• Anonym (Vad kommer händ)

Min väninna förlorade vårdnaden

Vi ska väl ta lite bakgrund på detta. Vi lärde känna varandra på högstadiet och har haft våra upp och nedgångar i vår vänskap men ändå hittat tillbaka till varandra. Hon är en glad person med en funktionsnedsättning men är kapabel till att bo själv, ha ett förhållande och betalar sina räkningar som vilken Svensson som helst. I våras fick hon reda på att hon väntade barn, en pojke. Graviditeten blev jobbig med mycket hormoner som rörde upp en massa känslor och hon mådde dåligt periodvis. Hon har sedan tidigare gått hos en kurator och gick dit även under graviditeten. Hon gladdes åt att bli mamma och väntade spänt på förlossningen med både glädje och ångest. Jag som vän gjorde vad jag kunde och talade om att allt skulle gå så bra och att de skulle vara hemma igen efter några dagar. Men hon och sonen kom aldrig hem. Något hände på BB och socialtjänsten kontaktades. Sen dess har hon bott på ett familjehem och har även varit uppe i rätten för att få komma hem med sonen. Detta har tagit hårt på henne psykiskt och idag fick hon själva, för henne och hennes sambo, "dödsstöten"! De får inte ha vårdnaden om deras son! Hon måste nu flytta hem och de får bara träffa sonen var 14:e dag, men inte själva, utan med en umgängesfamilj. Nu till min fråga. Kan de verkligen göra så här utan någon egentlig utredning på henne? Hon är villig att göra denna utredning. Kan de fortfarande slåss för deras rätt att ha honom? Jag kan bara ge henne stöd. Men skriv gärna om ni har några erfarenheter om detta.

• Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden
  • Anonym (hatar)
    Dr Mupp skrev 2013-11-27 22:50:19 följande:
    En gång i veckan? Hade det varit mitt barn hade jag åkt dit varje dag och vägrar åka därifrån. Men om han tycker att en gång  veckan räcker så förstår jag varför han ansågs olämplig han med. 
    Kan ju vara soc som har bestämt att pappan bara får träffa barnet en gång i veckan.
  • Anonym (..)

Ja, de kan ta ett barn utan att föräldrarna egentligen fått försöka få det att fungera. Har lite med att göra vilka problem funktionshindret medför. Tror man inte att barnet kan få det bra i hemmet så tycker jag ockå att ett omhändertagande är befogat.
    Min syster är familjehem för ett barn som nu är 5 år. De hämtade honom på bb, föräldrarna fick alltså aldrig ta med honom hem all

• nymedlem

Fy vad tragiskt, lider med den lilla bebisen och självklart även med mamman.

• Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 19:36:48 följande:
    Pappan har visat stort intresse att ta hand om sitt barn genom att åka dit minst en gång i veckan. Men han fick inte sova över, fick åka hem samma dag.

Är föräldrarna ett par och sammanboendet? Har de gemsnam bostad och hushåll? Du skriver att din vän är sambo men är det med pappan? Om hon inte är sambo med pappan kan hennes sambo vara ett probelm?

Nu när du läst dom och utrdening, vilka skäl fanns det för LVU?
  • MikNis

Finns ingen anledning att låta förståndshandikappade ha barn.

Barnets välmående kommer trots allt i första hand.

Och vill man ha info då finns det en del böcker som folk har skrivit ang deras uppväxt med funktionshindrade föräldrar....

Det är pappan som är sambon. De har levt tillsammans i 5 år och är förlovade. De har ett gemensamt boende och han har varit hemma och tagit hand om djuren och lägenheten.

• Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-28 14:08:07 följande:
    Det är pappan som är sambon. De har levt tillsammans i 5 år och är förlovade. De har ett gemensamt boende och han har varit hemma och tagit hand om djuren och lägenheten.

Du bör nog kolla dom mm för att få någon förståelse över det som har hänt.

Till en viss gräns går det att acceptera bristande förmåga hos en förälder om det kan täckas upp av den andra.

Prblemet är ofta att en person kan funka bra som förälder till 95% av tiden eller fallen. Men fallerar man 5% av tiden eller vid vissa fall är det inte accebtabelt. Ett barn behöver omsorg till 100%. Men detta är bara spekulationer från min sida. Kolla dom och utredning.

;
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-28 14:08:07 följande:

Bodde familjen de placerades i så långt från sambons hem?

Långt bort och svårt att ta sig dit.

Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden