• Jagheterjohan

Vintråden

Jag har alltid haft en passion för mat och vin, att hitta den perfekt kombinationen med dryck och mat kan få mig att göra volter. Jag tyckte det behövdes en ordentlig vintråd här så här har vi den nu, ska ni diskutera vin, tipsa, få svar på frågor angående druvor etc så är jag här för er!

Jag själv har jobbat på flera restauranger i Stockholm och har gått en hel del olika vinkurser. Vin för mig ska inte vara komplicerat och det är det inte, många försvårar det bara. Och de bästa vinerna jag har druckit har jag fått tipsade till mig, det är ju så det ofta går till. Så tipsa mig gärna om era favoritviner, vardagsviner, you name it! 

Tänkte att jag börjar med två frågor: Vad för vin drack du senast? Och vad fick dig att köpa det?

• Svar på tråden Vintråden
  • Brenja

Mitt senaste vin som jag drack var Morbers Cabarnet Sauvignon och jag köpte den för att jag hade hört så mycket gott om vinet.

Mycket nöjd och förstår varför Morbergs viner verkar gå så bra! Rekommenderas verkligen.

• Michael 310
    MrRed skrev 2013-12-05 11:20:45 följande:
    Just nu är det Amaroneviner som gäller och en som har blivit något av en favorit är Amarone Classico (Ca Montini) vilket även var den senaste inköpta. Köper gärna även den inte helt ovanliga Turning Leaf som så många andra men den är verkligen prisvärd i det segmentet. Samt att det är Zinfandel.

Kan tipsa om Masimagos amaronevin drack i somras på finlandskryssning och det var så gott att jag var tvungen och köpa 2 flaskor med mig hem!
  • daniellalundh

Vad blev det för vin i helgen? =) Själv så testade jag en Amarone med ett stort A på etiketten! Fantastiskt smarrigt!

• amandam
    Michael 310 skrev 2013-12-09 11:12:43 följande:
    Kumkani är ett annat gott vin ett shiraz från Sydafrika.
    Är Shirax och Syrah samma druva?
  • daniellalundh
    amandam skrev 2013-12-09 11:33:02 följande:
    Är Shirax och Syrah samma druva?
    Ja det stämmer! Syrah heter den i frankrike. Och i Australien, Sydafrika och Chile så kallas den för Shiraz! =)
  • Molgan 008
    daniellalundh skrev 2013-12-09 11:58:50 följande:
    Ja det stämmer! Syrah heter den i frankrike. Och i Australien, Sydafrika och Chile så kallas den för Shiraz! =)
    Apropå den druvan så tipsar jag om Inycon, det brukar vara riktigt gott!
  • candyheart
    glasklara skrev 2013-12-05 11:58:23 följande:
    Det har jag druckit! Mycket gott, kommer från australien om jag inte minns helt fel?
    Ja precis!

Om man köper hem boxvin ibland, så finns ett som jag varmt kan rekommendera, Allegro. Det är en box som ser ut som ett rör. Det har lite karaktär, men jag gillar det verkligen!
    Mamma till underbara Meja
Svar på tråden Vintråden