Inlägg från: Anonym (van) |Visa alla inlägg
  • Anonym (van)

Min väninna förlorade vårdnaden

Din väninna måste prata med soc och även skriftligen ansöka om stöd. Allt ska ske brevledes. Självklart har de rätt till stöd i hemmet, om barnet kan bo hemma med den lilla hjälpen. Det hon först och främst ska göra är att ta reda på vem som är bästa advokaten gällande sådana här ärenden i hennes närområde (+-40 mil) och sen kontakta den byrån och be om hjälp.

• Anonym (van)
    Dr Mupp skrev 2013-11-27 00:21:06 följande:
    DE har gjort en utredning iom att hon bott på familjehem. 
    Inte rörande föräldrarnas föräldraförmåga med hänsyn till ev. funktionshinder. Inget ovanligt.
  • Anonym (van)
    DenBittraSanningen skrev 2013-11-27 07:04:08 följande:
    Snälla, gör styckindelningar. Blir så mycket vänligare för läsaren och mer troligt att fler orkar läsa inlägget och slutligen ge ett mer konstruktivt inlägg än detta.
    Du kunde ha hjälpt Ts, så här:
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 06:53:47 följande:
    Hon och jag bor i en liten kommun men det var Linköpings socialtjänst som tog hand om allt. Vår kommuns social har aldrig kommit på tal vilket jag finner underligt. Inte blev de erbjudna om hjälp och stöd i hemmet, även om de tog upp det med advokat. Avslag direkt. Enligt barnmorskorna så skötte hon inte sin son. Trots att hon hade skrivit i förlossningsbrevet vad hon hade problem och vad hon behövde hjälp med.

Har även ändå bekanta som har blivit av med sina barn på grund av deras funktionshinder, men många har stadigt förhållande och fler barn som de sköter exemplariskt. Tycker jag hör att fler och fler föräldrar blir klassade som dåliga föräldrar för att de har denna funktionsersättning. De får inte för chansen att visa motsatsen. Den utredningen som familjehemmet har gjort är inte kompetent gjord. Dessa familjer har ingen utbildning om hur man hjälper dessa föräldrar. Tack för era svar hittills. Tar gärna emot mer svar.

• Anonym (van)
    Alexi skrev 2013-11-27 07:13:21 följande:
    Alltså tar man barnet permanent som nyfött är det ju rejält stora problem det handlar om.
    En sanning med modifikation. Nyfödda barn är sköra.

Med hjälp i hemmet kan många med funktionshinder vara fullgoda föräldrar.
  • Anonym (van)
    Anonym (anonym) skrev 2013-11-27 10:17:51 följande:
    Din väninna är utredd, hon kunde inte sköta sitt barn på BB.
    Om en förälder behöver stöd hela tiden så kan de självfallet inte ta om sitt barn, du skriver inget om att pappan utretts har han inte förmåga som kan kompensera din väninnas brister? 
    Det där är skitsnack. Socialtjänsten är SKYLDIGA att i FÖRSTA HAND erbjuda frivilliga lösningar som innebär att barnet kan bo kvar hemma med föräldrarna. Att de inte ensamma kan ta hand om barnet just nu kan vara sant, men Socialtjänsten FÅR INTE omhänderta ett barn enligt LVU, om det finns möjligheter att barnet ska kunna bo hemma genom att familjen får diverse insatser som stöd!
Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden