Mumin80 skrev 2014-01-02 19:37:22 följande:
Jag har också tampats med en hel del ångest, rädslor och tvång som barn/ung. En del har gått över med tiden, en del har jag lärt mig hantera och en del saker undviker jag helt enkelt.
Sånt som jag fortfarande har svårt för är t.ex. mörkwrt och skräckfilmer. Men mörkerrädslan har blivit bättre med åren, och inget jag måste utsätta mig för, medan skräckfilmer, spökhus och liknande undviker jag helt enkelt. Jag lever ett gott liv även utan att någonsin ha sett "Bride of Chucky" (ja, jag tycker också dockor är läskiga, men klarar iaf några "snälla" varianter döttrarna har).
Men jag tror att hur känslig man är är medfött och en del av ens personlighet. Vissa är mer orädda än andra. Och mina föräldrar satsade väl mera på att härda än att stötta, och det hjälpte inte, kan jag säga... det att jag fick gå ensam till och från utedasset i mörkret på somrarna i 17 år gjorde mig inte ett dugg mindre rädd för mörkret, jag blev bara bättre på att dölja det.
Det jag gärna vill ge mina barn är tryggheten att våga berätta när dom är rädda. Och att hitta sätt att hantera rädslan, så att den inte blir oproportionerlig, ett hinder i livet eller utvecklas till ångest. För där tror jag att man kan hjälpa som förälder. Och desto oroligare personlighet barnet har, desto mer hjälp behöver hen antagligen med att hantera sina rädslor.
Vi har t.ex. tittat en del på Monsters Inc. För nånstans känner jag att rädslan går inte att göra nåt åt. Dörrar på glänt i mörkret är läskiga. Men kan man som barn kanske tänka att det är en grön boll som berättar skämt bakom dörren, så behöver det kanske inte vara så farligt... Sen finns det ju vissa rädslor jag nog skulle utsätta barnen för, men då handlar det om sånt som faktiskt är handikappande i vardagen. Och som sagt, kanske inte så mycket om rädslan i sig, utan hur mitt barn kan hantera rädslan och göra saker trots att hen är rädd.
Men jag tror att det är viktigt att inte vifta bort barns rädslor, utan att respektera dem. Genom att vägra plocka bort dockan, så tycker jag att signalen är "det gör fel som är rädd". Vilket är ganska jobbigt, eftersom rädsla är en känsla, den ÄR, den är inte nåt man gör. Så det du säger åt din son är att göra nåt åt nåt han inte kan påverka. Vilket är väldigt jobbigt och ångestframkallande... Det jag tycker att ni kan göra istället, är att prata om hur ni ska hantera sonens rädsla. I detta fall tycker jag "vi plockar undan dockan så slipper du vara rädd", är helt ok. Skulle det vara att bada och duscha, så skulle det inte vara lika löttlöst. Men fortfarande, det är en skillnad mellan att säga "jag förstår att du inte gillar vatten, ska vi ta en blöt tvättlapp och torka av dig, eller vill du hålla duschen själv så att du kan vänja dig" (t.ex.) och att säga "äsch, sluta sjåpa dig, vatten är inget att vara rädd för, stå still medan jag tvättar ditt hår".
Fast min tanke var ju aldrig att jag skulle bara låta dockan vara framme "för det finns inget att vara rädd för och han är bara löjlig som tycker dockan är läskig" eller något, utan vad jag menade var ifall jag bara skulle acceptera att han var rädd och plocka undan den eller om jag skulle acceptera att han var rädd, men försöka hjälpa honom med den rädslan istället för att bara plocka bort och sedan glömma det hela. Så typ ta bort dockan, men sedan prata om att den inte är farlig och fråga någon gång om det är okej att ta fram den och titta på den och hålla den och så så han ser/känner att den inte är något annat än en plastdocka. Typ så menade jag. Men samtidigt säga att jag förstår om han tycker den ser otäck ut. Det sade jag redan från början att jag förstod om han tyckte, men jag sade samtidigt att det bara är en leksak.
Nåja, för några dagar sedan så fick jag syn på en målarbok med klistermärken i som jag köpte åt sonen flera veckor tidigare. Det är "ansiktslösa" insekter och så som man kan färglägga och sedan kan man välja bland olika roliga ögon- mun- och nosklistermärken och sätta dem i ansiktet på de olika insekterna. Då tänkte jag att sonen kanske skulle tycka det var roligt att sätta ett par andra ögon på den där dockan eftersom det var ögonen som han inte tyckte om. Avdramatisera det hela. Så senare samma dag så tog jag fram den där målarboken och så pratade jag med honom om dockan och att den inte var farlig även om den hade läskiga ögon och att sonen kunde få sitta hos mig och sätta lite roliga klistermärken på den och så. Han verkade lite tveksam, men sade att han ville och jag förvarnade honom innan jag tog fram dockan och så höll jag diskret för ögonen på den tills han sade att han ville hålla den och se ögonen. Sedan fick han sätta ögon, nos och mun på den och plötsligt så ville han ha med den till sitt rum och ha med den när vi skulle ut på promenad och allt möjligt.
Får väl se nu hur länge klistermärkena blir kvar. De sitter där än i alla fall. :)
![](https://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5171333/phpibhgve.jpg)