Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:34:35 följande:
    Hur skapas utanförskapet? Tino är tillsammans med Assar Lindbäck dom mest meriterade nationalekonomerna inom Sveriges gränser, båda är eniga om att den destruktiva MENA-invandringen måste minskas kraftigt om Sverige ska kunna bibehålla sin välfärd.

Häromdagen ertappade jag dig med att häva ut floskler om att den massiva invandringen från efterblivna mena-länder inte hade någon som helst inverkan på Sveriges ekonomi, vart har du fått det ifrån?Är det något som Annie Lööf nämnt mellan orden innovation och invandrade entreprenörer?

Ligger svårigheten i att tolka statistiken eller i att tro på statistiken?
    Lindbeck, heter han. Det är nästan lite lustigt med er SD-anhängare, när ni råkar snubbla över någon riktig människa som faktiskt har förmåga att argumentera rationellt och faktabaserat, och denne säger något som kan tolkas som kritiskt mot invandrings-eller integrationspolitik, då får ni fullkomligt ståfräs och så tror ni att ni hittat en ny Sverigedemokrat. Jag har hört åtminstone en del av vad Assar Lindbeck säger om invandring och integration och han säger att 1. Det är ett problem att så många invandrare inte kommer in på arbetsmarknaden (dvs utanförskapet) och 2. Sveriges välfärdssystem skulle inte klara en fri invandring (det senare troligen som en kommentar till Cs partiprogram där man på lång sikt velat nå ett samhälle med fri invandring)

Inget av detta är kontroversiellt, politiker från alla partier håller med.

Du "citerar" mig helt fel. Jag har sagt att SDs fokus på invandring för att förbättra Sveriges ekonomi är en total felprioritering. Det är inte samma sak som att säga att invandringen saknar ekonomisk betydelse. Hur många bibliotek Sverige har påverkar också vår ekonomi men om någon säger att de ska stänga alla våra bibliotek för att lösa Sveriges ekonomiska utmaningar är det svårt att ta en sån person på allvar. Och att kalla hela länder "efterblivna" som du gör säger en del om vad som egentligen är viktigt för dig. Det är knappast ditt brinnande intresse för ekonomi som får dig att skriva om invandring, eller hur?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    100kgpappa skrev 2013-11-30 23:02:48 följande:
    Det är iof också sant, men det blir lite komiskt om man nu är emot SD för att de är fördomsfulla, och sen själv är precis lika fördomsfull tillbaka, då är man ju inte bättre själv.

Någon kommentar på arbetssituation på Södertälje sjukhus, och andra i invandrartäta städer? Något är kraftfullt fel, varför kan inte de här människorna bete sig som folk? Hur kan man komma till ett land och söka hjälp, och sen misshandla personalen på sjukhuset som försöker hjälpa en, hjälp som man bara skulle kunna drömma om i sitt hemland. Och detta har inget med att man hamnar i en socialt utsatt grupp, det handlar om vanlig hyfs!

För mig är det obegripligt att det finns människor sombeter sig pådet viset.
    Vad menar du när du skriver "de här människorna"? Påstår du att alla invandrare hotar och misshandlar sjukhuspersonal? Och var i artikeln får du överhuvudtaget uppgiften att det skulle handla om invandrare? Det känns som du - medvetet eller omedvetet - kör en typisk SD-argumantation här.

De individer - oavsett om de är från Bagdad eller Växjö - som hotar sjukhuspersonal ska givetvis lagföras för detta, helt oacceptabelt.
  • Ermenegildo
    JTA skrev 2013-11-30 23:09:20 följande:
    BRÅ visar att invandrare från vissa områden är överrepresenterade, men från andra områden underrepresenterade jämfört med svenskar, även efter att socioekonomiska variabler tagits med i beräkningarna. Eller med andra ord: Etnicitet har betydelse.

Men det väsentliga är den invandring vi faktiskt har. Stor invandring från utvecklingsländer i krig och kaos kan nog faktiskt bara sluta på ett sätt. Om du har problem med att acceptera vad BRÅ kommit fram till får du ändå lov att konstatera vad vi nu observerar i vårt samhälle. Det borde räcka så. Jag har faktiskt ingen aning om hur du försöker förklara saken.

Varför skulle vi arbeta på samma sätt med invandrares kriminalitet? Till exempel etniska kriminella nätverk och gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper. Specifika problem behöver specifika lösningar.

Jag vet, igen, inte mycket om vad SD egentligen vill göra. Men fan vad vi ställt till det för oss de senaste decennierna. Jag har ingen aning om hur vi skall komma tillrätta med invandrarproblematiken. Det är inte initiativ som saknas, vi har faktiskt öst resurser över integrationsprojekten men nästan helt utan resultat. Faktum är ju nu att även 20 år efter man kommit är man som grupp nettobidragstagare. Dvs ju fler invandrare, desto fattigare Sverige. Om en verksamhet har allvarliga problem, skall man då fortsätta verksamheten as usual, eller stoppa den och försöka göra någonting åt saken? 100 000 nya invandrare varje år är ju som att hälla bensin på elden.

Vad är det vi "nu observerar i vårt samhälle"? En förbättrad ekonomi, en i ett internationellt perspektiv ganska liten kriminalitet som inte ökar, en ökad livslängd etc. Är det det som skrämmer dig?

"Gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper"? Vilka då? Vad har du för belägg som stöder det? Tala ur skägget nu. Och vad är din "specifika lösning"?
  • Ermenegildo
    JTA skrev 2013-11-30 23:14:45 följande:
    Men nu skojar du väl ändå?!

Men bibliotek och annan service stängs ju ner?

Så du menar att vi borde stänga ner invandringen?

Eller skojar du här också?
    Nä, JTA, jag skojar inte. Om du läste mindre på avpixlat och mer från den riktiga världen så skulle du veta att partiernas integrationspolitik just syftar till att minska invandrarnas utanförskap på arbetsmarknaden. Du skulle också veta att ingen politiker vill ha fri invandring idag. C har det som en sympatisk vision i partiprogrammet. Det handlar om att vi bör sträva mot en värld där vi inte stänger in och ut människor med gränser. Och ni SDare som gillar svenska traditioner borde ju ha koll på att det närmast är normalsituationen.

Försök se att det finns lägen mellan "fri invandring" och "stänga ner invandringen". Sverige bör fortsätta en stolt tradition att vara ett humant och välkomnande samhälle.
  • Ermenegildo
    JTA skrev 2013-12-06 10:02:40 följande:
    Det är möjligt att strama åt invandringen genom att bara följa de regler som finns. Utvisa de som fuskar, ljuger och begår brott, inte tillåta anhöriga som inte kan försörjas, ge tillfälligt istället för permanent uppehållstillstånd, inte konstatera skyddsbehov om det finns lugna områden i landet. Men politikerna har målat in sig i ett hörn, tagit en position som det inte går att backa från. Så fort något litet förslag eller ens ordval antyder kritik av invandringen skriks det från alla håll. Säg "volymer" och din karriär är i fara. Jag ser ingenting som kan stoppa detta.
    Känner inte alls igen det där, tvärtom följer man ju reglerna ganska slaviskt. Alla Sverigedemokrater måste väl applådera beslutet att utvisa den ryske muskelsjuke killen som menar att han riskerar att dö utan adekvat vård. En sådan person är väl urtypen för sådana som SD och deras anhängare vill utvisa. Eftersom han är svårt sjuk, är det inte troligt att han kommer att  bidra till Sveriges ekonomi, tvärtom kosta oss en massa skattepengar. Så länge man saknar empati är ju de här frågorna superenkla...
  • Ermenegildo
    Kelt skrev 2013-12-10 12:31:08 följande:
    Självklart inte. Men ska vi låta gatukastarna och våldsbejakarna sköta kontrollen på internet (Robert Aschberg som skött internetkollen har gjort det med AFA). Glöm inte heller att det var en socialdemokratisk politiker som åktefast för internethat. Det här är en gammal debatt från förra året. Det gick inte så bra då heller och reaktionen på dagens så kallade avslöjanden kommer få konsekvenser.
    Vad menar du med "så kallade"? Har hon inte skrivit det som påstås? I så fall, varför avgår hon?

Eller menar du att det har hänt, men att media inte borde skriva om det? 

