• Anonym (ledsen mamma)

rädd mamma

För en vecka sen fick jag o min sambo plötsligt besök av socialen. Dom meddelade att min son ( inte min sambos biologiska) sagt i skolan att min sambo retar honom och inte är snäll. Dom hade också haft honom inne på polisförhör där dom sagt att sambon slår honom på väg till skolan. Nu har både jag och sambon vart på polisförhör....och jag har vart på möte hos socialen. Allt är extremt jobbigt och jag kan inte se nånting klart. Min sambo har alltid stått mina barn nära. Jag har en dotter på 9, sonen på 6 och ett gemensamt på 2 år. Va händer nu????? En utredning har startat på alla mina barn. Jag tänker bara att nu kommer de ta barnen ifrån mig! Kan dom det?? Jag är alltså inte anklagad för något utan bara min sambo. Hjälp jag har gråtit i flera dagar och är helt slut i huvudet av allt tänk.

• Svar på tråden rädd mamma
  • Emilia1980

Vi har inte råd med det, han har inga vänner som kan ta emot honom. Socialen säger inget om att han ska flytta. Dom vill bara ge "stöd". Egentligen ville jag bara veta om socialen kan ta mina barn pga min sambo. Jag står ju i mitten av allt det här. Vårdnadshavare om alla 3 och har inget att säga till om. Dom anklagar inte mig för något ändå oroar jag mig för att när jag ska hämta honom imorgon är han inte där ......

• Anonym (flytta)
    Emilia1980 skrev 2013-11-10 13:13:18 följande:
    Vi har inte råd med det, han har inga vänner som kan ta emot honom. Socialen säger inget om att han ska flytta. Dom vill bara ge "stöd". Egentligen ville jag bara veta om socialen kan ta mina barn pga min sambo. Jag står ju i mitten av allt det här. Vårdnadshavare om alla 3 och har inget att säga till om. Dom anklagar inte mig för något ändå oroar jag mig för att när jag ska hämta honom imorgon är han inte där ......
    Inte råd? Som separerade får du/ni bostadsbidrag om ni har för låga inkomster. De kan omhänderta barnen när som helst. Men det är inte säkert att de gör det. Fråga soc rakt ut om de anser att ni borde separera under utredningen.
  • Anonym (vara kvar i skol)

Om du inte skulle ta barnet till skolan skulle anses som konstigt om något även om du säger du vill skydda din son. Men det är ju sådana fall inte skolan han ska skyddas från? Han kanske bara har vilda fantasier som många barn har men i socialens ögon ser det nog väldigt konstigt ut om du skulle hålla sonen hemma från skolan oavsett vad dina avsikter är.

• Emilia1980

Så bostadsbidraget ska täcka 3 månaders vanlig hyra och hotell? Inte troligt. Trodde faktiskt inte att dom kunde ta barnen från mig pga honom.

• Anonym (flytta)
    Emilia1980 skrev 2013-11-10 14:40:05 följande:
    Så bostadsbidraget ska täcka 3 månaders vanlig hyra och hotell? Inte troligt. Trodde faktiskt inte att dom kunde ta barnen från mig pga honom.
    Hotell? En billig stuga, eller hyra ett rum duger väl? Har ni väldigt höga krav på egen bekvämlighet du och sambon?

Ni har väl inkomster?

Nog kan de göra det, om du inte anses skydda barnen om de anses fara illa av honom.
  • Emilia1980

Han studerar, jag är hemma. Vi har min föräldrapenning, barnbidrag, csn och bostadsbidrag. Så vi klarar ju oss men inte så vi kan betala 2 eller 3 tusen i månaden på ett annat boende. Jag får försöka ta barnen igenom den här processen och själv ta dom till skolan fast jag egentligen inte kan.

• Anonym (flytta)
    Emilia1980 skrev 2013-11-10 14:51:59 följande:
    Han studerar, jag är hemma. Vi har min föräldrapenning, barnbidrag, csn och bostadsbidrag. Så vi klarar ju oss men inte så vi kan betala 2 eller 3 tusen i månaden på ett annat boende. Jag får försöka ta barnen igenom den här processen och själv ta dom till skolan fast jag egentligen inte kan.
    Vad menar du med att du "egentligen inte kan" ta barnen till skolan?

Kan du inte prata med utredarna och fråga om de kan råda dig om vad som är lämpligast för dig att göra just nu?

• Emilia1980

Har en riskgraviditet och ska egentligen vila, det hålls ju inte kan jag ju tillägga. Inte så lätt med 3 barn hemma. Skolan ligger en bra bit härifrån och barnen kan inte åka bussen själv. Det är ingen skolbuss utan lokaltrafik vi åker. Jag ska inte till socialen innan onsdag men sambon ska dit imorgon. Verkar det konstigt om jag ber honom fråga va som är bäst?

• Anonym (Z)

Nu har jag läst igenom hela tråden och ts varför tror du soc kommer ta dina barn ifrån dig när de är i skolan? Ärligt så ja visst de kan de göra men innan de gör det i nuläget då har de föreslagit en massa stöd som du tackat nej till har det skett? Hade de ansett det så allvarligt så hade de tagit med barnen direkt och sen meddelat dig men jag har fattat det som att de är hemma med dig nu, är det fel? Sen undrar jag var du får 4 månader ifrån? En sådan här utredning tar oftast längre tid en 4 månader

• Anonym (flytta)
    Emilia1980 skrev 2013-11-10 15:11:19 följande:
    Har en riskgraviditet och ska egentligen vila, det hålls ju inte kan jag ju tillägga. Inte så lätt med 3 barn hemma. Skolan ligger en bra bit härifrån och barnen kan inte åka bussen själv. Det är ingen skolbuss utan lokaltrafik vi åker. Jag ska inte till socialen innan onsdag men sambon ska dit imorgon. Verkar det konstigt om jag ber honom fråga va som är bäst?
    Oj vad jobbigt. Borde de inte få skolskjuts om de har långt till skolan?

Sambon kan fråga, eller så kan du ringa.
Svar på tråden rädd mamma