• Anonym (?)

efter missfall, hur lång tid tog det innan mens och så vidare kom tillbaka?

Fick missfall för ett tag sedan. Undrar hur lång tid det tog för er innan ni fick tillbaka mensen? Och hur lång tid tog det innan ni fick nytt plus?

Vet ej om man orkar försöka snart igen av rädsla att det ska ske igen. Bland mina vänner tycker jag det verkar som det tagit ca 1 år innan de plusat.

• Svar på tråden efter missfall, hur lång tid tog det innan mens och så vidare kom tillbaka?
  • Anonym (Här med.)
    dreams85 skrev 2013-12-09 11:41:10 följande:
    Anonym (Här med.) : Jag blödde extremt mycket under några timmar med klumpar och massa annat otrevligt, satt på toaletten och det bara rann men sen minskade det rejält och det har inte blivit mer efter det. Nu räcker det med trosskydd så det är väldigt sparsamt. Bara några timmar efter att min störtblödning avtagit fick jag komma tillbaka till gynakuten och göra ett vul och då såg de att i stort sett allt var borta. Var bara lite slemhinna kvar och det är väl den som kommer nu. 

Tror absolut att det kan vara bra för dig att göra ett vul så du vet att allt är borta och så du slipper oroa dig för att få en störtblödning. Är nog lättare att gå vidare också när du vet att allt är borta.

Jag kommer också vara extremt rädd för ett till missfall. Nästa gång kommer jag inte våga vara glad förrän jag gått förbi vecka tolv och sett på ul att det ser bra ut. Men samtidigt finns inte alternativet att inte bli gravid heller, vill ju ha ett till barn så det är bara att försöka och hoppas på det bästa. Läste någon barnmorska som sa att det är ganska vanligt med ett missfall men ovanligt med två och har man haft ett kan man tänka att man "har haft sitt" och att risken därför är väldigt liten. Man vet ju inte om man tillhör dem som får fler missfall men det är kanske ett sätt att lunga tankarna iaf.

Vad skönt att det "gick över" fort och att det är sparsamt för dig nu.
    Jag hoppas ju på att kroppen skött sitt, men ska faktiskt ta och ringa gyn imorgon för att försöka få en tid som kan lugna mitt psyke.

Det tär verkligen på mig att gå och tänka på att en störtblödning kan ske, så jag hoppas verkligen att de kan ta sig an mig.. Annars så söker jag till en privatklinik. Känns som att jag inte har många alternativ, att gå runt och vara hispig tjänar man inte på.

Precis, jag har hört detsamma.
    Och även om det är en liten tröst så kan man ju inte vara säker på att man inte är en av dem som får upprepade.

Bara tiden som kan avvisa.
    Men som du säger, alternativet att inte få ett barn är värre.

Nu har jag privilegiet att ha en son på tre år, och det är jag så himla tacksam för!Det är bara det att ett syskon hade varit väldigt härligt, för både oss och för honom.. Vi vill så gärna!:)
    Bara att kämpa på och hoppas att det tar sig igen, och att man får behålla det lilla knytet nästa gång.
    Och precis som dig så kommer jag inte ta ut någonting alls i förskott, kommer säkert inte vara lugn förens man får se den sprattla på UL i vecka 17-18.

När var det du fick MF?

• dreams85
    Anonym (Här med.) skrev 2013-12-09 11:54:04 följande:

Vad skönt att det "gick över" fort och att det är sparsamt för dig nu.
    Jag hoppas ju på att kroppen skött sitt, men ska faktiskt ta och ringa gyn imorgon för att försöka få en tid som kan lugna mitt psyke.

Det tär verkligen på mig att gå och tänka på att en störtblödning kan ske, så jag hoppas verkligen att de kan ta sig an mig.. Annars så söker jag till en privatklinik. Känns som att jag inte har många alternativ, att gå runt och vara hispig tjänar man inte på.

Precis, jag har hört detsamma.
    Och även om det är en liten tröst så kan man ju inte vara säker på att man inte är en av dem som får upprepade.

Bara tiden som kan avvisa.
    Men som du säger, alternativet att inte få ett barn är värre.

Nu har jag privilegiet att ha en son på tre år, och det är jag så himla tacksam för!Det är bara det att ett syskon hade varit väldigt härligt, för både oss och för honom.. Vi vill så gärna!:)
    Bara att kämpa på och hoppas att det tar sig igen, och att man får behålla det lilla knytet nästa gång.
    Och precis som dig så kommer jag inte ta ut någonting alls i förskott, kommer säkert inte vara lugn förens man får se den sprattla på UL i vecka 17-18.

När var det du fick MF?

Om man blöder mycket och det inte vill sluta så står det iaf på 1177 att man ska kontakta en gyn. Man kan behöva göra en skrapning för att få bort allt. Tycker verkligen de borde ta sig an dig, kan ju inte vara bra vare sig för psyket eller kroppen att vara orolig och det finns ju risker med att inte allt kommer ut.

Mitt missfall upptäcktes i vecka tolv men fostret hade dött i vecka nio. Jag har också en son, han är 16 månader och det gör så mycket att man har honom. Vill också gärna få syskon så hoppas verkligen vi blir gravida snart igen.
  • jamka

Jag fick MA för lite över två år sedan i v. 9 och mensen kom 4 veckor senare men jag lyckades inte bli gravid på nästan 3 år efter det.

Och så blev jag gravid nu i september. Men förra veckan fick jag mitt andra MA, i v. 12.

Jag förlorade nu jättemycket blod och fick skrapas, nu har jag mycket lågt Hb, 104 (från 138 när jag var gravid) så jag blev sjukskriven i en vecka efter skrapningen. Men det var pga. järnbrist.

Nästa gång jag lyckas att bli gravid ska jag göra VUL v. 7, 9, 13 (KUB) för att inte behöva gå runt med ett dött foster i magen och tro att allt är ok.

Jag har en son som är sex år gammal.

• Blåsippan84

Skriver här med:). Undrar lite över era rutiner i de landsting som ni bor i. Här sa bm till mig att om jag fortfarande blöder efter 1 v så skulle jag ringa dem. Fick stört blödning i tors och fre. Nu blöder det som mens under de mest blödande dagarna;). Men inga klumpar å så som i tors och fre. Ringde bm idag men blev ledsen när jag avbokade tiderna så jag glömde fråga. På ons är det 1 v

• Anonym (Här med.)
    dreams85 skrev 2013-12-09 12:01:11 följande:
    Om man blöder mycket och det inte vill sluta så står det iaf på 1177 att man ska kontakta en gyn. Man kan behöva göra en skrapning för att få bort allt. Tycker verkligen de borde ta sig an dig, kan ju inte vara bra vare sig för psyket eller kroppen att vara orolig och det finns ju risker med att inte allt kommer ut.

Mitt missfall upptäcktes i vecka tolv men fostret hade dött i vecka nio. Jag har också en son, han är 16 månader och det gör så mycket att man har honom. Vill också gärna få syskon så hoppas verkligen vi blir gravida snart igen.
    Ja, det är tur man redan har fått en pärla, man är ändå lyckligt lottad för det, även om längtan efter syskon är stor.

Precis, det är ju så.. Mest orolig för just psyket, inte kul att gå runt och vara orolig hela tiden.
    Började blöda som en riklig mens nu vid 13 igen, det är märkligt att det alltid drar igång vid samma tid.
    Tror egentligen inte att det är så extremt mycket utan mest som en riklig mens som sagt.
    Men ska ringa dem iaf, för jag vill verkligen se så att allt är borta så man slipper vara orolig och kan blicka framåt.
    Jag håller tummarna för att det kommer gå vägen för er snart!

Jamka: Jag beklagar ödmjukast! =( Fy så tråkigt att det tar sådan tid och att du fått två mf på rad.. Hoppas att det går bättre för er snart. Hoppet är det sista som lämnar en!! Lycka till!!!
  • Anonym (Här med.)
    Blåsippan84 skrev 2013-12-09 13:39:31 följande:
    Skriver här med:). Undrar lite över era rutiner i de landsting som ni bor i. Här sa bm till mig att om jag fortfarande blöder efter 1 v så skulle jag ringa dem. Fick stört blödning i tors och fre. Nu blöder det som mens under de mest blödande dagarna;). Men inga klumpar å så som i tors och fre. Ringde bm idag men blev ledsen när jag avbokade tiderna så jag glömde fråga. På ons är det 1 v

Jag uppsökte gynakuten för att se så det är "ok" (Bor i Sthlm)
    Där konstaterades MF och hon sa att det fanns en del rester kvar som kommer att blödas ut.
    Skulle jag få en störtblödning skulle jag åka in igen.

MF konstaterades förra måndagen, alltså en vecka sedan.

Blöder fortsatt som en "riklig mens" i omgångar och små koagler och hinnor kommer också.

Ringde BM för att avboka min inskrivning och då frågade jag just om man inte behöver komma till någon efterkontroll. Hon sa att blöder jag fortsatt som mens efter 2veckor så skulle jag ringa gyn för att be om en tid.
    Jag kommer dock ringa dem imorgon för att försöka få en tid iaf, då jag är extremt rädd för att få en riktig forsblödning, det är lite utav "worst case scenario" för mig, då jag fick det för några år sedan efter en skrapning.
    Vill se så att allt är ute och att det ser bra ut, samt att jag inte behöver en skrapning för ev. rester.

• Kimona
    Anonym (?) skrev 2013-12-07 15:11:18 följande:
    Hur snabbt började ni jobba efter missfallet? Varit hemma ett par dagar för jag blött så dant. Tänkte jobba måndag men känner mig mentalt helt slutkört. Orkar ej göra mkt idag:(
    Jag var hemma i tre dagar. Bara grät och grät. Kände mig helt tom
  • Kimona
    Anonym (?) skrev 2013-12-08 22:52:09 följande:
    En fråga. Blir helt kluven vad jag ska säga till kollegor när de frågar varför jag varit borta. Jobbar som ssk med bara kvinnliga kollegor, samtidigt som snacket snabbt går när det är fruntimmer;).

Känns ju dumt att man ska fundera på sådant. Men gör det
    Mina arbetskamrater visste om min graviditet så det kom väldigt naturligt för mig att tala om varför jag inte orkade arbeta
  • Kimona
    Blåsippan84 skrev 2013-12-09 13:39:31 följande:
    Jag fick bara veta att man kan få rikliga blödningar.
    Det började på torsdagen. Blödde igenom nattbinda och trosor på en timme. När jag gick på toa kom det deciliterstora klumpar.
    Det fortsatte så fredag, lördag och söndag. På måndagen ringde jag bara för att höra hur länge jag skulle behöva blöda så och hade ju såna smärtor så jag visste inte vart jag skulle ta vägen.
    De sa att jag måste in akut för så mycket skulle man inte blöda.

Sagt och gjort. Jag åkte in och väl inne blev jag så svimfärdig att de fick köra mig i rullstol in till en säng. Hade trots detta 195 i Hb.

Blev inlagd över natten och fick ta Cytotec så allt skulle komma ut. Fick så otroliga smärtor att jag bad om smärtlindring.
    Somnade tack vare den och när jag vaknade hade jag blött ut allt i sömnen.
  • Anonym (Här med.)

Fy så läskigt att blöda så mycket.. Tur du åkte in.

Kimona skrev 2013-12-09 18:34:30 följande:
    Jag fick bara veta att man kan få rikliga blödningar. Det började på torsdagen. Blödde igenom nattbinda och trosor på en timme. När jag gick på toa kom det deciliterstora klumpar. Det fortsatte så fredag, lördag och söndag. På måndagen ringde jag bara för att höra hur länge jag skulle behöva blöda så och hade ju såna smärtor så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. De sa att jag måste in akut för så mycket skulle man inte blöda. Sagt och gjort. Jag åkte in och väl inne blev jag så svimfärdig att de fick köra mig i rullstol in till en säng. Hade trots detta 195 i Hb. Blev inlagd över natten och fick ta Cytotec så allt skulle komma ut. Fick så otroliga smärtor att jag bad om smärtlindring. Somnade tack vare den och när jag vaknade hade jag blött ut allt i sömnen.

Svar på tråden efter missfall, hur lång tid tog det innan mens och så vidare kom tillbaka?