arguel skrev 2013-12-23 22:35:04 följande:
Om man inte har vapen(tex trons sköld), skall man väl inte ge sig in i striden. Choose your battles. Om man är rädd kan det vara bättre att stanna hemma. Dem av er som är fyllda av rädsla gå tillbaks till era hus, sade dem när det var dags för strid i gamla testamentet.(domarboken 7:3).
Det var när du var 11år som du vågade åka in i spökslottet och det var nog bra att ingen tvingade dig till det innan den tiden.
Vi var på Liseberg flera gånger per år innan dess och varje gång någon föreslog att vi skulle åka sagoslottet så fick jag ångest och i princip panik. Helt i onödan, vilket jag upptäckte när jag var 11 och vågade åka in där. Jag hade gått och varit rädd för någonting som inte fanns. Det handlade alltså inte om ett
spökslott utan ett
sagoslott och anledningen till att jag inte vågade åka in där tidigare än så var att jag trodde att Askungens styvmor var där inne. Inte en docka som skulle föreställa Askungens styvmor utan jag trodde att den riktiga onda styvmodern var där inne och det var henne jag var rädd för. Om någon då hjälpt mig genom att på något sätt visa mig att det inte var på riktigt och inte var hemskt eller farligt så hade jag inte behövt ha ångest vid varenda Lisebergsbesök innan dess.
Sedan kanske jag var ett extremfall. Men sonen är ju ändå min son, så risken finns väl att han ärvt mina ångesttendenser.