• Kjell2

Min väninna förlorade vårdnaden

TS: Ett förslag för att du ska få lite bättre förstålse för det som har hänt är att du ber att få läsa domen och material, utredningar, vittnen, yutlåtande mm,  från förvaltningsrätten. Din vännina har tillgång till alla handlingar.

Kolla framförallt på de skäl som domstolen ger för fortsatt omhändertagande. Sen kan du hjälpa din vänning genom att dels försöka jobba er runt skälen och dels vara stöd när hon driver ärendet vidare mot nästa vända i domstol.

• Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 10:03:09 följande:
    Tack för alla svar. Min väninna har en lättare form av förståndshandikapp. Den märks inte direkt, men jag vet vad det handlar om. Hon ska åka hem idag från den här familjen de har bott hos. Sonen blir som sagt kvar. Jag ska vara så bra stöd som jag kan bli och jag har tagit åt mig det ni har skrivit. Ska be henne ta med sig alla papper så vi kan läsa om allt. Hon måste även få låta detta sjunka in så att hon kan börja om med ny energi. Det kommer bli en lång resa. Skriv gärna mer om det finns saker vi ska tänka på.

En bra sak att tänak på är att vara öppen och flexibel för olika lösningar och ett stegvis övergående. Att slås för allt eller inget och vägra ut sig på olika stödåtgärder brukar vara fel väg. Se till att ni har en fungerande dialog med myndigheterna och försöka få till så mycket umgänge som möjligt även om det är övervakat och inte sker på era vilkor.

En bra fråga kan vara "Vad ska vi ändra på för att få mera umgänge och i slutändan vårdnaden?"
  • Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 19:36:48 följande:
    Pappan har visat stort intresse att ta hand om sitt barn genom att åka dit minst en gång i veckan. Men han fick inte sova över, fick åka hem samma dag.

Är föräldrarna ett par och sammanboendet? Har de gemsnam bostad och hushåll? Du skriver att din vän är sambo men är det med pappan? Om hon inte är sambo med pappan kan hennes sambo vara ett probelm?

Nu när du läst dom och utrdening, vilka skäl fanns det för LVU?
  • Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-28 14:08:07 följande:
    Det är pappan som är sambon. De har levt tillsammans i 5 år och är förlovade. De har ett gemensamt boende och han har varit hemma och tagit hand om djuren och lägenheten.

Du bör nog kolla dom mm för att få någon förståelse över det som har hänt.

Till en viss gräns går det att acceptera bristande förmåga hos en förälder om det kan täckas upp av den andra.

Prblemet är ofta att en person kan funka bra som förälder till 95% av tiden eller fallen. Men fallerar man 5% av tiden eller vid vissa fall är det inte accebtabelt. Ett barn behöver omsorg till 100%. Men detta är bara spekulationer från min sida. Kolla dom och utredning.

;
  • Kjell2
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-29 09:55:32 följande:
    Barnets pappa hade oxå skaffat sig en advokat och gjorde allt för att få hem pojken. Visar inte det oxå att han slogs för att få hem barnet. Varje gång han var tillsammans med mamman på detta hem så matade, bytte blöja och myste med sonen. Mamman och pappan ville fråga mig om hjälp heller, har två små barn själv och de tyckte att jag hade mer än fullt upp annars. Trots det erbjöd jag mig. Men hennes mamma bodde närmare, samma gård.
    För att kunna hjälpa din vän på riktigt och inte bara sitta och spekulera samt vara bitter på myndigheter bör du läsa dom och utredning. Din vän, och pappan, kan ge dig tillgång. En annan idé kan vara att de ger  sina advokater rätt att diskuttera fallet med dig.

Tyvär är det rätt ofta så att personer som får sina barn omhändertagan förtränger, medvetet eller omedvetet saker som har hänt, och som kan vara centrala i ärendet. Soc mfl har sekreterss och får inte diskuttera fallet med utomstående. Däremot kan föräldrarna ge dig tillgång till handlingar mm.

Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden