• Skywalker

Tempar/Fertility friend

Hej!

Jag är ny här men har följt tråden ett bra tag och tänkte presentera mig. :) Vi är inne på försök nummer åtta för att få till en graviditet och jag längtar så! (och börjar bli väldigt ledsen och orolig att nåt inte stämmer.) Jag är så imponerad av alla som kämpar på här inne. Stort grattis till Erla!

• Skywalker
    Zora skrev 2016-12-19 15:29:10 följande:

Ja, jag mäter i munnen och det brukar inte vara något problem.. Mäter alltid på exakt samma ställe, längst in under tungan på höger sida. Jag tycker ju också att det känns lite märkligt om ägget släppt så långt efter positivt test, men visst, ägget kanske inte lyckades lossna förrän då. Vad vet jag. Supporten på NC verkade ju säker på att det är korrekt utsatt på CD 19. Själv tvekar jag med tanke på de vattniga flytningarna som absolut inte fanns på CD 19. Tyvärr kände jag inte av Äl på samma sätt som jag brukar göra, så kan inte gå efter smärtan.. Skulle vara så typiskt om det nu ändå var på CD 19... är väl bara att vänta och se

Den här månaden är ff osäker på min äl p.g.a att mina tecken tyder på olika dagar (flytningar och äl-test indikerar ägglossning 1-2 dagar tidigare än den riktigt tydliga temp-höjningen kom). Det har hänt liknande ett par gånger förut och jag har googlat lite och hittat att man kan vara en "slow riser" - att det tar lite tid innan det blir tillräckligt progesteron för att temp-höjningen ska synas. Hittade även detta: "Contrary to popular belief, BBT doesn?t always rise immediately after you ovulate. According to a study that compared BBT readings with ultrasound?the gold standard in confirming ovulation?only 11 percent of women have a BBT rise within one day of ovulation. For many of the women in the study, BBT did not rise until more than two days after ovulation."

Vad tror ni andra om detta?
  • Skywalker
    Zora skrev 2016-12-19 16:06:41 följande:

Måste fråga, verkar det stämma med sekret och Äl test för dig? Dvs har du "rätt" antal dagar i luthealfasen om du tittar på sekret och Äl test? Eller skulle det stämt bättre om du gick på temphöjningen? Förstår du hur jag menar?

När jag började tempar verkade min lutealfas vara 14-15 dagar men nu i de cykler ff varit osäker har den varit 12 dagar - vilket ju tyder på att sekret och äl-test stämt bättre i mitt fall. Kan tillägga att jag inte har perfekt sömn men tror inte det borde påverka tempen så mycket. :)
  • Skywalker
    mamalolo skrev 2016-12-19 16:08:54 följande:

Välkommen till gruppen! Håller tummarna för att det tar dig för er snart. Vet hur frustrerande det kan vara att vänta. <3

Jag är lite av en slow-riser. Har PCOS och till följd av det rubbas ofta både östrogenet (långt mellan mens och ÄL) och progesteronet (kort lutealfas). Min tanke är att man ofta märker det efter att ha tempat ett tag, fast kanske kan det även variera från cykel till cykel? Intressant läsning hursom. Undrar om sekret och cervix är säkrare? Tycker själv - fånigt nog - att det känns lite småläskigt att pilla så långt in. ;)

Tack! Tycker också man borde se det tydligare ju längre man tempat men min kropp vill tydligen förvirra mig med otydliga och föränderliga signaler. :P
    mamalolo skrev 2016-12-19 16:08:54 följande:

Välkommen till gruppen! Håller tummarna för att det tar dig för er snart. Vet hur frustrerande det kan vara att vänta. <3

Jag är lite av en slow-riser. Har PCOS och till följd av det rubbas ofta både östrogenet (långt mellan mens och ÄL) och progesteronet (kort lutealfas). Min tanke är att man ofta märker det efter att ha tempat ett tag, fast kanske kan det även variera från cykel till cykel? Intressant läsning hursom. Undrar om sekret och cervix är säkrare? Tycker själv - fånigt nog - att det känns lite småläskigt att pilla så långt in. ;)

Tack! Ja man borde ju få bättre koll ju längre man tempar men min kropp verkar roa sig med att förändras lite då och då. Jag tycker också det känns lite läskigt och svårt att kolla cervix men det blir väl nästa steg. ;) Trodde ju tempning var det absolut säkraste sättet att få koll på ÄL...
  • Skywalker
    metaphor skrev 2016-12-19 16:33:18 följande:

välkommen hit :) visst är det hemskt när det tar tid? vi är inne på försök tio. men för många tar det lång tid :) inget fel med det. =) men en jobbig väntan, jag vet.

Tack! Försöker påminna mig om att det är vanligt att det tar tid. Även om två av mina bästa kompisar plussade på första försöket. Gah! ;P
  • Skywalker
    mamalolo skrev 2016-12-20 07:14:01 följande:

Skrämmer mig själv med att tänka att detta ser "lovande" ut. Jag vet ju inte ens om jag haft ÄL (fick aldrig plus på stickan) och har inte haft en "riktig" mens efter abort + blödningar. Dessutom har jag rediga menskänningar idag. Dock helt klart så att ProgesterAll påverkar min cykel. Vanligtvis vänder den ner redan efter 6-8 dagar eftersom jag har en lutealfas på 9 dgr.

Såg nu att du fått avbryta en graviditet. Beklagar verkligen! Grafen ser väldigt fin ut (vilket på ett sätt blir extra nervöst). Heja heja!
  • Skywalker
    Erla skrev 2016-12-19 22:22:08 följande:

Tusen tack goa du! Och välkommen till världens trevligaste grupp ^^

Verkligen trevlig grupp. Hade inte behövt vara så nervös för att ge mig till känna! :D
  • Skywalker
    mamalolo skrev 2016-12-21 07:03:46 följande:

Det positiva i kråksången:

1. Min kropp är igång igen efter aborten

2. Läkaren som gjorde UL på mig den 9/12 sa att jag antagligen snart skulle ha mens väldigt snart. Jag kände instinktivt att det var fel pga ökad sexlust, hala flytningar, ÄL-smärtor och stadig temp. Jag fick rätt. ;)

Beklagar att mensen kom. :( Skönt att du kan se några positiva saker med det iaf. ?
  • Skywalker
    Kolan91 skrev 2016-12-21 07:55:21 följande:

Usch vad nervöst det är här.

Testade tokblankt med ett testa tidigt äl+10 med predictor early så jag slog bort det där med graviditet trots att jag började få ömma bröstvårtor den dagen. Dem har bara blivit mer och mer ömma och min chart skiljer sig verkligen från andra månader.. Vågar inte testa igen.. Bim den 23 och idag äl+14. När hade ni testat?

Oj vad spännande! Jag är alltid otålig och vill testa tidigt efter äl men ju närmare bim jag kommer desto mer nervöst blir det. Har det senaste halvåret aldrig testat utan väntat på mensen. Eftersom du har lång lutealfas borde du ju kunna se ett resultat även före bim? Men du får helt enkelt känna efter när du är redo att testa. :)
  • Skywalker

ÄL +8 idag men hoppas ff har fel och att äl snarare var två dagar tidigare. Det känns inte bra att ha så långt mellan fertilt sekret och ÄL. Kurvan ser ut ungefär som den brukar så försöker att hålla mig cool. Det är så påfrestande detta! Pendla mellan hopp, förtvivlan och apati. :/
Svar på tråden Tempar/Fertility friend