Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Min 3½-åring är rädd för en docka.

Usch vilken hemsk docka, lägg bort. Varför ska barnet "vänja" sig vid en docka? 

• Rocket Mania
    pluvdo skrev 2013-12-23 22:31:52 följande:
    Som sagt så handlar det mer om principen. Det är en docka. Den är inte farlig. Den kan inte vara farlig. Är det då inte bättre att lära honom det än att han skall bli rädd varje gång han tror sig få syn på den här hemma?

Kan återigen använda mig själv som exempel.  När jag var liten så kom jag ner i vardagsrummet när mamma och pappa satt och tittade på någon UFO-dokumentär som de hade spelat in. Jag blev livrädd och bad dem slänga bandet. Trots det så vågade jag inte, på flera år, sätta på något videoband hemma ifall det inte stod vad det var på. Och även om det stod på vad det var så frågade jag mamma och pappa flera gånger om det verkligen var vad det stod. För jag hade sådan ångest över att den där UFO-dokumentären plötsligt skulle dyka upp.
    Just dockor är något många tycker är obehagligt. Det är bara så och inte så mycket att göra åt. Det vore väl skillnad om han var rädd för toaletter eller kylskåp eller bilar som man oftast behöver i sitt dagliga liv. En docka klarar man sig fint utan!
  • Rocket Mania
    pluvdo skrev 2013-12-23 23:07:59 följande:
    Ja, men var drar man gränsen? Om det varit något annat som han tyckt varit skrämmande med dockan, då? Om den varit mörkhyad? Flintskallig? Haft typ... stora läppar? Små fötter? Hade det bästa varit att lägga undan den dockan också?
    Jag tror du tänker lite för mycket. Det är en docka, han är rädd, lägg undan dockan, problemet löst!
  • Rocket Mania
    pluvdo skrev 2013-12-23 23:17:21 följande:
    Det var en UFO-dokumentär. Jag var rädd. Mamma och pappa lade undan eller slängde (vet inte vilket) bandet och jag hade ångest över det i flera år. Problemet alltså inte löst.

Om det varit så enkelt så hade jag inte startat tråden.
    Fast i fallet med din ufo-docka så är problemet löst om du tar bort den. Om han skulle gå och bli rädd för alla dockor och du skulle uppfatta att han begränsas i sin vardag av detta är det ett problem, innan dess inte.

Du kan inte jämföra det med din erfarenhet då det begränsade dig såpass att du inte vågade sätta på en film på flera år.
Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.