Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-27 16:09:54 följande:
Ok, så här då: det brukar heta att kriminalitet inte har med ursprung och etnicitet utan med samhällsklass att göra. Enkelt uttryckt: folk som har det sämre ställt hänfaller oftare åt kriminalitet. Detta är bevisat enligt konstens alla regler och så långt verkar de flesta vara överens.
En icke obetydlig del av den här "underklassen" utgörs emellertid av invandrare - som, som jag tidigare nämnt, inte ens ges någon realistisk möjlighet att komma in i samhället på ett tillfredsställande sätt utan som endast tas hit och, ja, vad? Förvaras kanske, i brist på bättre ord. Det leder till utanförskap, det leder till en aversion mot det svenska samhället och det leder uppenbarligen i en del fall till kriminalitet. Det funkar inte.
I vilka svenska skolor är resultaten som sämst? Är det i problemområden, där det ofta bor många invandrare, eller är det i medel- och överklassområden? Är det rimligt att man i vissa skolor i Sverige har uppemot 80-85 procent elever som inte har svenska som modersmål och som en följd därav inte sällan har svårigheter att tillgodogöra sig undervisning på svenska? Är det konstigt att sådana elever har svårt att uppnå godkända studieresultat?
Och stämmer det inte att ett antal kommuner, däribland t.ex. Södertälje, själva larmat om att pengarna inte räcker för att hantera det stora inflödet av nyanlända?
Det är som att Ullenhag känner sig så jävla nöjda och goda bara för att dörrarna står på vid(are än resten av Europa) gavel här, men skiter i att det faktiskt inte slutar med att man gett någon PUT och beviljat socialbidrag etc. Det är snarare då det börjar.
* Länder med betydligt lägre invandring har inte mindre kriminalitet. Det finns ingen styrkt korrelation mellan brottslighet och invandring. Sedan är det riktigt att en misslyckad integration och utanförskap överhuvudtaget leder till risk för kriminalitet. Där diskuterar jag gärna vad man kan göra.
* Nej, självklart har ungdomar som bara varit i Sverige ett par år svårt att nå tillfredsställande skolresultat. Men jag tror på många av dem i alla fall. I SD-retoriken beskrivs de däremot ofta nedsättande som hopplösa analfabeter utan ambitioner.
* Jag tycker Södertälje arbetat på ett bra och konstruktivt med integrationsfrågor i många år. Jag är inte sosse men har full respekt för Anders Lago och hans synpunkter. Han är ett utmärkt exempel på att man kan vara kritisk till invandrgingspolitik utan att vara rasist eller hänfalla åt fördomar.