• Jagheterjohan

Vintråden

Jag har alltid haft en passion för mat och vin, att hitta den perfekt kombinationen med dryck och mat kan få mig att göra volter. Jag tyckte det behövdes en ordentlig vintråd här så här har vi den nu, ska ni diskutera vin, tipsa, få svar på frågor angående druvor etc så är jag här för er!

Jag själv har jobbat på flera restauranger i Stockholm och har gått en hel del olika vinkurser. Vin för mig ska inte vara komplicerat och det är det inte, många försvårar det bara. Och de bästa vinerna jag har druckit har jag fått tipsade till mig, det är ju så det ofta går till. Så tipsa mig gärna om era favoritviner, vardagsviner, you name it! 

Tänkte att jag börjar med två frågor: Vad för vin drack du senast? Och vad fick dig att köpa det?

• Svar på tråden Vintråden
  • PetraO

Helgens viner!
    Från vänster en Côtes-du-Rhône Reserve 2012. I bakgrunden en vass Amarone Alpha Zeta 2010. Och sen en vansinnigt god Chile 2012, Cabarnet Sauvignon från Morberg Collection! Väldigt fruktig och härlig. 

• Monchichier
    PetraO skrev 2013-12-16 13:46:00 följande:
    Helgens viner!
    Från vänster en Côtes-du-Rhône Reserve 2012. I bakgrunden en vass Amarone Alpha Zeta 2010. Och sen en vansinnigt god Chile 2012, Cabarnet Sauvignon från Morberg Collection! Väldigt fruktig och härlig. 

Är det en Blossa-flaska man ser allra längst bak? Flört
  • PetraO
    Monchichier skrev 2013-12-16 14:01:42 följande:
    Är det en Blossa-flaska man ser allra längst bak? Flört
    Det stämmer ;) Den kom fram sen den med ;)
  • filippa87

Testade faktiskt Morbergs Zinfandel förra helgen. Den va förvånansvärd god! Testa den själva om ni får möjlighet :)

• Lejonmamman01

Kommer inte ihåg vad det hette... Men ofta köper jag argentinska viner i prisklassen 69-79 kr flaskan, med hög fyllighet på "klocksymbolen". Det är den optimala kombinationen, när man inte har råd med dyrare viner tycker jag. De brukar vara fylliga, varma, mogna, mjuka, smakrika - helt OK helt enkelt!

• Jagheterjohan
    filippa87 skrev 2013-12-20 13:24:11 följande:
    Testade faktiskt Morbergs Zinfandel förra helgen. Den va förvånansvärd god! Testa den själva om ni får möjlighet :)

Har hört mycket bra om den! Får bli att köpa en flaska i helgen!
Svar på tråden Vintråden