Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-01-17 12:44:59 följande:
    I rest my case

Andelen personer som är misstänkta för brott är större i grupper från vissa
    geografiska områden än från andra. Det gäller till exempel personer från
    vissa delar av Afrika och Västasien. Andelen personer från Nordafrika som
    är misstänkta för brott under perioden är till exempel nästan fyra gånger
    högre än vad den ”borde” vara med utgångspunkt från deras andel av befolkningen.
    (Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet Brå-rapport 2005:17)

Tendensen i resultaten är att ju grövre brott desto större andel av de anmälda brotten har begåtts av invandrare. De största andelarna återfinns för våldtäkter och mord/dråp, 38 respektive 30 procent. Höga andelar relativt sett gäller även för misshandelsbrotten, 20-21 procent och rån, 24procent…

…Vad gäller gatuvåld är det dock en markerat större koncentration av invandrare från Nordafrika och Västasien som har de högsta participationsvärdena (Algeriet-Libyen-Marocko-Tunisien, