Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

pidda skrev 2014-01-03 23:27:10 följande:
    Haha, du nämner ju bara konstnärliga bidrag, sport och "företagande", vad är det? Pizzerior? Taxibolag? Nä det var inte mycket att hänga i julgranen.

Du glömmer att invandrarna ofta flyr från misslyckade länder med misslyckad politik med ständiga oroligheter, svält. Föråldrade könsroller. Kraschad ekonomi med diktaturer som styr med våld och terror. Ledare som stjäl från biståndspengar som ska gå till människor som svälter, korruption osv osv.

Du glömmer att de flyr till Sverige, ett av de mest utvecklade och jämställda länderna i världen. Vi har/hade hög social trygghet och en hög standard i alla områden. Länder som Sverige, Tyskland, Danmark är bättre på alla plan än de gamla länderna från Afrika och Mellanöstern, dessa kulturer och länder håller på att implodera för att de är misslyckade och otidsenliga. Med detta vill jag säga att det är inte invandrarna som har en massa att lära OSS, det är invandrarna som ska lära sig VÅR kultur och våra könsroller, seder och bruk.
    Du bygger hela din argumentation på okunskap, fördomar och förhastade slutsatser. Jag får hoppas polletten trillar ner längre fram i livet.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Eugenie skrev 2014-01-03 23:27:44 följande:
    Jaha, nu är det någon som sitter här och anmäler för fullt igen. VARFÖR gör ni så? VARFÖR kunde vi inte få ha vår vetenskapliga diskussion om raser ifred?
    Jag anmäler inte något inlägg och i synnerhet inte era. Finns det någon läsare här som inte vet vad de ska tro om SD och som har någon fattningsförmåga är ju era inlägg som ett formligt vaccin mot att rösta på SD.
  • Ermenegildo
    pidda skrev 2014-01-03 23:52:27 följande:
    Haha, du svara ju på samma sätt varje gång nån genomskådar dig, du är en chattrobot eller hur?
    Du har "genomskådat mig"? Genom att likställa utlandsföddas företagande med pizzabagerier och taxibolag?

Nej, du har inte genomskådat mig, men det finns en gräns för vitsen att debattera med någon. Jag kan debattera integration med någon som kan något men de flesta av er, exempelvis du, bygger ju inte era argument på fakta utan bara på rent httepå och ni är helt ointresserade av att ta till er verkligheten. Det blir lika döfött som att diskutera med fundamentalt religiösa.

"Hä löns int' förklar' för dem som int' begrip." sade visst Ingemar Stenmark.
  • Ermenegildo
    pidda skrev 2014-01-04 00:09:09 följande:
    Du som likställer invandrares bidrag till Sverige med musik och böcker och fotboll är löjligt och inte minst nedvärderande. Om du nu älskar främmande kultur så mycket, varför flyttar du inte från detta trista Sverige då? VI vill i alla fall inte ha din typ här, tvivlar starkt på att nån annat land vill ha en sån lismare som du.
    Frågan gällde kultur och däri ingår litteratur, musik och sport och mycket annat, vilket du kanske inte vet? Du skulle pröva lite kultur någon gång, kanske kan vidga vyerna.

Jag behöver inte flytta, 90 % av Sveriges befolkning är fortfarande inte SD-anhängare och Sverige har en lång tradition av att vara ett öppet samhälle som lär av omvärlden. Jag har heller inte sagt att jag föraktar ursvensk kultur, jag gillar både Fröding, Biff Rydberg och Petterson-Berger. Däremot säger jag att utländska influenser gör vårt samhälle bättre, nu liksom i historien.

Det är snarare du, som vill stänga Sverige och stoppa utvecklingen, som bör överväga en flytt. En känd SD-anhängare valde Ungern, kanske kan vara något?
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2014-01-07 22:18:36 följande:
    Jag har inte stött på en enda anti-Sd-aktivist som har klarat av att föra en saklig debatt. Det ändar alltid upp i ogrundade beskyllningar, i struntprat helt enkelt.

Istället för att föreslå nivån på - storleken -, invandringen i Sverige, klankar man bara ned på dem som faktiskt har framställt förslag i sammanhanget. Man kan drista sig till att tro att alla ni som hatar Sd vore för fri invandring, men så är det ju sällan.

Är du för fri invandring?
    Jag tycker antalet invandrare till Sverige är ganska ointressant men jag ser inget problem med dagens nivå på ca 0,5% netto per år. Det är en befolkningstillväxt som Sverige mycket väl klarar av. även om vi dubblade Sveriges befolkning skulle vi fortsätta vara ett ganska litet och mycket glesbefolkat land.

Ja, på utopisk sikt är jag absolut för en helt fri invandring. Det är något märkligt (och för den delen ganska nytt) att stater ska ges rätt att stänga in och stänga ut människor. Var och en bör ha rätt att bosätta sig var man vill. Men jag är inte galen och förstår mycket väl att det inte är något som går att införa imorgon. Men jag tror inte någon tycker det är rimligt att den som försöker lämna Nordkorea blir skjuten.
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 07:22:16 följande:

Men vi har en invandring som de senaste 30 åren saknar motstycke. Det går  inte att jämföra med den blygsammare arbetskraftinvandringen vi haft under tidigare århundraden.

Invandring (röd linje) och utvandring (blå linje) i Sverige per år, 1850-2007.

De högsta historiska nivåerna för invandring inträffar idag. Historiska nivåer av inåtriktad migration kan inte jämföras med dagens invandring på omkring 1% av befolkningen per år. År 2007 års invandring är 35 gånger större än invandringen år 1875 och 3,8 gånger större än invandringen år 1960.[1
    Nettoinvandringen är väl ca 0,5% per år, inte 1 %?

Alldeles oavsett detta så är det självklart att folk flyttar på sig mer idag än någonsin tidigare. Det är lite lättare att flyga Norwegian än att gå till fots. Och eftersom SD med anhängare gillar att dra slutsatser från statistiska samband kan man ju konstatera att Sverige aldrig varit rikare eller ett bättre land att leva i än under den period när vi haft högst invandring. Att det inte kom så många när vi var ett av världens fattigaste länder med eviga vintrar är väl kanske inte så konstigt...
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2014-01-08 10:29:04 följande:
    Du låter som en valarbetare från Alliansen.

Sverige har visst har varit betydligt rikare än nu och Sverige var tidigare ett bättre land än nu. På 70-talet hade Sverige i princip 0% arbetslöshet.

debatt.svt.se/2012/09/29/forfarlig-tystnad-om.../
    Nej, Sverige och svenskarna har aldrig varit rikare än nu. Det är inte en åsiktsfråga utan en ren faktafråga. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/ 

Dessutom är vi friskare och lever längre.

Arbetslösheten är högre, ja, men det är inte ett enskilt svenskt problem och inte kopplat till invandring, eftersom du ser samma utveckling i andra europeiska länder. Ett land  med låg invandring som Ungern ar ökat sin arbetslöshet mycket mer än Sverige, de senaste 13 åren http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/?from12589=&to12589=&columns12589=,1,2,32,&diagroupa=diagram_2&diagroupb=&currentDia=diagram_2

Såna här diskussioner blir bättre om man utgår ifrån fakta...
  • Ermenegildo
    pidda skrev 2014-01-08 16:00:17 följande:
    Arbetslösheten är ju mycket högre bland utrikes födda än hos svenskar, alltså är arbetslösheten kopplad till invandring. Detta är allmänt känt men du saknar grundläggande kunskaper märker jag. Här är en PÅLITLIG källa om invandring och integration:

År 2011 förvärvsarbetade 82% av de inrikes födda och 57% av de utrikes födda i åldrarna 20-64 år 
    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efte.../
    Ingen har ifrågasatt att arbetslösheten, liksom alla möjliga sociala problem, är högre blnd flyktingar än bland infödda svenskar. Konstigt vore det väl annars, även utan strukturell rasism krävs det ju mer av den som saknar pengar, relevant nätverk och språkkunskaper. 

Men det du skriver bevisar ändå inte att invandring leder till högre arbetslöshet, analysen är grovt förenklad eftersom arbetslösheten beror på så mycket annat än invandring. Med en misslyckad integration och med strukturell rasism - det vill säga ett allmänt fördomsfullt beteende mot människor av annan kulturell eller etnisk bakgrund - tar det åtminstone tid innan invandring ger positiva effekter för arbetsmarknaden. I en mer lyckad integration kan det snabbt vara positivt, eftersom det då bidrar till tillväxt.

Om du på allvar intresserade dig för arbetslösheten skulle du se ett strukturellt problem i hela Europa med att företagen skriker efter kompetens som de sökade inte har. Och det gäller verkligen inte bara utrikes födda. Det är i själva verket en ganska rimlig gissning att flera av de bittra människor som röstar på SD är just sådana som har fel kompetens och känner sig vilsna i kunskapssamhället. Undersökningen som gjordes för en tid sedan om den typiske SD-väljaren stöder ju detta (lågutbildad glesbygdsmänniska). Deras kompetens är inte längre efterfrågad och istälet för att ta itu med kompetensbristen skyller man på en annan svag grupp, invandrarna. 

Om det vore så enkelt som du tycks tro att arbetslösheten beror på invandringen - skulle man ju se en tydlig korrelation mellan länder med hög invandring och hög arbetslöshet. Så är absolut inte fallet.

Vem som har eller inte har grundläggande kunskaper överlåter jag till läsaren att bedöma.
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-08 16:49:29 följande:
    Om vi genom historien haft en stark majoritetskultur samt 5-10 andra kulturer med relativt få människor, har dessa enkelt integrerats och i de flesta fall assimilerats in i majoritetskulturen. När Sverige har tagit emot ca. 1 miljon människor de senaste 20 åren har inte detta fungerat och den så tidigare berömvärda mångkulturen har blivit ett fiasko, vilket alltså flera europeiska (och andra) länder redan konstaterat. Sverige gick samtidigt åt rakt motsatt håll och skrev in mångkulturen i grundlagen, vilket jag tror och anser vara/bli ett ödesdigert misstag för Sverige och alla dess invånare inklusive invandrare.
    Förstår inte vad du snackar om, vad är problemet med hur andra klär sig, äter, ber till sina gudar eller dansar, så länge de följer svensk lag? Och varför skulle man inte kunna både vara en stolt svensk och bejaka sitt ursprung? Har du varit i USA någon gång? Amerikaner är otroligt patriotiska och samtidigt ofta oerhört stolta över sitt etniska ursprung. Varenda invandrargrupp har sin egen parad där de viftar med amerikanska flaggor varvat med någon ursrpungsflagga. Tycker du USA saknar en tydlig amerikansk kultur?

Jag förstår ärligt talat inte vad alla ni främlingsfientliga är så oerhört rädda för?
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-08 17:18:05 följande:
    Tycker du att patriotiska USA går att jämföra med Sverige där politiker och media tävlar om vem som kan skriva ner svenskarna mest?
    Nä, men jag är i och för sig inte särskilt positivt inställd till partiotism. Men nu handlade det om den påstådda faran med mångkultur, syftet med exemplet var att ifrågasätta den. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?