• pluvdo

Min 3½-åring är rädd för en docka.

Han tycker att den har skrämmande ögon. Det är en rymdvarelsebabydocka. Är det då bäst att bara lägga undan dockan så han slipper vara rädd eller är det bättre att i princip tvinga på honom den för att visa att den inte är farlig?

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.
  • Hs egen

Instämmer med föregående. Ta bort den, finns ingen nytta med att vänja barnet vid en docka som liknar en rymdvarelse...

believe
  • pluvdo

Nej, det är mer att det kanske vore bättre att visa att en docka inte är något att vara rädd för.

Jag har själv haft ångestproblem i hela mitt liv och jag tror att mamma och pappa bara lät mig undvika det som gav mig ångest. Vilket inte gjorde saken bättre. Samtidigt så vill jag ju inte riskera att traumatisera sonen.

• pluvdo

Såhär ser den ut förresten

Är väl typ 20-30 cm lång kanske.

• HWR

Usch lägg bort den! Jag blir ju rädd bara av att titta på bilden!

• aronnax
    pluvdo skrev 2013-12-23 20:16:37 följande:
    Såhär ser den ut förresten

Är väl typ 20-30 cm lång kanske.
    Den var rätt creepy faktiskt, hahaha!
    Hade också tyckt den var läskig.
    Är det bara denna han inte gillar så lägg den gemensamt på ett ställe undan men inte slängd så att han kan se den om han vill och vågar?

Är det fler saker kanske ni kan träna lite. Vad säger sonen själv, vill han träna så att han inte är rädd för den längre?
    Tror att ni kan resonera om det om ni talar om att det går att träna bort.  
  • sasso78

Lägg bort den såklart! Fruktansvärd docka! Förstår att han är rädd för drn!

• Nocere

Jag blir också rädd! Fy vilken hemsk, tror att man blir extra rädd för den är så neutral dvs visar inga känslouttryck så man kan inte avgöra om den är elak eller snäll. Konstiga skrämmande ögon med. Nej gör dig av med den.

• Roonjaaaa

Nej fy vad läskig! Lägg bort den på en gång! Varför i hela friden överväga att "inprincip tvinga på honom" dockan?! Inte skulle väl någon vilja möta något man är rädd för, speciellt inte ett barn!

Svar på tråden Min 3½-åring är rädd för en docka.