• Erla

Tempar/Fertility friend

SecretlyMe skrev 2016-02-14 06:08:35 följande:

Hoppar in i diskussionen lite eftersom jag och Malin sitter med lite samma problem.

Man får ingen hjälp efter utredning vid övervikt, bmi över 30. Jag har genomgått utredning men får ingen hjälp vidare pga mitt bmi. Jag kan ha mild pco, men har inga typiska symtom för det. Jag har dock typiska symtom för högt tsh samt förhöjt testosteron vilket är vanligt vid övervikt. Men jag har väldigt regelbunden cykel och mina äggstockar har inte pärlband.

Förhöjt TSH är det som gör att det är svårt att gå ner i vikt, eftersom det är sköldkörteln som styr ämnesomsättningen. Förhöjt TSH betyder låg ämnesomsättning. Jag själv har 2,6 som vården tycker är "normalt" och har sitt gränsvärde på 4,2(!!) när gränsen för mild pco ligger på 2,0 samt att över 2,0 gör det svårare att bli gravid enligt flera andra nätsidor och andra erfarna jag pratat med.

Så pco med övervikt = ingen hjälp från vården. Fantastiskt va?! *osar ironi*

Men det är ju helt sjukt! Och sen har de som krav att man ska gå ner i vikt va? Så dumt det hela är! För mig låter det som att hjälpen borde vara självklar eftersom själva viktnedgången är en svårighet i sig. Läste att pco kan orsaka viktökning och då borde ju det ingå i själva sjukprogrammet!? Fattar ingenting! Förstår inte varför ni inte fått hjälp typ igår! Hur ser hjälpen ut på vårdcentraler för er?
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-02-14 07:49:58 följande:

Ja det är ett år nu i april. Är pga övervikt som man tyvärr inte får hjälp, måste egentligen gå ner massa i vikt innan jag får hjälp. Ska ansöka om det snart så får vi se om jag får något läkemedel för ägglossning.

Ja precis ;)

Men har de alltså inte i åtanke att sjukdomen kan orsaka övervikt? Så konstigt!! Man tycker ju att HELA sjukdomen ska behandlas! har en svärmor som lider av övervikt och måste i stort sett gå 20000 steg om dagen för att vikten ens ska röra sig något, så jag har liksom fått lära mig att inte ta sånt för givet. Kan tillägga att hon dessutom bara äter 1500 kcal om dagen för att det ska hända något över huvud taget.

Känns så dumt att det ska ligga på er som patienter och inte på vården, när det är känt att orsaken kan vara sjukdom.
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-02-14 11:30:51 följande:

Nej det har de tyvärr inte. Vikten är orsaken till allt ont..

Ja det är tufft. Min mamma lyckades gå ner 30 kg på ett år av att äta i stort sett inget, röra på sig ca 3 timmar om dagen och så. Men åt hon lite mer så gick hon upp istället. Kan ha ärvt PCO av henne.

PCO gör även (pga förhöjda testosteron värden) att man är mycket mer hungrig. Som gör att man går upp i vikt.

Usch, jag håller verkligen tummarna för er, att det är er tur snart!
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-02-14 12:24:49 följande:
    Tack för du håller tummarna :). Dock så börjar man bli trött på att det tar sån tid... Men hoppas det är er tur med snart!
    Tack :) 
  • Erla

Som vanligt hoppar tempen upp och ner så svårt att se om det ens kommer någon äl snart eller om den redan vart. Har haft känningar i äggstockar i några dagar och började få ont i brösten igår kväll, vilket är väldigt missvisande. Får det bara mellan äl och mens, men nu fattar jag ingenting. Har haft ett par riktigt låga tempar denna cykeln och tempen har gått upp ett par dagar för att sedan kraschlanda nere på låg temp igen och så håller det på. Någon annan som haft hoppiga tempar och ändå fått äl utsatt?

Får nog ta era tips och införskaffa mig äl-test för just nu säger inte tempen så mycket.

• Erla
    eagle87 skrev 2016-02-16 21:35:49 följande:

Jag är gravid!!!!!!!!!!!!!!!!

Åh grattis eagle87! :D vad härligt!
  • Erla
    GästenT skrev 2016-02-17 18:57:54 följande:

Kastar in min allmänna fråga igen.

Har ni alla känningar mellan äl och bim? Vare sig ni varit gravida eller inte? Flytningar, ont i brösten/magen etc..? Eller hur ser den perioden ut för er som ogravida/gravida? :)

Har bara lätt ömmande bröst och är svullen om magen mellan äl och BIM :) har varit gravid en gång och då la jag märket till att brösten ömmade mycket tidigare och var väldigt mycket mer ömma. Kunde inte krama någon eller sova halvt på mage som jag brukar. Det var dock inget jag reflekterade kring just då så testade inte förrän äl+19 :P
  • Erla
    GästenT skrev 2016-02-17 19:59:14 följande:
    Att ha ömma bröstvårtor/bröst verkar vara vanligt efter äl.. Det hade jag när jag var yngre men senaste åren har jag inte haft så. (25 nu) Men det verkar ändå som om skillnaden kanske inte är så stor mellan en gravid cykel och en vanlig.. Haha. :) rätt skönt att veta. Tycker det är så jäklans spännande och höra hur olika det är för alla. :)
    Ja man väntar sig ju att man ska märka att man är gravid, men tror de 
    flesta som har koll på sin cykel förstår det först mensen är sen :) Jag hade nog väntat ännu längre innan jag testat om jag inte hade tempat den cykeln :P
  • Erla

Har en liten fråga som brukar dyka upp här i tråden då och då. Vaknade 3:30 inatt och räknade snabbt ut att jag inte får 3 timmar sammanhängande sömn om jag somnar om och vaknar vid den vanliga tiden (6:15). Tog tempen och fick 36.5. Tog även tempen 6:15 och fick 36.6. Hur skulle ni göra? 3:30 är ju ändå supertidigt jämfört med det normala 6:15 och det skiljer 0.1 grader.

• Erla
    Loppan84 skrev 2016-02-18 07:50:45 följande:

Där skulle jag tagit den sena tempen, var ju ändå ganska många timmar med sömn. Anteckna den andra och så ser du när du tempat imorgon vilken som passar bäst och om 36.60 känns väldigt högt då kan du ändra till 36.50 då.

Men alla är olika, många hade säkert tagit den tidiga.

Ja, rent spontant hade jag också velat ha den sena och vilken som hade passat in, men är på äl+8 så vill ju ha den högre just för det haha :P ser ut som att vårt make up sex prickade äl perfekt (Y).
Svar på tråden Tempar/Fertility friend