Eller menar du, slutligen, att det har hänt, att man ska rapportera om det, men att samma vidriga åsikter finns representerade i lika hög omfattning i andra partier? Högst osannolikt och ostyrkt, men vad spelar det i så fall för roll?
  • Ermenegildo
    Kelt skrev 2013-12-10 12:47:22 följande:
    Du har tolkat in mer i "så kallade" än vad som faktiskt sägs.  
    Jamen förklara vad du menar då. Något ville du väl säga med inlägget? 
  • Ermenegildo
    Kelt skrev 2013-12-10 13:50:11 följande:
    Tydligen är sd andra största partiet bland t.ex. iranier och hbt-q folk. Det är inte så att folk i gemen tror att sd som parti tycker att invandrare är apor. Det vi ser nu är att gammelmedia straffar sd för att de inte rättat in sig i ledet. Folk tröttnar bara än mer. Tidningsdöden breder ut sig. Att det är kris är uppenbart eftersom man anlitar våldsbejakare, antidemokrater och terroristvänner för att leta reda på några enstaka förvirrade sd:are.
    "Tydligen är sd andra största partiet bland t.ex. iranier och hbt-q folk." - Enligt vem?

"Gammelmedia" - är det allt utom Avpixlat? Är det media som fortfarande försöker leverera en objektiv, faktabaserad rapportering. Eller är det helt enkelt all media som någon gång skriver sånt du inte gillar?

Du tror att krisen för tidningar beror på att de inte är tillräckligt kritiska mot invandring? I så fall har du väl en utmärkt affärsidé - dra igång en tryckt version av Avpixlat, evt ja. What could possibly go wrong...
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-11 00:09:24 följande:
    Sd för sig verkligen med grunda resonemang i olika sammanhang, det håller jag verkligen med om. Som när man talar om "svenskhet" utan att kunna definiera vad man menar.

Å andra sidan då etablissemangets beskrivning av invandringens och mångkulturens förträfflighet, utan att man någonsin har kunnat beskriva i vad denna föträfflighet består. Jag menar, om det nu är så bra och positivt att ha Europas högsta invandring, så ekonomiskt givande, så bra på alla sätt och vis, varför försöker man då inte övertyga väljarna om det istället för att göra upp ovan folkets huvuden, på antidemokratiskt vis, och beskylla alla som vänder sig emot denna politik, för rasister, främlingsfientliga, extremister etc.?

Har M, Fp, C, Kd, S, V och Mp så dåligt självförtroende när det gäller denna fråga att de inte vågar stå upp för att de tycker som de tycker? Varför gaddar media ihop sig med det politiska etablissemanget för att bekämpa ett parti som överhuvudtaget aldrig hade tagit sig in i Riksdagen om dessa partier hade skött sin kort?

Man får onekligen känslan av att det är något som inte stämmer här. Är det så enkelt som att etablissemanget vet att de i grunden har folket emot sig, att de bara har att förlora på en politiskt saklig debatt?
    - Vad/vilka är etablissemanget?

- Vi har en generös flyktingpolitik av humanitära skäl. Sverige har en stolt tradition av att vara solidariska. Det har dock dessutom fört med sig en mängd positiva effekter. Vi har exempelvis haft särskilt goda relationer med länder där vi hjälpt människor på ett exceptionellt sätt. Ett bra exempel är Sydafrika där Sverige gav mycket stöd i kampen mot apartheid. De direkta ekonomiska effekterna är inte helt enkla att klarlägga och har framförallt att göra med sysselsättningen bland de som kommer hit. Ska vi klara våra framtida pensioner behövs fler personer i arbete. Det finns i alla fall ingen som helst korrelation mellan länder med dålig ekonomi och hög invandring.

- Jag tycker partierna väldigt tydligt står upp för vad de tycker. Det finns väl knappt någon annan fråga där man är så tydlig, så jag förstår inte vad du menar.

- Bilden av att media "gaddar ihop" sig med politiker håller jag inte heller med om. Tvärtom finns det redan en acceptans för att SD drar åt sig allsköns imbecilla typer så de mest idiotiska uttalanden från SD:are rapporteras nu närmast med en gäspning. SD försöker dock allt vad de kan underhålla bilden av att de är mobbade. Tårtningen av Jimmie var verkligen en skänk från ovan. SD borde skicka kvinnan en fet check...
  • Ermenegildo
    nihka skrev 2013-12-11 11:08:35 följande:

Ta det med en feminist eller någon anna som är intresserad av att ha med dig att göra.
    Du svarar att du inte tänker svara? Glad
Svar på tråden Varför hatar folk SD?