Anna77x skrev 2014-04-04 10:47:30 följande:
Hej! Vi flyttade hit (Cambridge området) för 1,5 år sen (ovetandes om att jag var gravid) och jag vantris något fruktansvärt. Det är då sjukt dyrt och svårt med barnomsorg, lönerna är låga och flexibiliteten när man har barn är usel. Samhället verkar tycka att kvinnan ska vara hemma vid spisen när man fått barn. Det är dyrt att hyra och husen är i riktigt dåligt skick. Alla är så fattiga och lever på kredit. Etc etc. Jag hatar att jag blivit så bitter! Vad är bra med UK?? - hjälp! Varför bor ni här och vad är fördelarna? Jag är typ fast här pga jobb och min partner är från UK.
Vad jobbigt att du kanner sahar. Tyvarr sa haller jag med dig om mycket av det du skriver - det verkar ju vara helt lojligt dyrt med barnomsorg och effekten av det blir ju precis som du sager, att manga mammor stannar hemma istallet for att ga tillbaka till jobbet och spendera en stor del av lonen pa att satta barnet pa dagis sa att de kan jobba! En himla knapp situation.
Tyvarr ar det min man som tjanar de 'riktiga' pengarna i var familj och det kanns inte troligt att han kommer fa jobb i Sverige i sin bransch om han inte kan kommunicera pa Svenska pa en professionell niva, och det lar man sig ju inte pa en handvandning. Maken ar fran Grekland, men det ar inte ett alternativ att flytta dit heller pga krisen just nu, tyvarr!
Onskar att jag kunde peka ut allt bra med England, men jag har lite problem med det sjalv for tillfallet... Cambridge ar i alla fall en valdigt vacker stad, och snart ar det var och da kanns ju allting lattare.