• Anonym (Vad kommer händ)

Min väninna förlorade vårdnaden

Vi ska väl ta lite bakgrund på detta. Vi lärde känna varandra på högstadiet och har haft våra upp och nedgångar i vår vänskap men ändå hittat tillbaka till varandra. Hon är en glad person med en funktionsnedsättning men är kapabel till att bo själv, ha ett förhållande och betalar sina räkningar som vilken Svensson som helst. I våras fick hon reda på att hon väntade barn, en pojke. Graviditeten blev jobbig med mycket hormoner som rörde upp en massa känslor och hon mådde dåligt periodvis. Hon har sedan tidigare gått hos en kurator och gick dit även under graviditeten. Hon gladdes åt att bli mamma och väntade spänt på förlossningen med både glädje och ångest. Jag som vän gjorde vad jag kunde och talade om att allt skulle gå så bra och att de skulle vara hemma igen efter några dagar. Men hon och sonen kom aldrig hem. Något hände på BB och socialtjänsten kontaktades. Sen dess har hon bott på ett familjehem och har även varit uppe i rätten för att få komma hem med sonen. Detta har tagit hårt på henne psykiskt och idag fick hon själva, för henne och hennes sambo, "dödsstöten"! De får inte ha vårdnaden om deras son! Hon måste nu flytta hem och de får bara träffa sonen var 14:e dag, men inte själva, utan med en umgängesfamilj. Nu till min fråga. Kan de verkligen göra så här utan någon egentlig utredning på henne? Hon är villig att göra denna utredning. Kan de fortfarande slåss för deras rätt att ha honom? Jag kan bara ge henne stöd. Men skriv gärna om ni har några erfarenheter om detta.

• Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden
  • Anonym (Gullan)

Har inte en utredning gjorts medan de bodde i familjehemmet?

• Anonym (Polly)

vad hände på BB då?

• Anonym (j)

Klart att de kan fortsätta slåss för sin son! Den kan visa att de har stöd på hemmaplan till att börja med. Men att ge upp, även om jag förstår att det är tufft, bör de inte göra.

Något ligger ju till grund för att de, två vuxna människor, inte anses vara kapabla till att ta hand om barnet. Men sociala borde väl komma med någon plan för hur föräldrarna kan göra för att få tillbaka barnet? Vad gick fel? 

• Anonym (van)

Din väninna måste prata med soc och även skriftligen ansöka om stöd. Allt ska ske brevledes. Självklart har de rätt till stöd i hemmet, om barnet kan bo hemma med den lilla hjälpen. Det hon först och främst ska göra är att ta reda på vem som är bästa advokaten gällande sådana här ärenden i hennes närområde (+-40 mil) och sen kontakta den byrån och be om hjälp.

• Dr Mupp

DE har gjort en utredning iom att hon bott på familjehem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (van)
    Dr Mupp skrev 2013-11-27 00:21:06 följande:
    DE har gjort en utredning iom att hon bott på familjehem. 
    Inte rörande föräldrarnas föräldraförmåga med hänsyn till ev. funktionshinder. Inget ovanligt.
  • Anonym (Vad kommer händ)

Hon och jag bor i en liten kommun men det var Linköpings socialtjänst som tog hand om allt. Vår kommuns social har aldrig kommit på tal vilket jag finner underligt. Inte blev de erbjudna om hjälp och stöd i hemmet, även om de tog upp det med advokat. Avslag direkt. Enligt barnmorskorna så skötte hon inte sin son. Trots att hon hade skrivit i förlossningsbrevet vad hon hade problem och vad hon behövde hjälp med. Har även ändå bekanta som har blivit av med sina barn på grund av deras funktionshinder, men många har stadigt förhållande och fler barn som de sköter exemplariskt. Tycker jag hör att fler och fler föräldrar blir klassade som dåliga föräldrar för att de har denna funktionsersättning. De får inte för chansen att visa motsatsen. Den utredningen som familjehemmet har gjort är inte kompetent gjord. Dessa familjer har ingen utbildning om hur man hjälper dessa föräldrar. Tack för era svar hittills. Tar gärna emot mer svar.

• Alexi

Alltså tar man barnet permanent som nyfött är det ju rejält stora problem det handlar om.

• Anonym (van)
    DenBittraSanningen skrev 2013-11-27 07:04:08 följande:
    Snälla, gör styckindelningar. Blir så mycket vänligare för läsaren och mer troligt att fler orkar läsa inlägget och slutligen ge ett mer konstruktivt inlägg än detta.
    Du kunde ha hjälpt Ts, så här:
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 06:53:47 följande:
    Hon och jag bor i en liten kommun men det var Linköpings socialtjänst som tog hand om allt. Vår kommuns social har aldrig kommit på tal vilket jag finner underligt. Inte blev de erbjudna om hjälp och stöd i hemmet, även om de tog upp det med advokat. Avslag direkt. Enligt barnmorskorna så skötte hon inte sin son. Trots att hon hade skrivit i förlossningsbrevet vad hon hade problem och vad hon behövde hjälp med.

Har även ändå bekanta som har blivit av med sina barn på grund av deras funktionshinder, men många har stadigt förhållande och fler barn som de sköter exemplariskt. Tycker jag hör att fler och fler föräldrar blir klassade som dåliga föräldrar för att de har denna funktionsersättning. De får inte för chansen att visa motsatsen. Den utredningen som familjehemmet har gjort är inte kompetent gjord. Dessa familjer har ingen utbildning om hur man hjälper dessa föräldrar. Tack för era svar hittills. Tar gärna emot mer svar.

Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden