• Erla

Tempar/Fertility friend

Hormonkarusellen skrev 2017-07-09 00:29:10 följande:

Hur "ska" tempen bete sig efter? Hade en dipp, oklart när äl var men om jag utgår från appen är dippen äl+6, från hur jag mådde äl+3... tempen håller sig på samma nivå som innan äl, en stegring en dipp och nu samma vanliga nivå som innan... dock åt jag letrozol, så kanske det påverkat tempen innan...

Det är olika såklart :) ett gott tecken är om tempen stiger ytterligare efteråt, så man får en trifasisk kurva, men tyvärr kan man få både dippar och ökningar utan att det beror på graviditet. Det enda man egentligen kan göra är att jämföra sin kurva med tidigare kurvor för att se om den beter sig annorlunda :)
  • Erla
    Zora skrev 2017-07-12 07:13:11 följande:

Ja gravid är jag nog :) Men jag tycker inte testerna ökar direkt.. fast det digitala går ju iallafall inte att feltolka

Jag nojade en hel del med testen i början av denna graviditeten, för att testen inte stegrade ordentligt från dag till dag. Däremot stegrade de om jag testade varannan dag :) i magen ligger nu en 35 veckors bebis så att testen inte stegrade från dag till dag behöver inte vara dåligt :) håller tummarna för att allt är som det ska vara ^^
  • Erla
    Ölandstoka skrev 2017-07-12 14:07:50 följande:

Hej allihopa, vad kul med många graviditeter såhär på sommaren, grattis till er!

Tänkte om man kunde hoppa in här. Har suktat efter den här trevliga tråden länge men har en sambo som inte varit helt redo men nu äntligen är det dags! Har tempat i några år och har lärt mig så mycket från den här tråden!

Har många orosmoln inför att försöka. Är 33, har aldrig varit gravid, alltid haft oregelbunden mens (har lätt pco) och är även lite orolig över att jag har väldigt sparsam mens, använder sällan annat än trosskydd. Funderar om slemhinnan är tillräckligt tjock.. Har varit hos gyn för det och han sa att det såg bra ut men jag har svårt att ta till mig sånt ibland.

Är iaf på äl +12 och har fått spottings och tempdipp idag så försök ett misslyckades tyvärr.

Påminner om mina cykler :) har också sparsam mens och behövde bara använda trosskydd. Har inte pco, men oregelbundna och långa cykler. Allt mellan 35 och 50 dagar, oftast runt 40. Enligt gyn var det inget fel, varken hornonellt eller i övrigt, på mig och jag skulle inte oroa mig. Tog 2,5 år att få till den här graviditeten (v35 nu) och innan dess blev jag gravid två gånger som inte utvecklades. Det går ju, men det kan ta tid, även om man anses vara helt normal och frisk. Det behöver dock inte vara så för dig :) kan ju gå hur fort som helst!

Vill tipsa om munkpeppar! Det hjälpte mig att korta ner mina cykler till 27 dagar! Fick äl på cd15 istället för att vänta tills efter cd25. Helt plötsligt blev chanserna fler ^^ tror jag tog munkpeppar i två cykler innan jag blev gravid med denna bebisen :) Ska helt klart använda det nästa gång också.
  • Erla
    PuLoha skrev 2017-07-12 16:19:09 följande:

Är det risk att man är mindre fertil om man har sparsam mens? Jag har också sparsam mens, första dagen behöver jag bara trosskydd, dag två blöder jag lite mer och brukar använda mini tampongerna (blöder aldrig igenom) , dag tre trosskydd och sen brukar det vara över. Tycker ni jag bör kolla upp det?

Vad jag förstått kan det vara ett tecken på att man inte får en tillräckligt tjock slemhinna, men det behöver absolut inte vara så.
  • Erla
    pugsnotdrugs skrev 2017-07-12 16:31:55 följande:

Tänk om det är då och det är därför det varit då svårt för mig att bli gravid? Undrar om man kan göra något åt det?

Jag läste en hel del om det när jag själv undersökte saken och många gånger kan det bero på för lågt Östrogen under follikelfasen. Högt Östrogen ger tjockare slemhinna och sedan under lutealfasen tar progesreronet över den uppgiften :) om jag inte minns fel är låg basaltemperatur under follikelfasen ett tecken på högt Östrogen. Min temp sänktes under follikelfasen under de perioder jag testade rosenrot, men även progesterall och munkpeppar påverkade det upplevde jag. Fick en mycket jämnare kurva med hjälp av munkpeppar och progesterall. Vet dock inte om det finns något vetenskapligt belägg för det, men mina första tempkurvor hade jag 36,3-36,4 som basaltemp och efter rosenroten började tempen ligga på runt 36,1 och sjönk ofta ner till 35,9 vid äl.
  • Erla
    Erla skrev 2017-07-12 16:45:50 följande:

Jag läste en hel del om det när jag själv undersökte saken och många gånger kan det bero på för lågt Östrogen under follikelfasen. Högt Östrogen ger tjockare slemhinna och sedan under lutealfasen tar progesreronet över den uppgiften :) om jag inte minns fel är låg basaltemperatur under follikelfasen ett tecken på högt Östrogen. Min temp sänktes under follikelfasen under de perioder jag testade rosenrot, men även progesterall och munkpeppar påverkade det upplevde jag. Fick en mycket jämnare kurva med hjälp av munkpeppar och progesterall. Vet dock inte om det finns något vetenskapligt belägg för det, men mina första tempkurvor hade jag 36,3-36,4 som basaltemp och efter rosenroten började tempen ligga på runt 36,1 och sjönk ofta ner till 35,9 vid äl.

Med munkpeppar låg jag under 36 nästan hela follikelfasen såg jag nu.
  • Erla
    Milou3 skrev 2017-07-12 17:15:56 följande:

Tycker definitivt att du ska testa Rosenrot!

Ja, rosenrot funkade ganska bra! Kortade inte ner lika mycket som munkpeppar och jag blev sjukt illamående av dem, men värt att prova ett par cykler!
  • Erla
    PuLoha skrev 2017-07-13 07:55:20 följande:

Tempen håller sig kvar på samma som igår. Dock känns den inte tillräckligt hög för att det ska vara en graviditet.

Min temp låg stadigt på 36,5 i början av denna graviditeten :) den behöver inte bli jättehög, bara stanna kvar på högre efter BIM.
  • Erla
    MmBb skrev 2017-07-19 12:21:33 följande:

Hej alla! Jag hoppar in här med lite tankar och funderingar som jag hoppas kunna få lite rätsida på med er hjälp.

Har bara använt Fertility friend i två månader och funderar på tempsänkningen som sker strax innan/vid bm/strax efter bm. Kan en vara gravid trots tempen sänks under den röda linjen vid den tidpunkten? Har någon någon erfarenhet kring detta? Så tacksam för svar av er ????

Ja, man kan vara gravid trots dipp på BIM :) oftast är det dock mensen som är på g. Ett tips är att kolla galleriet på ff. Där finns det många kurvor som dippar på BIM för att sedan åka upp igen och det visat sig vara graviditet.
  • Erla
    lilaemma skrev 2017-07-23 06:21:41 följande:

Det här ser inte bra ut. Blir nog ännu en "kemisk graviditet". Blä. Då var vi uppe i 7 kemiska och 1 tidigt mf (v 7). Får vara glad att vi ändå har 3 fina barn också!

Hmm, ser ju ut som att du tempar vid fel tidpunkt? För tidigt eller för sent? Och hur mycket i så fall. Håller tummarna för att tempdippen bara är tillfällig och att den åker upp imorgon igen :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend