• Loppsan

Vart gör ni av tvååringen när ni duschar?

Om jag ska duscha när jag är själv hemma med mitt barn så sätter jag henne utanför duschkabinen, i hennes matstol med bord, spänner bältet och så sitter hon där och målar under tiden eller plockar med något skoj. Det går oftast väldigt bra men ibland är hon inte på humör och ledsnar snabbt. Ett alternativt är ju att ha henne med i duschen men det går inte av olika skäl.

Hur gör ni andra om/när ni måste/vill duscha när ni är själva hemma med barnet/barnen?

• Svar på tråden Vart gör ni av tvååringen när ni duschar?
  • Loppsan
    Orkide skrev 2014-01-21 17:40:55 följande:
    Vi duschar tillsammans eller så passar jag på när han sover, han är två år.

Det är smart Min kan tyvärr inte bada så ofta som jag duschad, eftersom hon har exem, men annars hade jag gjort likadant!
  • HWR
    Loppsan skrev 2014-01-21 17:45:35 följande:

Är du inte rädd att de gör hyss medan du duschar? Man kanske inte är lika nojig med två ungar.
    Äsch då Flört Det kan de göra på om jag tittar bort två sekunder också, haha. Jag har dock gömt alla tuschpennor..de får bara ritas med när jag är med...
  • Loppsan
    Harmagedon skrev 2014-01-21 17:42:30 följande:
    Mina barn har klarat sig utmärkt själva några minuter i den ålder. Visst jag har väl låtit dem titta på tv eller iPad om det var det som krävdes. Jag har ju dessutom kunnat ha dem i duschen om de velat det.

Jodå jag är nästan helt säker på att dottern troligen bara skulle springa mellan badrummet och tvn. Men man vet aldrig; dåligt barnsäkrat här hemma. Duschen tar fem minuter men om olyckan är framme så är den ju det. Hon är ingen klättrare men är det nån gång hon ska klättra upp på soffbordet och trilla ned så vore det väl när jag låter henne vara "lös" medan jag duschar.
  • Loppsan
    hrewak skrev 2014-01-21 17:42:37 följande:
    Nu är dottern drygt 2,5 år, men hon leker själv på sitt rum t.ex./badar i sin balja.

Duscha tar mig ca 5 minuter och jag gör det med öppen dörr.

Kanske jag som är nojig bara
  • Spartacus

Nu är de 3 o 5 så de leker på medan jag duschar... som bebisar var det antingen babysitter eller när de sov. Ibland m öppen dörr så de har krupit runt. Aldrig nojjat nämnvärt men duschar sällan mer än 5-10 min heller...

• MissOrange

Sonen är 3 nu och har sedan typ 1,5 år fått sitta på en pall i badrummet och jag får prata med honom hela tiden annars blir han uttråkad :)

• Angelica8912

Min dotter som är 2,5 tar ofta med sig någonting in till mig när jag duschar. Typ pennor, eller ett pussel. Och så pratar vi med varann under tiden.

De vill hon inte alltid och då sitter hon här i lägenheten nånstans och leker. Aldrig hittat på något hyss ännu ;)

• pgw

Min son fick vara med i badrummet så gott som varje dag när jag duschade från det han var riktigt liten bebis. I början låg han på ett underlag, och när han blev större och började krypa omkring, spände jag fast honom i en gammal babybilstol. Där fick han sitta med lite leksaker. Ibland somnade han där medan jag duschade. Det var aldrig något som helst problem, för så här gjorde man varje dag, det ingick i dagsrutinen.

Nu som 3-åring får han vara "lös" medan jag duschar, men ändå händer det ibland att han släpar babybilstolen till badrummet och kräver att få sitta fastspänd i den medan jag duschar. Till och med fast hans pappa är hemma. Ett tecken på att han trivts med arrangemanget alltså :)

• Ramborg

Min flicka har alltid varit bra på att leka ensam. Och vi har tagit bort alla farliga saker. Så jag brukar säga att nu går jag och duschar, och så lämnar jag dörren på glänt. Då kan hon komma in om hon vill men brukar föredra Duplo, bläddra i en bok eller leka med nåt annat.

42.
Svar på tråden Vart gör ni av tvååringen när ni duschar?