• Loppsan

Vart gör ni av tvååringen när ni duschar?

Om jag ska duscha när jag är själv hemma med mitt barn så sätter jag henne utanför duschkabinen, i hennes matstol med bord, spänner bältet och så sitter hon där och målar under tiden eller plockar med något skoj. Det går oftast väldigt bra men ibland är hon inte på humör och ledsnar snabbt. Ett alternativt är ju att ha henne med i duschen men det går inte av olika skäl.

Hur gör ni andra om/när ni måste/vill duscha när ni är själva hemma med barnet/barnen?

• Svar på tråden Vart gör ni av tvååringen när ni duschar?
  • arianne03
    Barbamama08 skrev 2014-01-22 01:44:54 följande:
    Är ensamstående till ett barn som snart blir två. Det är kruxigt med det mesta... Just nu duschar jag säkert bara en gång i veckan eller så. Mitt barn somnar vid 22-23, och då kan jag ju inte duscha heller eftersom jag inte vill själv lägga mig med blött hår. Jag får inte själv så många timmars sömn så jag vill verkligen inte gå upp tidigare än vad jag redan måste, och ta det då istället. Dessutom vaknar hon alltid numera när min väckarklocka ringer.

Bats antiperspirant och torrschampo i nödfall.
    Kan du inte bara duscha utan att blöta ner håret? Det gör jag, av samma skäl som du.
  • momomo

Nu får 2-åringen (+ 3 mån) leka fritt i huset när jag duschar, brukar inte vara något problem, men det blir snabbdusch för mig om jag är ensam och han är vaken. Fram tills ungefär när han fyllde två fick han antingen duscha med mig eller sitta i en barnstol i duschrummet och rita eller pussla, för då var olycksrisken alldeles för stor. Tack och lov börjar lite självbevarelsedrift och omdöme komma nu *äntligen*

• Litet My

Hon leker i sitt rum som ligger utanför badrummet. Eller så är hon med mig.

• MTC

Duschar med öppen dörr och öppet draperi, sätter på någon barnkanal, hemmet är barnsäkert så min 1,5 åring och 3 åring klarar sig några minuter, oftast står dom och glor på mig i duschen ändå :D

• Mrs Moneybags

Eeeh...jag säger bara att "nu ska jag duscha" och så duschar jag.

En tvååring klarar väl det i 5 minuter?

• Dixie
    Mrs Moneybags skrev 2014-01-22 13:54:09 följande:
    Eeeh...jag säger bara att "nu ska jag duscha" och så duschar jag.

En tvååring klarar väl det i 5 minuter?

ja, så gör jag också!
  • Ramborg

Ni som har barn som ni inte kan lämna för att duscha. Är ni alltid i samma rum som barnet annars också? När ni lagar mat, viker tvätt osv?

42.
  • Gathehielm

Jag duschade tillsammans med mina ungar tills jag litade på att de inte hittade på sattyg. Fungerade alldeles utmärkt.

• Flickan och kråkan
    Ramborg skrev 2014-01-22 14:26:19 följande:
    Ni som har barn som ni inte kan lämna för att duscha. Är ni alltid i samma rum som barnet annars också? När ni lagar mat, viker tvätt osv?
    För mig är det skillnad att duscha och vika tvätt. Skvalar bra mycket mer så jag hör sämre vad som händer på andra ställen, inte lika snabb ur heller om det behövs. 
  • scanmia
    Ramborg skrev 2014-01-22 14:26:19 följande:
    Ja så är det med mina ungar i alla fall. Tills de närmar sig tre och i alla fall börjar utveckla någon form av självbevarelsedrift. Efter det kollar jag mest in om det börjar bli för tyst...
Svar på tråden Vart gör ni av tvååringen när ni duschar?