• Erla

Tempar/Fertility friend

Äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN har jag hittat denna tråden! Hoppas att det är okej att jag hoppar in här med min cykel som verkar vara åt fanders. Just nu är jag helt lost i allt och håller i nuläget på att tempa min första cykel. För att göra en lång historia mycket kort så har jag en cykel som varierar från allt mellan 35 dagar till 48 dagar (idag). Jag håller alltså på med min längsta cykel någonsin! Jag har inte använt FF av den anledningen att jag alldeles nyligen fick tips om det, men om man snabbt skissar upp min kurva ser det ut som att jag möjligen hade äl runt dag 38-39 eller möjligen 42-43 (om jag nu ens hade äl? Är som sagt lost). Dippade dag 38 och låg då på 36.1 mot vanliga 36.3 och dag 41 gick den upp till 36,7 för att gå ner till 36,4 dag 42. På dag 44 var jag återigen uppåt och låg då på 36,9 och tempen höjdes ytterligare dag 47 till 37 och idag ligger den på 36,8 igen. Blir tokig då tempen ALDRIG ligger helt stadigt. Vad tror ni? Behöver verkligen någon slags rätsida på detta kaoset. 

• Erla

Tusen tack!

Under tiden som jag väntade svar så passade jag på att skaffa FF så slipper ni se mitt nerklottrade papper. Fick se att FF la min ägglossning dag 42. Jag tempar oftast vid kl 07 eftersom det är då klockan ringer och det är dags för mig ta mig upp. Några dagar (speciellt på helgerna) har det kunnat bli lite senare för att jag glömt bort och några dagar har jag vaknat av mig själv innan klockan ringer. Här kommer i alla fall min kurva (hoppas jag).

Har inte hållit koll på annat så som flytningar och sådär, men det kanske man ska komplettera med nästa cykel.

• Erla

Såg nu att jag missat en dag så det blev lite dumt. Här kommer den riktiga :P

• Erla
    Allex skrev 2015-08-19 21:30:25 följande:
    Det är nog en bra ide att skriva in sekretet...om du nu behöver det ...om det nu blir en ny cykel. Kurvan ser bra ut, traskar uppåt fint Det kan ju vara så att du hade äl dag 38 också....

Ellet vad säger ni andra?
    Vad glad jag blir när du skriver så Allex! Det hade varit kul om man lyckades vid första tempningen! Jag hade gett upp hoppet lite eftersom vi kört oskyddat i ett år nu och min mens har levt sitt eget liv sedan p-pillerstopp. Läste också runt lite och fick en klump i magen när många drog upp att det är väldigt vanligt att man inte har någon ägglossning alls om man har en cykel som är längre än 36 dagar. Jag har aldrig haft en som varit kortare än 35 förutom under de åren man tagit p-piller då så man har ju varit lite orolig. 
  • Erla
    Iskristall skrev 2015-08-19 22:09:01 följande:

Allex: Tror jag börjar med Q10, bättre kvalitet på ägg kan ju inte skada vid ivf om det inte skulle ta sig innan då Har ju några månader kvar innan den karusellen kan dra igång.

Kul med nya i tråden! Välkomna!

Erla: Det där med att man troligtvis inte har äl om man har längre cykel verkar man höra ofta av de som jobbar med sån tycker jag. Min gyn tyckte det var tveksamt om jag hade äl när jag berättade om mina cykler som närmade sig 40 dagar. Och läkaren som gjorde vår utredning verkade också tänka så, även om hen inte sa det rakt ut.

Erla, angående din kurva tror jag en av anledningarna att FF inte satt ut äl på dag 38 är att du haft så många dagar där med fertilt sekret efter dag 38 och inget före.

Jag har inte skrivit in något om sekret och tyvärr har jag inte haft koll på något sånt under denna cykeln. Vill gärna minnas att det var lite mer genomskinligt och trådigt vid 38-39 någonstans, men det är inget jag undersökt så noga. Idag gick tempen ner ytterligare, men det kanske kan bero på att jag fick tempa strax innan 06 istället för 07?
  • Erla
    Symetrical skrev 2015-08-20 07:09:28 följande:

Jag håller med om att äl kan ha skett redan på cd 38 och isf kan ju dippen på cd 42 varit en implantationsdipp..!? Ser som sagt var lovande ut oavsett! Själv fick jag äl på cd 41 den här cykeln och på cd 44 förra och vart gravid båda gångerna (förra slutade i tidigt MF), så det där med att man ej har äl om cykeln är längre än 35 dagar känns som en sanning med modifikation.

Åh vad skönt att veta att man även kan ha så sent som oss. Läste ett annat orosmoment kring oss som har sega cykler. Har man oftast kort lutealfas om man har långa cykler? Vad jag fattade det som så kunde det vara svårare för ägget att hinna fästa då?

Än så länge har jag inga känningar förutom det vanliga innan mens. Tunga och ömma bröst och lite svullen mage. Kände för några dagar sedan hugg i tjejmagen när jag hostade till, vilket jag aldrig upplevt förut. Hoppas nu bara att tempen inte sjunker ytterligare!
  • Erla
    Iskristall skrev 2015-08-20 07:22:01 följande:

Erla: sorry jag som såg fel Tänkte att de gröna rutorna var sekret, det brukar bli grönt. Ser nu att det är dagar. Dags att skaffa glasögon

Ingen fara ???? det är väl de "fertila" dagarna som syns där va?
  • Erla
    Iskristall skrev 2015-08-20 08:51:29 följande:

Erla: jag får aldrig färgade dagar så jag tänkte att det måste vara sekretet, och tittade inte nogrannare efter. Detta beror nog på att jag kör gratis varianten. Kör du betal variant av FF?

Erla: Det brukar vara fasen innan äl, follikelfasen, som varierar i längd när man har oregelbunden äl. Fasen efter, lutealfasen brukar vara mer eller mindre konstant på 12-16 dagar, vanligast är ju 14 dagar eftersom gulegroppen som bildas efter äl har en levnadstid på ca 14 dagar. Har man mycket kortare lutealfas är det mest troligtvis pga att man har liten progesteronproduktion. Och detta kan göra att ägget har svårt eller inte kan fästa.

Recursive: För mig är det olika när tempen dippar inför mens. Ibland dagen innan, ibland samma dag och nån gång dagen efter.

Jaha!! Men då är det inte konstigt att du kopplade till sekret :P jag tror att man fick VIP-versionen i början och om man vill fortsätta så får man betala efter en viss period. Jag har inte betalat något i alla fall :P

Då förstår jag. Ska bli spännande att se hur mina faser ser ut. Om det inte tagit sig denna gången så verkar det ju som att jag kanske inte har en alltför kort lutealfas. Var ju rädd för sånt eftersom jag fått till mig att allt är åt h*lvete när cykeln är såhär.
  • Erla
    Iskristall skrev 2015-08-20 17:17:14 följande:

Ja så kan det vara angående betalversion/icke betalversion Det var så länge sedan jag skaffade FF att jag inte kommer ihåg, 2 år sen. Jag är på 25:e eller 26:e cykeln som jag tempar :-/

Ska bli spännande att följa dig och se hur din cykel slutar!

Oj! Då förstår jag att du kan det hära med tempning! Men har det lyckats tagit någon gång under alla cykler du tempat eller är det första barnet för er? Om man får fråga?

För mig ser det ut som om tant röd är på g denna cykeln också :/ lite bruna flytningar kom nyss :(
  • Erla
    Allex skrev 2015-08-20 18:48:06 följande:

Kollade av termometern så fort jag kom hem... ja.. det stod 36.67. Tog den nu... då var det 36.37.. säger ju ingenting... men.. man är ju lite nervig när det gäller tempen...... Den borde ju vara hög även nu ioförsig .... om jag nu är gravid....  Antagligen är det en temp som är påverkad av dålig sömn och jag ska antagligen inte bry mig om den.

Annars så känner jag mig uppblåst vilket är ett tecken på mens.

Jag vet att man inte ska hoppas för mycket. Men, jag kommer att bli så vansinnigt besviken imorgon bitti om tempen är nere på typ 36.20 igen... för då är det ett helt klart tecken på mens.

Jisses! Hur kommer jag sova inatt då!? Jag är ju såå nervös! Hur ska jag kunna tänka på nåt annat... jag kommer ju att vakna titt som tätt "hur mycket är klockan, okej inte morgon än.. bäst att somna om..."......

Jag håller tummarna för dig Allex! Hur länge har ni försökt?
Svar på tråden Tempar/Fertility friend