• pluvdo

Min 3½-åring är rädd för en docka.

Han tycker att den har skrämmande ögon. Det är en rymdvarelsebabydocka. Är det då bäst att bara lägga undan dockan så han slipper vara rädd eller är det bättre att i princip tvinga på honom den för att visa att den inte är farlig?

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.
  • Rocket Mania
    pluvdo skrev 2013-12-23 22:31:52 följande:
    Som sagt så handlar det mer om principen. Det är en docka. Den är inte farlig. Den kan inte vara farlig. Är det då inte bättre att lära honom det än att han skall bli rädd varje gång han tror sig få syn på den här hemma?

Kan återigen använda mig själv som exempel.  När jag var liten så kom jag ner i vardagsrummet när mamma och pappa satt och tittade på någon UFO-dokumentär som de hade spelat in. Jag blev livrädd och bad dem slänga bandet. Trots det så vågade jag inte, på flera år, sätta på något videoband hemma ifall det inte stod vad det var på. Och även om det stod på vad det var så frågade jag mamma och pappa flera gånger om det verkligen var vad det stod. För jag hade sådan ångest över att den där UFO-dokumentären plötsligt skulle dyka upp.
    Just dockor är något många tycker är obehagligt. Det är bara så och inte så mycket att göra åt. Det vore väl skillnad om han var rädd för toaletter eller kylskåp eller bilar som man oftast behöver i sitt dagliga liv. En docka klarar man sig fint utan!
  • pluvdo
    Dr Mupp skrev 2013-12-23 22:55:41 följande:
    Fast majoriteten av alla barn är rädda för nått nångång och blir inte tvingade att utsättas för det utvecklar inte ångest. 
    Sant. Det är bara det att hans sätt att reagera på ibland påminner mycket om mig själv och jag tror att min ångest hade kunnat hanteras bättre än den gjorde.
  • pluvdo
    arguel skrev 2013-12-23 22:35:04 följande:
    Om man inte har vapen(tex trons sköld), skall man väl inte ge sig in i striden. Choose your battles. Om man är rädd kan det vara bättre att stanna hemma. Dem av er som är fyllda av rädsla gå tillbaks till era hus, sade dem när det var dags för strid i gamla testamentet.(domarboken 7:3).

Det var när du var 11år som du vågade åka in i spökslottet och det var nog bra att ingen tvingade dig till det innan den tiden.
    Vi var på Liseberg flera gånger per år innan dess och varje gång någon föreslog att vi skulle åka sagoslottet så fick jag ångest och i princip panik. Helt i onödan, vilket jag upptäckte när jag var 11 och vågade åka in där. Jag hade gått och varit rädd för någonting som inte fanns. Det handlade alltså inte om ett spökslott utan ett sagoslott och anledningen till att jag inte vågade åka in där tidigare än så var att jag trodde att Askungens styvmor var där inne. Inte en docka som skulle föreställa Askungens styvmor utan jag trodde att den riktiga onda styvmodern var där inne och det var henne jag var rädd för. Om någon då hjälpt mig genom att på något sätt visa mig att det inte var på riktigt och inte var hemskt eller farligt så hade jag inte behövt ha ångest vid varenda Lisebergsbesök innan dess.

Sedan kanske jag var ett extremfall. Men sonen är ju ändå min son, så risken finns väl att han ärvt mina ångesttendenser.
  • pluvdo
    Rocket Mania skrev 2013-12-23 22:58:46 följande:
    Just dockor är något många tycker är obehagligt. Det är bara så och inte så mycket att göra åt. Det vore väl skillnad om han var rädd för toaletter eller kylskåp eller bilar som man oftast behöver i sitt dagliga liv. En docka klarar man sig fint utan!
    Ja, men var drar man gränsen? Om det varit något annat som han tyckt varit skrämmande med dockan, då? Om den varit mörkhyad? Flintskallig? Haft typ... stora läppar? Små fötter? Hade det bästa varit att lägga undan den dockan också?
  • LinneaJosie

Jag är också lite rädd för den där dockan. Lägg bort den. Säg att det bara är en docka, dockor är inte farliga, men om du är rädd för den så lägger vi bort den. Jag tycker nog att respekten för barnets känslor i detta fall är viktigare än den eventuella pedagogiska poängen.

• pluvdo

Jag vet att det bara är en tidsfråga innan någon skriver i tråden att "Varför frågar du ens när du bara är missnöjd med svaren du får?" men... alltså, som sagt så har/hade jag själv mycket ångest och om det var barnversionen av mig som varit rädd för den här dockan och min mamma sagt att hon lagt undan den eller slängt den så hade jag ändå gått runt och haft ångest över möjligheten att råka hitta dockan långt inne i någon garderob eller så. Så även om dockan varit borta så hade rädslan fortfarande påverkat mig. Liksom tanken på sagoslottet gjorde varje gång det blev tal om att gå på Liseberg. Är det då inte bättre att låta barn konfrontera det läskiga (så länge det är något ofarligt) och visa att det inte är något att gå och oroa sig för istället för att gömma undan det och riskera att det dyker upp igen och skrämmer barnet? Eller skrämmer barnet bara genom vetskapen att det kanske någon gång kommer dyka upp.

• Rocket Mania
    pluvdo skrev 2013-12-23 23:07:59 följande:
    Ja, men var drar man gränsen? Om det varit något annat som han tyckt varit skrämmande med dockan, då? Om den varit mörkhyad? Flintskallig? Haft typ... stora läppar? Små fötter? Hade det bästa varit att lägga undan den dockan också?
    Jag tror du tänker lite för mycket. Det är en docka, han är rädd, lägg undan dockan, problemet löst!
  • pluvdo
    LinneaJosie skrev 2013-12-23 23:09:24 följande:
    Jag är också lite rädd för den där dockan. Lägg bort den. Säg att det bara är en docka, dockor är inte farliga, men om du är rädd för den så lägger vi bort den. Jag tycker nog att respekten för barnets känslor i detta fall är viktigare än den eventuella pedagogiska poängen.
    Ja. Det var så jag gjorde för några månader sedan och även så jag gjort nu. För det var det som kändes rätt. Men startade tråden för att se vad andra tycker, för även om det kanske är vad som känns rätt nu för sonen (som är rädd) och mig (som vill skydda honom) så kanske det inte är vad som är bäst för honom i längden.
  • pluvdo
    Cornellia skrev 2013-12-23 23:12:47 följande:
    Att utsätta barn för saker dom är rädd för verkar ju inte vara en toppenmetod.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article18064186.ab
    Fast hon var ju rädd redan innan, så vad säger att hon inte hade haft tomtefobi i vuxen ålder även ifall hon inte behövt sitta i hans knä?

Jag hade en fobi som barn och jag blev av med den först när jag vågade konfrontera den. Och det är en väldig lättnad att slippa gå runt och tyngas ner av fobi hela tiden.
Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.