• Skywalker

Tempar/Fertility friend

Malin 845 skrev 2017-01-08 09:55:24 följande:

Brukar ni ligga varannan eller var tredje dag innan äl? Ska ju till gyn på tisdag, och lär ju få sprutan igen och äl bör då vara på onsdag kväll då äl sker 36 timmar efter jag fått sprutan :). När ska man då ligga? :P vi låg igår, ska man köra på tisdag igen nu då? Eller imorgon? :P

De senaste månaderna har vi kört varje dag för att jag varit så nojig att missa plus att mitt äl sekret varit mindre (får för mig att spermierna har mindre chans att leva länge då) men man har ju hört att det inte heller är bra att ligga för ofta (men om mannen har god kvalité på grabbarna ska det inte spela någon roll). Ni har ju iofs bättre koll på när äl kommer ske och bättre förutsättningar att planera. Jag skulle nog köra tisdag och onsdag och om ni har lust även idag! :)
  • Skywalker
    Malin 845 skrev 2017-01-08 10:55:21 följande:

Aha :). de på gyn vill ju att vi ligger innan besöket på tisdag för att det ska finnas simmare redo för när de ger mig sprutan :). Får väl bli på måndag och onsdag då :)

Det låter som en plan! :)
  • Skywalker

Jaha, tredje dagen med positivt ägglossningstest idag, men "mest" positivt var det igår (alltså igår var teststrecket mycket starkare än kontrollstrecket, i fredags och idag var de lika starka). En annan intressant sak är att mina bröst börjat ömma tidigare och tidigare, förr började det typ en vecka efter äl men de senaste månaderna har det börjat i samband med äl (kanske till och med innan, är det ens möjligt?).

• Skywalker
    Malin 845 skrev 2017-01-08 11:20:55 följande:

Varje dag kanske inte är så bra, då spermierna inte hinner "fyllas på" lika mycket tills man ligger igen.

Ligger man varannan eller var tredje dag kommer det ju fräscha spermier istället för att korka rören med gamla :). Plus att de då är lite piggare när man ligger mer sällan :).

Men är ju svårt att veta i förväg när äl är :)

Ja plus att det är rätt jobbigt att ha sex varje dag för att man "måste". Enligt ff är det bra med sex varje dag så länge mannen spermier är pigga men det har jag iofs ingen aning om. Vi går nog tillbaka till varannan dag efter denna cykel. Jag måste hitta ett sätt att släppa detta lite tror jag. Kanske hjälper det om vi får göra en utredning (jag ska ringa imorgon). En av mina bästa kompisar fick barn nu i dagarna, vi började försöka samtidigt...
  • Skywalker

Nu har jag varit i kontakt med en privat klinik angående utredning. De sa såklart att rekommendationen är att göra utredning när man försökt ett år men det var inga problem alls att jag vill ha en tid redan nu (vi har försökt 8 månader). Men vi kommer ju få bekosta det själva, 4000 kr. Det de ska kolla är spermaprov på min sambo och blodprov för att kolla min äggreserv och sköldkörteln (tsh). Känns väldigt basic... men det är ju nåt iaf. Känner mig jäkligt nervös och ledsen men samtidigt lättad att inte behöva gå i denna väntan på samma sätt, att faktiskt göra nåt aktivt.

• Skywalker
    Malin 845 skrev 2017-01-09 17:02:38 följande:

Vad skönt att ni får göra utredningen ändå! :). Har ju själv gått igenom en utredning, så vill du veta mer så fråga på :)

Tack Malin! Även för dina ord igår. Jag har liksom du turen att ha en sambo som inte har några problem med att ligga när jag säger att det är dags men det är ju oerhört tråkigt när sexet nästan blir som ett jobb. Det jag undrar över gällande utredning är väl att det känns som att de inte kollar så mycket saker... Funderar på om de inte ska kolla östrogen- och progesteronbalansen. Jag har ju fått för mig att det är nåt strul där. Och tänk om jag har nån blockering i äggledare? Men jag antar att det är ett första steg (med sperma, äggreserv och tsh) och sen får vi se...?

Och nu har du ägglossning när som helst. Håller alla tummar och tår! <3
  • Skywalker
    Bell13 skrev 2017-01-09 10:23:44 följande:

Jag känner mig deppig och har också gråtit hela morgonen. Inte pga av tempen känner mig bara deppig och ledsen, nog pms. Har varit vaken inatt 04-06 och tempade vid 7.15 men tog även tempen vid 04 och den visade 36.70 la in det värdet i min converter och den sa att tempen borde vara 36.99 på min temptid. Känner att jag ändå litar på tempen idag men struntar i att köpa test, kommer ändå vara negativt

Tänker på dig och skickar över kärlek! Vissa dagar är så tunga. :(
  • Skywalker
    Malin 845 skrev 2017-01-09 18:32:43 följande:

Är så skönt att slippa prestations problem när man måste kommando ligga :).

Ja vi ligger ju enligt ett schema nu, så man förlorar lite lust till sex imellan äl och mens, då vi knappt ligger alls.

Det de brukar göra är att ta blodprov och kolla östrogen och testosteron halten, sen vid en viss cd vanligtvis (21-23) kollar de om du har egen äl genom ett progesteron prov. Jag fick lämna dessa prov under två cykler :).

Sen efter det så får man en tid för att lämna spermaprov på laboratoriet på sjukhuset. Vi fick vänta ca 4 veckor på det.

Sambon fick välja att "do his business" hemma eller på kliniken. Han valde hemma, då vi bor ca 15 min från sjukhuset :). Man var tvungen att lämna in provet på sjukhuset högst 30 min från att det var klart :P.

Och var tydligen tvungen att ha burken mot huden, så simmarna inte skulle påverkas av kylan utanför kroppen, haha ;) trevligt värre!

Äggledarspolningen fick ju jag vänta länge på, först fick jag ju två letrozol kurer! Ca 3 månader från att vi fick hjälp :). Har du stopp i någon av äggledarna så fixar de ju det!

Ja det har jag :). Ska till gyn kl 7.45 imorgon :). Tog en äl sticka som vart svag, så hoppas äl inte varit än :)

tusen tack för tummarna och tårna <3

Tack! Hm de frågade inte om vilken dag jag var i cykeln... Men anser de att vi behöver titta närmare på nåt kunde de skriva remiss till landstinget sa de (men tror vi måste ha försökt lite längre då). Kom att tänka på en sak - borde jag undvika att smörja med progesterall inför proverna?

Lycka till imorgon!
  • Skywalker
    larssonc skrev 2017-01-10 10:23:23 följande:

Ja det var ett riktigt tungt besked :'( Jag får fin hjälp, vi har första ivf mötet den 24e januari. Nej, inga barn sen tidigare. Så skulle vara en fruktansvärd sorg om inte detta funkar. Jaså? Kanske ska titta på det, tack för tipset :) kram

Fy sjutton vilket besked. :'( Men tur att ni får bra hjälp och jag hoppas verkligen att allt går bra och det snart!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend