Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Rataxes skrev 2015-02-04 07:52:34 följande:
    Övergår mitt förstånd hur man kan anse sig vara en demokrat och samtidigt vilja förbjuda eller frysa ut folk med motsatta åsikter. En god demokrat övertygar med vad man anser vara överlägsna argument, inte förbud och mörkläggning som är vänsterns paradgren, nu och då...

Och nej, allt är inte svart eller vitt. Man kan vara för yttrandefrihet utan att tycka att svaga ska bekämpas.
    Men vem vill förbjuda SD?

Eller ens frysa ut?

Det övergår mitt förstånd att det tycks finnas personer som anser att det ska finnas en övergripande doktrin som föranstaltar att man inte får välja vem man umgås med eller att inte partier får avgöra vilka de anser de kan samarbeta med.

Tja, folk är väl olika - och somliga anser väl att andra inte har förmåga att själva välja sitt umgänge. Jag får en association domar i vårdnadstvister - typ, FDFMGA: Sverigedemokraten som har ett barn som ett av dina barn är kompis med - du har ju bara pratat artigt med henne när ni råkas. Från och med nu måste ni också umgås minst en gång i veckan, gärna tillsammans med en låda rött för gemensamt utbyte av erfarenheter och livsåskådningar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2015-02-04 08:48:45 följande:
    Sjuttisen ville förbjuda folk att uttrycka rasistiska åsikter...
    Jag tyckte det var bättre att bemöta med argument istället för åsiktsförbud.
    Är inte säker på det, men ibland är det ju svårt att hänga med i hur andra resonerar.

Jag har noterat att du ofta blir kallad sverigedemokrat eller till och med rasist men du är ju ingendera, såvitt jag förstår.

Bara en typisk och mycket konsekvent ratexesoit - och sådana finns det ju bara en av.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2015-02-04 10:42:09 följande:
    Märkligt. Så hur ska vi komma åt att tex muslimer dagligen kränks pga sin religion? Säga aja baja och dumma er, lägga oss på rygg och hoppas att rasisterna inser hur dumma de är? Det måste ju till en rättslig påföljd när det inte går att få till en förändring på annat sätt.
    Kan du inte utveckla hur du tänker här? 

För min egen del så kan jag tycka att det finns inslag av kulturrelativism i det svenska samhället som åtminstone förr innebar att man drog sig för att kritisera företeelser bland invandrare som inte precis var förenliga med svenska värdegrunder. Numer kanske det mer handlar om att man kan vara rädd för att göda rasism och främlingsfientlighet om man är kritisk till exempelvis vissa företeelser inom islam eller vissa traditioner bland muslimer. Jag tror att man gör rasismen en tjänst om man slätar över problem som finns med invandringen, ger man främlingsfientligheten monopol på problemformuleringarna så ligger det nära tillhands att dess lösningar också kan framstå som alternativ.

Men det var säkert inte så du menade.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2015-02-04 23:33:44 följande:
    Du fiskar i grumliga vatten Förvånad
    Det tror jag inte.

Själv är jag ganska klar över att vattnen är så klara att jag inte behöver ekolod eller sonar. Och det utgår jag från att sjuttiofemman också är.

Att det sen finns fula fiskar i de här vattnen behöver inte vara något hinder.

Hur går det med din omröstning om byggande av asatempel i Sverige förresten. Har du fått några napp än?
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2015-02-05 00:07:09 följande:

Nej, det var väl inget större intresse där. Jag är tyvärr inte så bra på att starta trådar som folk är intresserade av. Ska nog hålla mig till att spamma i andras trådar Glad

Du får tipsa någon pigg turismutvecklare på någon kommun.

Det måste vara ett tiotal år sen Ragunda kommun i Jämtland satsade på att bygga ett tempel till någon thailändsk kungs ära som haft vägarna förbi någon gång tidigare. En satsning som skulle locka turister.

Vad är väl ett thailändskt tempel jämfört med ett asatempel sett ur ett turistiskt perspektiv. Jag är helt allvarlig, ja tror att det skulle kunna bli en riktig turistmagnet.

Ska se om jag hittar någon länk till den thailändska kungens tempel i Ragunda.

www.thaipaviljongen.se/
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 00:13:24 följande:
    Man gynnar rassarna vad man än gör. Det är så populism fungerar - pratar du inte om det kallar de det för att man döljer det, pratar man om det så gastar de om att de minsann hade rätt. Damned if you do, damned if you don't.
    Nja, det måste få finnas en utgångspunkt som innebär att det här tycker jag - och det gör jag oberoende av att det finns folk vars livslust tycks utgöras av att suga in allt skit som påstås om invandrare.

Annars är man ju på sätt och vis en politisk gisslan till SD.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 00:44:03 följande:
    Jag förstår vad du menar, min poäng är att det inte spelar någon roll för populister, de kan alltid vända och vrida och ljuga och förvränga det till en win för dem.
    Visst, så är det förstås.

Men min poäng är att det fanns en slags anpassning till SD såtillvida att de fanns ett samförstånd om invandringspolitiken hos de övriga partierna, ett samförstånd  som håller på att luckras upp nu.

Klart jag har sett att t ex Ph i den här tråden ideligen tutar om att varje stavelse från ett anständigt parti som inte andas fullständigt samförstånd om invandringen med de övriga partierna är SD:s förtjänst.

Men låt populisterna skräna i så fall, tycker jag. Det är inte naturligt att de anständiga partierna från höger till vänster ska ha en samsyn om något som påverkar samhället på så många plan som invandringen- så det handlar i så fall om en anpassning till SD som innebär att man inte är anpassad till SD.

Jag skulle vilja se en riksdagsdebatt om invandrings och integrationspolitik där det bränner till mellan de övriga partierna - då har man inte bara flyttat fokus från tokskallar som Mattias Karlsson utan man har också börjat diskutera på allvar.
  • FDFMGA
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-06 17:09:22 följande:
    På vilket sätt är jag ansvarig för vad Åsa Romson eller Fi eventuellt har sagt?

Jag brukar inte gå i taket över något av detta. Min bestämda uppfattning är att man aldrig ska skuldbelägga hela grupper för något enskilda individer gör.

På ett samhälleligt plan kan det däremot vara intressant att ta del av statistik som säger saker som "personer som ej klarat gymnasiet/ inte gått gymnasiet är överrepresenterade bland våldsbrott" Inte för att skuldbelägga alla sådana personer, utan för att se om det finns något man kan göra. Vänsterns svar är ofta att göra samhället mer jämlikt eftersom jämlika samhällen har mindre kriminalitet.

När politiker (från höger till vänster) talar om mäns våld mot kvinnor och varandra brukar det handla om hur man kan bryta värderingar som är våldsförhärligande, inte om att skuldbelägga män som grupp. 
    Statistik kan ju ofta utgöra underlag för en intressant diskussion.

Som den här från SCB som kom igår

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Den-manliga-konsrollen-bade-gynnar-och-missgynnar-man/

Eller den här som visar att unga män som vuxit upp med en gammaldags syn på mäns och kvinnors givna roller  är betydligt mer benägna att ta till våld eller att kränka andra än män som fått en mer nutidsanpassad uppfostran:

tinyurl.com/ndahftb
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-06 21:56:05 följande:
    Intressant. Det är ju precis den sortens syn som SD så gärna vill sprida.
    Mm, jag vet. Notera att sambandet även gäller kvinnor som vuxit upp i familjer med en förlegad syn på mäns och kvinnors roller.

Kanske därför riksdagsledamöter från SD har en sådan skyhög överrepresentation vad  gäller brottsdomar.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2015-02-07 11:16:36 följande:
    Klart det finns trovärdighetsproblem när de inte är oberoende utan får sin betalning från staten.
    Tanken att det skulle kunna existera ett fullständigt oberoende är inte ordentligt genomtänkt.

Det finns gott om privata initiativ, inte sällan i stiftelseform, som kallar sig oberoende, men som sagt - tänker man lite längre än näsan räcker så måste alla organisationer ha en finansiering och ett uppdrag som i praktiken innebär ett beroende.

Så graden av oberoende för SCB beror nog främst på hur utvecklade konspirationsspröt man har, ju längre desto mer tendentiöst tillrättalagd bedömer man säkert att SCB:s statistikredovisningar är.

Mina är uppenbarligen så korta att jag utgår att man kan lita på att SCB redovisar korrekt, däremot kan jag kanske tycka att de områden de behandlar präglas av de direktiv de får från staten.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?