men troligen kommer veganerna att ha det ännu tuffare, då det mesta de äter inte odlas i Sverige, utan i andra länder.
    Nu tror jag (naiv kanske) att vi hyfsat snabbt kan ställa om produktionen vid en kris (och vildsvinen lär bli ett minne blott)
    Vildsvin och mördrsniglar lär bli delikatesser
  • Paulina P P

Jag vill tillägga att jag inte alls har något emot att äta vegetariskt då och då. Jag föredrar t.ex ärtsoppa utan fläsk.

• Paulina P P

Min bror blir dålig i magen av baljväxter och är allergisk mot nötter. Tofu tycker han är riktigt äckligt. Vad skulle han äta om han bestämde sig för att bli vegetarian?

Svar på tråden Hur tänker köttätare?