• Jagheterjohan

Vintråden

Jag har alltid haft en passion för mat och vin, att hitta den perfekt kombinationen med dryck och mat kan få mig att göra volter. Jag tyckte det behövdes en ordentlig vintråd här så här har vi den nu, ska ni diskutera vin, tipsa, få svar på frågor angående druvor etc så är jag här för er!

Jag själv har jobbat på flera restauranger i Stockholm och har gått en hel del olika vinkurser. Vin för mig ska inte vara komplicerat och det är det inte, många försvårar det bara. Och de bästa vinerna jag har druckit har jag fått tipsade till mig, det är ju så det ofta går till. Så tipsa mig gärna om era favoritviner, vardagsviner, you name it! 

Tänkte att jag börjar med två frågor: Vad för vin drack du senast? Och vad fick dig att köpa det?

• Svar på tråden Vintråden
  • Miroanos

Morbergs Zinfandel är riktigt bra, använder den mycket i matlagningen också. Funkar alldeles utmärkt till såser och chilligrytor! :)

• Vickslick

Hur mycket vin är det okej att dricka varje vecka egentligen? Innan man kan ses som en vinalkis?

• Michael 310
    PetraO skrev 2013-12-16 13:46:00 följande:
    Helgens viner! Från vänster en Côtes-du-Rhône Reserve 2012. I bakgrunden en vass Amarone Alpha Zeta 2010. Och sen en vansinnigt god Chile 2012, Cabarnet Sauvignon från Morberg Collection! Väldigt fruktig och härlig. 

Drack det alpha zeta vinet i helgen, riktigt riktigt gott tyckte både jag och svärföräldrarna!
  • KaeJ
    Vickslick skrev 2014-01-07 14:20:12 följande:
    Hur mycket vin är det okej att dricka varje vecka egentligen? Innan man kan ses som en vinalkis?
    *hehe*

Har en 6 månaders som precis slutat amma. I helgen drack jag en flaska vin på två dagar. Berättade det på öppna förskolan i dag och fick blickar på mig som jag var en vinalkis… så jag undrar med!
  • lovardigdetta
    KaeJ skrev 2014-01-07 18:24:43 följande:
    *hehe*

Har en 6 månaders som precis slutat amma. I helgen drack jag en flaska vin på två dagar. Berättade det på öppna förskolan i dag och fick blickar på mig som jag var en vinalkis… så jag undrar med!
    Om det är helg och en flaska vin så skulle jag säga att det är helt klart lugnt. Vin är ju nyttigt :D
  • KaeJ
    lovardigdetta skrev 2014-01-08 15:47:07 följande:
    Om det är helg och en flaska vin så skulle jag säga att det är helt klart lugnt. Vin är ju nyttigt :D
    Hehe, det jag tänker med
  • Michael 310
    andol skrev 2014-01-09 14:18:09 följande:
    Vintorsdag idag va? ;)
    Hade vart gott men orkar inte öppna en hel flaska själv.
  • PetraO
    Ullebullen skrev 2014-01-13 12:52:48 följande:
    Vad drack ni för gott i helgen? Några nya tips? =)
    Jag drack för mycket så jag minns inte =(
Svar på tråden Vintråden