• pluvdo

Min 3½-åring är rädd för en docka.

Han tycker att den har skrämmande ögon. Det är en rymdvarelsebabydocka. Är det då bäst att bara lägga undan dockan så han slipper vara rädd eller är det bättre att i princip tvinga på honom den för att visa att den inte är farlig?

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.
  • pluvdo
    2013 skrev 2014-01-01 20:49:15 följande:
    Det förstår jag däremot, jag vill inte heller att mina barn ska leva med ångest.
    Nä och jag vet ju inte hur ångest börjar, hur den eskalerar och hur man gör för att sätta stopp för den. Så därför startade jag tråden. För när jag stod där och skulle lägga undan dockan igen (eftersom sonen ville det) så slog tanken mig att jag kanske gjorde honom en björntjänst.
  • 2013
    pluvdo skrev 2014-01-01 20:56:44 följande:
    Nä och jag vet ju inte hur ångest börjar, hur den eskalerar och hur man gör för att sätta stopp för den. Så därför startade jag tråden. För när jag stod där och skulle lägga undan dockan igen (eftersom sonen ville det) så slog tanken mig att jag kanske gjorde honom en björntjänst.
    Du kanske kan prata med bvc och be att få prata med en kurator? Det borde finnas någon som kan hjälpa dig att hjälpa din son.

Min ena kurator har gett mig flera verktyg att hantera min ångest med som är enkla nog att lära barnen om det kommer att behövas.

• Mumin80

Jag har också tampats med en hel del ångest, rädslor och tvång som barn/ung. En del har gått över med tiden, en del har jag lärt mig hantera och en del saker undviker jag helt enkelt.  

Sånt som jag fortfarande har svårt för är t.ex.  mörkwrt och skräckfilmer. Men mörkerrädslan har blivit bättre med åren, och inget jag måste utsätta mig för, medan skräckfilmer, spökhus och liknande undviker jag helt enkelt. Jag lever ett gott liv även utan att någonsin ha sett "Bride of Chucky" (ja, jag tycker också dockor är läskiga, men klarar iaf några "snälla" varianter döttrarna har). 

Men jag tror att hur känslig man är är medfött och en del av ens personlighet.  Vissa är mer orädda än andra. Och mina föräldrar satsade väl mera på att härda än att stötta, och det hjälpte inte, kan jag säga... det att jag fick gå ensam till och från utedasset i mörkret på somrarna i 17 år gjorde mig inte ett dugg mindre rädd för mörkret, jag blev bara bättre på att dölja det.

Det jag gärna vill ge mina barn är tryggheten att våga berätta när dom är rädda. Och att hitta sätt att hantera rädslan, så att den inte blir oproportionerlig, ett hinder i livet eller utvecklas till ångest.  För där tror jag att man kan hjälpa som förälder.  Och desto oroligare personlighet barnet har, desto mer hjälp behöver hen antagligen med att hantera sina rädslor.  

Vi har t.ex. tittat en del på Monsters Inc. För nånstans känner jag att rädslan går inte att göra nåt åt. Dörrar på glänt i mörkret är läskiga. Men kan man som barn kanske tänka att det är en grön boll som berättar skämt bakom dörren, så behöver det kanske inte vara så farligt... Sen finns det ju vissa rädslor jag nog skulle utsätta barnen för, men då handlar det om sånt som faktiskt är handikappande i vardagen. Och som sagt, kanske inte så mycket om rädslan i sig, utan hur mitt barn kan hantera rädslan och göra saker trots att hen är rädd. 

Men jag tror att det är viktigt att inte vifta bort barns rädslor, utan att respektera dem. Genom att vägra plocka bort dockan, så tycker jag att signalen är "det gör fel som är rädd". Vilket är ganska jobbigt, eftersom rädsla är en känsla, den ÄR, den är inte nåt man gör. Så det du säger åt din son är att göra nåt åt nåt han inte kan påverka. Vilket är väldigt jobbigt och ångestframkallande... Det jag tycker att ni kan göra istället, är att prata om hur ni ska hantera sonens rädsla. I detta fall tycker jag "vi plockar undan dockan så slipper du vara rädd", är helt ok. Skulle det vara att bada och duscha, så skulle det inte vara lika löttlöst. Men fortfarande, det är en skillnad mellan att säga "jag förstår att du inte gillar vatten, ska vi ta en blöt tvättlapp och torka av dig, eller vill du hålla duschen själv så att du kan vänja dig" (t.ex.) och att säga "äsch, sluta sjåpa dig, vatten är inget att vara rädd för, stå still medan jag tvättar ditt hår". 

• pluvdo
    Mumin80 skrev 2014-01-02 19:37:22 följande:
    Jag har också tampats med en hel del ångest, rädslor och tvång som barn/ung. En del har gått över med tiden, en del har jag lärt mig hantera och en del saker undviker jag helt enkelt.  

Sånt som jag fortfarande har svårt för är t.ex.  mörkwrt och skräckfilmer. Men mörkerrädslan har blivit bättre med åren, och inget jag måste utsätta mig för, medan skräckfilmer, spökhus och liknande undviker jag helt enkelt. Jag lever ett gott liv även utan att någonsin ha sett "Bride of Chucky" (ja, jag tycker också dockor är läskiga, men klarar iaf några "snälla" varianter döttrarna har). 

Men jag tror att hur känslig man är är medfött och en del av ens personlighet.  Vissa är mer orädda än andra. Och mina föräldrar satsade väl mera på att härda än att stötta, och det hjälpte inte, kan jag säga... det att jag fick gå ensam till och från utedasset i mörkret på somrarna i 17 år gjorde mig inte ett dugg mindre rädd för mörkret, jag blev bara bättre på att dölja det.

Det jag gärna vill ge mina barn är tryggheten att våga berätta när dom är rädda. Och att hitta sätt att hantera rädslan, så att den inte blir oproportionerlig, ett hinder i livet eller utvecklas till ångest.  För där tror jag att man kan hjälpa som förälder.  Och desto oroligare personlighet barnet har, desto mer hjälp behöver hen antagligen med att hantera sina rädslor.  

Vi har t.ex. tittat en del på Monsters Inc. För nånstans känner jag att rädslan går inte att göra nåt åt. Dörrar på glänt i mörkret är läskiga. Men kan man som barn kanske tänka att det är en grön boll som berättar skämt bakom dörren, så behöver det kanske inte vara så farligt... Sen finns det ju vissa rädslor jag nog skulle utsätta barnen för, men då handlar det om sånt som faktiskt är handikappande i vardagen. Och som sagt, kanske inte så mycket om rädslan i sig, utan hur mitt barn kan hantera rädslan och göra saker trots att hen är rädd. 

Men jag tror att det är viktigt att inte vifta bort barns rädslor, utan att respektera dem. Genom att vägra plocka bort dockan, så tycker jag att signalen är "det gör fel som är rädd". Vilket är ganska jobbigt, eftersom rädsla är en känsla, den ÄR, den är inte nåt man gör. Så det du säger åt din son är att göra nåt åt nåt han inte kan påverka. Vilket är väldigt jobbigt och ångestframkallande... Det jag tycker att ni kan göra istället, är att prata om hur ni ska hantera sonens rädsla. I detta fall tycker jag "vi plockar undan dockan så slipper du vara rädd", är helt ok. Skulle det vara att bada och duscha, så skulle det inte vara lika löttlöst. Men fortfarande, det är en skillnad mellan att säga "jag förstår att du inte gillar vatten, ska vi ta en blöt tvättlapp och torka av dig, eller vill du hålla duschen själv så att du kan vänja dig" (t.ex.) och att säga "äsch, sluta sjåpa dig, vatten är inget att vara rädd för, stå still medan jag tvättar ditt hår". 
    Fast min tanke var ju aldrig att jag skulle bara låta dockan vara framme "för det finns inget att vara rädd för och han är bara löjlig som tycker dockan är läskig" eller något, utan vad jag menade var ifall jag bara skulle acceptera att han var rädd och plocka undan den eller om jag skulle acceptera att han var rädd, men försöka hjälpa honom med den rädslan istället för att bara plocka bort och sedan glömma det hela. Så typ ta bort dockan, men sedan prata om att den inte är farlig och fråga någon gång om det är okej att ta fram den och titta på den och hålla den och så så han ser/känner att den inte är något annat än en plastdocka. Typ så menade jag. Men samtidigt säga att jag förstår om han tycker den ser otäck ut. Det sade jag redan från början att jag förstod om han tyckte, men jag sade samtidigt att det bara är en leksak.

Nåja, för några dagar sedan så fick jag syn på en målarbok med klistermärken i som jag köpte åt sonen flera veckor tidigare. Det är "ansiktslösa" insekter och så som man kan färglägga och sedan kan man välja bland olika roliga ögon- mun- och nosklistermärken och sätta dem i ansiktet på de olika insekterna. Då tänkte jag att sonen kanske skulle tycka det var roligt att sätta ett par andra ögon på den där dockan eftersom det var ögonen som han inte tyckte om. Avdramatisera det hela. Så senare samma dag så tog jag fram den där målarboken och så pratade jag med honom om dockan och att den inte var farlig även om den hade läskiga ögon och att sonen kunde få sitta hos mig och sätta lite roliga klistermärken på den och så. Han verkade lite tveksam, men sade att han ville och jag förvarnade honom innan jag tog fram dockan och så höll jag diskret för ögonen på den tills han sade att han ville hålla den och se ögonen. Sedan fick han sätta ögon, nos och mun på den och plötsligt så ville han ha med den till sitt rum och ha med den när vi skulle ut på promenad och allt möjligt.

Får väl se nu hur länge klistermärkena blir kvar. De sitter där än i alla fall. :)

• Mumin80

Å vad mycket bättre den blev!  

(Allvarligt, den där står man ju ut med) 

Jag menade inte att kritisera dig, utan kanske mera ge perspektiv på just "barn ska härdas"-tanken, och stöd i att du tänker rätt som inte tvingar din son till nåt. 

Sen så var väl min poäng (lite sammanfattat) att vissa rädslor är irrationella, och växer inte bort, men så länge dom inte "stör" så gör det kanske inte så mycket. Att inte ha ett hem fullt med dockor och hoppa över skräckfilmerna är ju ganska små begränsningar i livet. Att vara irrationellt rädd för andra människor av olika anledningar, att inte våga vistas vanliga miljöer o.s.v. är däremot stora och besvärliga begränsningar, som är värda att jobba med. 

• k girl

Jag har en fyraåring som är rädd för lite allt möjligt. Vi pratar om det han är rädd för, jag försöker förklara, men tvingar honom inte att konfronteras med det. Har funnit att sådant han tycker är läskigt inte nödvändigtvis är saker han tycker är läskigt efter några månader, och så kan det pendla upp och ner. 

• Marie0201
    pluvdo skrev 2013-12-23 20:06:59 följande:
    Han tycker att den har skrämmande ögon. Det är en rymdvarelsebabydocka. Är det då bäst att bara lägga undan dockan så han slipper vara rädd eller är det bättre att i princip tvinga på honom den för att visa att den inte är farlig?
    Jag var själv livrädd för en tomtenisse-docka jag hade när jag var liten, minns jag nu efter att ha öppnat tråden. Var kanske inte riktigt så ung som ditt barn, tror jag var 6-7 år. Jag var övertygad om att den levde på natten och var livrädd för den, till slut gav jag bort den till en gammal kompis. Jag har ingen aning om varför, men jag tyckte att den såg elak ut. Har inte haft några "men" i efterhand mer än att vi skrattat åt det någon gång, jag skulle dock fortfarande inte vilja ha den i mitt hem, jag gillar den helt enkelt inte och mår/mådde jättebra utan den.

Hade mina föräldrar tvingat mig att ändå ha kvar den hade jag blivit ledsen, det känns som att det är viktigt att man är trygg i sitt eget hem/rum när man är liten och omge sig med saker man tycker om. Det är min personliga åsikt. Jag hoppas att ni hittar en lösning som passar ert barn.
  • pluvdo
    Marie0201 skrev 2014-01-14 11:51:18 följande:
    Jag var själv livrädd för en tomtenisse-docka jag hade när jag var liten, minns jag nu efter att ha öppnat tråden. Var kanske inte riktigt så ung som ditt barn, tror jag var 6-7 år. Jag var övertygad om att den levde på natten och var livrädd för den, till slut gav jag bort den till en gammal kompis. Jag har ingen aning om varför, men jag tyckte att den såg elak ut. Har inte haft några "men" i efterhand mer än att vi skrattat åt det någon gång, jag skulle dock fortfarande inte vilja ha den i mitt hem, jag gillar den helt enkelt inte och mår/mådde jättebra utan den.

Hade mina föräldrar tvingat mig att ändå ha kvar den hade jag blivit ledsen, det känns som att det är viktigt att man är trygg i sitt eget hem/rum när man är liten och omge sig med saker man tycker om. Det är min personliga åsikt. Jag hoppas att ni hittar en lösning som passar ert barn.
    Tack för ditt svar. Ja, självklart skall man känna sig lugn i sitt eget rum och hem. Men jag gjorde ju stundtals inte det just eftersom ingen hjälpte mig med den ångest och rädsla som jag hade. Även om någonting jag var rädd för tagits undan så trodde jag det var kvar och att det plötsligt skulle dyka upp någonstans. Så jag var ofta på spänn. Det var därför jag funderade på om jag redan nu skulle lära sonen att man inte behöver vara rädd för sådant som typ en docka. Sedan behöver man ju inte tycka om och leka med den, utan den kan läggas undan ändå. Men utan att man är rädd för den.

Ja, vi satte ju klistermärken i ansiktet på dockan och sedan blev det bättre. :)
  • pluvdo
    Mumin80 skrev 2014-01-14 11:05:14 följande:

Å vad mycket bättre den blev!  

(Allvarligt, den där står man ju ut med) 

Jag menade inte att kritisera dig, utan kanske mera ge perspektiv på just "barn ska härdas"-tanken, och stöd i att du tänker rätt som inte tvingar din son till nåt. 

Sen så var väl min poäng (lite sammanfattat) att vissa rädslor är irrationella, och växer inte bort, men så länge dom inte "stör" så gör det kanske inte så mycket. Att inte ha ett hem fullt med dockor och hoppa över skräckfilmerna är ju ganska små begränsningar i livet. Att vara irrationellt rädd för andra människor av olika anledningar, att inte våga vistas vanliga miljöer o.s.v. är däremot stora och besvärliga begränsningar, som är värda att jobba med. 

Haha, jag tycker att den ser helt galen ut nu.

Jag kanske lät lite väl hård i min trådstart. Det är ju det att man får fler svar ifall folk tror att man skulle "tvinga på" sitt barn någonting som barnet inte tycker om. Men vad jag menade var mer ifall jag kanske borde prata med honom om det och visa att det inte är farligt istället för att bara lägga undan dockan och så är det inte mer med det.

Som barn hade jag bland annat fobi för missbildade, så för mig blev det ju i princip ett handikapp eftersom jag var på helspänn så fort det var sommar och folk gick bararmade eller - ännu värre - om jag var på badhus. Såg arm- och benstumpar överallt och hade ångest och mådde illa och så. Men det var något som kom när jag var i sjuårsåldern eller så och det jag tänkte nu, när det kom med dockan, var att jag kanske hade lättare för att få sådana ångestproblem eftersom ingen hjälpt mig med att hantera dem tidigare. Det vet jag ju inte. Och det var först när jag själv tog tag i det hela och började titta på bilder och senare dokumentärer med missbildade som jag blev av med fobin. I princip i alla fall. Då var jag runt 18 år gammal eller så. Mitt liv hade varit mer avslappnat dittills ifall någon hjälpt mig med det tidigare.

Nu har ju inte sonen någon rymdvarelsefobi, så hans rädsla för dockans ögon var inte jämförbar med hurdan jag var. Men han kanske aldrig heller riskerar att bli som jag ifall varje rädsla diskuteras och bearbetas istället för att bara slängas eller tryckas undan i en garderob?
  • ciann
    pluvdo skrev 2013-12-23 22:28:15 följande:
    Här är en bättre bild på dockan

Varför i herrans namn gav du den hemska dockan till 3,5 åring?
  • mammalovis

Jag tycker det hör till att respektera barnens känslor och åsikter. Som i din pojkes fall var det ögonen som var läskiga. När de är så små är det ju inte säkert att de kan uttrycka vad som är läskigt heller. Att prata om det och påvisa att saker egentligen inte är farliga under förutsättningen att barnet inte är panikartat rädd är ju helt okej.

Det som dina föräldrar gjorde fel var väl att de aldrig pratade med dig och lät dig sätta ord för det otäcka och i din ensamhet växte allt sig större, samtidigt som du ville styra över det läskiga, men det hjälpte ändå inte.

Det är väl när det begränsar vardagen som det är dags att verkligen jobba med det.

Min dotter på 3 år är rätt för utklädda människor som tomten, Lisebergskaninen m fl, men det är ju inte så många gånger per år hon utsätts för det. Jag tror det handlar om att hon inte ser ansiktet, samtidigt som de pratar.

Sedan ogillar hon hundar och höns. Jag tror det handlar om att de är opålitliga, men jag har inte varit med första gången hon blev rädd utan det skedde i förskolan. Egentligen borde vi väl hälsa på en kompis med en liten hund, men det har inte blivit av. Jag försöker dock avdramatisera det när vi möter hundar samtidigt som jag inte heller litar på hundar. Vi har haft hundar i närheten som har bitit sin ägare, hundar som tillåtits jaga en 150 meter från där de bor, blivit jagad av hundar med munkorg mm så för mig är hundar helt enkelt opålitliga om de har en sjuk ägare vilket det känns som att flera schäferhundar har. Små hundar som pudlar har jag inga bekymmer med.

Möter vi hundar på vägen till förskolan räknar vi antalet och pratar om färger och storlek.

• pluvdo
    ciann skrev 2014-01-14 15:56:35 följande:
    Varför i herrans namn gav du den hemska dockan till 3,5 åring?
    Jag köpte den någon gång när jag var runt 15 år, så jag köpte den inte för att ge till honom. Han fanns ju inte ens då. Sedan hittade jag den i en låda när jag rensade i förrådet (när sonen var hos sin pappa) och tog kort på den och lade upp på Facebook med kommentaren "Undra om man skulle kunna med att ta fram denna alienbabydockan (typ 20 cm lång) så Jack kan leka med den eller om han skulle tycka att den ser för otäck ut... Hmmm." sedan lade jag tillbaka dockan i lådan och ställde ut i förrådet. Några dagar eller så senare så fick sonen syn på bilden när han kollade igenom foton på min mobil och frågade vad det var. När jag sade att det var en docka så sade han något i stil med "Den är min. Jag vill ha den." eller så, så efter att ha frågat igen om han ville ha den så tog jag fram den. Han höll den, tittade på den, insåg att han inte tyckte om dess ögon, gav den till mig, jag skrattade till lite, sade att den bara var en docka och inte var farlig, men att jag förstod om han inte ville leka med den och så tog jag undan den igen. Lade den då i en garderob inne i lägenheten bland mina gamla barbiedockor och så som jag hade tänkt göra i ordning. Skulle laga deras kläder och så och tänkte att jag ville laga allting och tvätta av dockorna och så innan sonen fick leka med dem. Men så för några veckor sedan var han sjuk och hemma från dagis och så hade han lekt med dockor på dagis några dagar tidigare, så jag tänkte att han lika gärna kunde få leka med de dockor och de kläder som jag var klar med. Så tog fram kartongen med de sakerna i och gav till honom utan minsta tanke på att rymdvarelsedockan också låg där i. Och så hittade han den igen, tog den till mig och sade att han inte tyckte om den, jag lade undan den och sedan startade jag denna tråden.

Typ så.
  • klarabella87

När jag var liten hade min mamma som ett troll liknande docka som stod framme jämt ovanför vår öppna spis ( i vår sommarstuga) Jag var livrädd för den och de visste min mamma men hon lät den ändå vara framme jämt, jag brukade lägga nån tröja över den för att slippa se den..

kan säga att jag har fortfarande  hemska minnen av den dockan är 27 år nu..

Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.