• Anonym (Vad kommer händ)

Min väninna förlorade vårdnaden

Vi ska väl ta lite bakgrund på detta. Vi lärde känna varandra på högstadiet och har haft våra upp och nedgångar i vår vänskap men ändå hittat tillbaka till varandra. Hon är en glad person med en funktionsnedsättning men är kapabel till att bo själv, ha ett förhållande och betalar sina räkningar som vilken Svensson som helst. I våras fick hon reda på att hon väntade barn, en pojke. Graviditeten blev jobbig med mycket hormoner som rörde upp en massa känslor och hon mådde dåligt periodvis. Hon har sedan tidigare gått hos en kurator och gick dit även under graviditeten. Hon gladdes åt att bli mamma och väntade spänt på förlossningen med både glädje och ångest. Jag som vän gjorde vad jag kunde och talade om att allt skulle gå så bra och att de skulle vara hemma igen efter några dagar. Men hon och sonen kom aldrig hem. Något hände på BB och socialtjänsten kontaktades. Sen dess har hon bott på ett familjehem och har även varit uppe i rätten för att få komma hem med sonen. Detta har tagit hårt på henne psykiskt och idag fick hon själva, för henne och hennes sambo, "dödsstöten"! De får inte ha vårdnaden om deras son! Hon måste nu flytta hem och de får bara träffa sonen var 14:e dag, men inte själva, utan med en umgängesfamilj. Nu till min fråga. Kan de verkligen göra så här utan någon egentlig utredning på henne? Hon är villig att göra denna utredning. Kan de fortfarande slåss för deras rätt att ha honom? Jag kan bara ge henne stöd. Men skriv gärna om ni har några erfarenheter om detta.

• Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden
  • Dr Mupp
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 10:03:09 följande:
    Tack för alla svar. Min väninna har en lättare form av förståndshandikapp. Den märks inte direkt, men jag vet vad det handlar om. Hon ska åka hem idag från den här familjen de har bott hos. Sonen blir som sagt kvar. Jag ska vara så bra stöd som jag kan bli och jag har tagit åt mig det ni har skrivit. Ska be henne ta med sig alla papper så vi kan läsa om allt. Hon måste även få låta detta sjunka in så att hon kan börja om med ny energi. Det kommer bli en lång resa. Skriv gärna mer om det finns saker vi ska tänka på.
    Så länge pappan inte är normalstörd och kan ta hand om barnet så kommer hon aldrig få vårdnaden om det. Soc vet av bitter erfarenhet att utvecklingsstörda inte kan ta hand om barn om det inte finns en välfungerade partner i bilden. Tyvärr är det sällan så utan utvecklingsstörda har oftast förhållande med andra utvecklingsstörda.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Klo)

Vad var det som hade inträffat på bb? Jag gissar på att utredningen visar att din vän inte kan tyda barnets signaler, inte förstår vad barnet behöver osv. Då kan man inte ha barnet hos sig.

• Anonym (m)

pappan då? Ansågs han inte heller kapabel att ta hand om barnet? Ska väl rätt mycket till om man bortdömer båda föräldrarna?

• Dr Mupp
    Anonym (m) skrev 2013-11-27 18:44:54 följande:
    pappan då? Ansågs han inte heller kapabel att ta hand om barnet? Ska väl rätt mycket till om man bortdömer båda föräldrarna?
    Är mamman utvecklingsstörd så är pappan det troligvis också. Det är ovanligt att normalfungerande har förhållande med utvecklingsstörda. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Mamman har som sagt en mindre form av förståndshandikapp. Pappan har ingen diagnos. Han är sk "normal".

Pappan har visat stort intresse att ta hand om sitt barn genom att åka dit minst en gång i veckan. Men han fick inte sova över, fick åka hem samma dag.

• Anonym (insatt)
    Kesella skrev 2013-11-27 07:26:19 följande:
    Men återigen, nämnden fattar det slutgiltiga beslutet angående detta, inte enskild socialsekreterare). Viktigt för TS vän är att komma ihåg att socialtjänsten vill barnets bästa och försöka hitta ett sätt tillsammans att nå det!

/en med socialtjänstensperspektiv.
    Nä socialnämnden fattar inte det slutgiltiga beslutet om ett tvångsomhändertagande - det gör alltid domstol där alla parter har tillgång till juridiskt ombud!!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-26 22:58:22 följande:
    Vi ska väl ta lite bakgrund på detta. Vi lärde känna varandra på högstadiet och har haft våra upp och nedgångar i vår vänskap men ändå hittat tillbaka till varandra. Hon är en glad person med en funktionsnedsättning men är kapabel till att bo själv, ha ett förhållande och betalar sina räkningar som vilken Svensson som helst. I våras fick hon reda på att hon väntade barn, en pojke. Graviditeten blev jobbig med mycket hormoner som rörde upp en massa känslor och hon mådde dåligt periodvis. Hon har sedan tidigare gått hos en kurator och gick dit även under graviditeten. Hon gladdes åt att bli mamma och väntade spänt på förlossningen med både glädje och ångest. Jag som vän gjorde vad jag kunde och talade om att allt skulle gå så bra och att de skulle vara hemma igen efter några dagar. Men hon och sonen kom aldrig hem. Något hände på BB och socialtjänsten kontaktades. Sen dess har hon bott på ett familjehem och har även varit uppe i rätten för att få komma hem med sonen. Detta har tagit hårt på henne psykiskt och idag fick hon själva, för henne och hennes sambo, "dödsstöten"! De får inte ha vårdnaden om deras son! Hon måste nu flytta hem och de får bara träffa sonen var 14:e dag, men inte själva, utan med en umgängesfamilj. Nu till min fråga. Kan de verkligen göra så här utan någon egentlig utredning på henne? Hon är villig att göra denna utredning. Kan de fortfarande slåss för deras rätt att ha honom? Jag kan bara ge henne stöd. Men skriv gärna om ni har några erfarenheter om detta.
    TS, din väninna har inte förlorat den juridiska vårnaden om sitt barn, därmot den dagliga vården - av någon anledning som domstolen prövat!
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 19:36:48 följande:
    Pappan har visat stort intresse att ta hand om sitt barn genom att åka dit minst en gång i veckan. Men han fick inte sova över, fick åka hem samma dag.

En gång i veckan låter ganska lite i mina öron.
  • Dr Mupp
    Anonym (Vad kommer händ) skrev 2013-11-27 19:36:48 följande:
    En gång i veckan? Hade det varit mitt barn hade jag åkt dit varje dag och vägrar åka därifrån. Men om han tycker att en gång  veckan räcker så förstår jag varför han ansågs olämplig han med. 
Svar på tråden Min väninna förlorade vårdnaden