Svenskar i England? :)
Hej! Hur många Englandsbor finns det här? :) Själv bor jag med min man och son i Cheltenham, sedan 3 år tillbaka. Berätta gärna vart ni bor och vad som fick er att flytta :)
Hej! Hur många Englandsbor finns det här? :) Själv bor jag med min man och son i Cheltenham, sedan 3 år tillbaka. Berätta gärna vart ni bor och vad som fick er att flytta :)
Jag bor i London sedan tio år tillbaka och är numera gift med engelsk man som jag väntar mitt första barn med. Flyttade till London med drömmar om att bli kock och det gick inget vidare men upptäckte istället att jag hade talang för PR och började studera på universitet och blev kvar. Vi har nyligen köpt och flyttat in i ett townhouse i ett centralt beläget område, som vi nu håller på att renovera. Spenderar ganska lite tid i Sverige även om vi åker hem någon/några veckor varje år men det är vanligare att mina föräldrar och vänner kommer hit.
Hej! Flyttade i januari från Stockholm till Horsham, West Sussex, tillsammans med min familj och 2 barn (5 och 7 år gamla). De går i en engelsk statlig skola. Anledningen till flytten var att min man fick jobb i Crawley. Själv är jag hemma. Det är inte lätt att få ihop tillvaron med två heltidsarbetande föräldrar. På vår skola lämnar man kl 8.45 och hämtar kl 15.15. Det finns inget fritids. Alternativet är barnflicka eller Childminder, som kostar ca 5£ per barn och timme. Just nu känns det inte som ett alternativ eftersom barnen måste etablera sig först och lära sig engelska...
Vilken rolig tråd, roligt att läsa om era erfarenheter. Hoppas att fler hittar tråden och berättar om sin erfarenhet.
Hejsan! Intressant att lasa om er andra i England.
Jag ar 32 ar gammal och bor i Hertforshire strax utanfor London med min man, som ar fran Grekland. Jag har varit i UK sedan 2000 ungefar, bade pluggat och jobbat. Vi vantar vart forsta barn i Oktober!
Vi flyttade fran London till Hertforshire forra sommaren och jag kanner mig lite mer 'ovanlig' som utlanning har an jag gjorde i multikulturella London och ibland saknar jag det... Kanner mig inte ett dugg 'Engelsk'.
Ser fram emot att fa en tresprakig familj, da jag kommer att tala enbart Svenska med barnet och min man enbart Grekiska. Engelska talar vi med varandra och det kommer nog att absorberas passivt.
Så spännande berättelser ni delar med er av. Vi är intresserade av utbyte av språk och kultur i sommar för vår yngste som är född -00. Vår äldste fick chansen att åka till England i samma ålder och det var toppen. Nån som har barn i samma ålder som känner för utbyte? Vi tar också gärna emot ett "extra" barn för lite svenska boost och svensk sommarvistelse. Vi bor nära hav, sjö på landsbygden (fast nära stad).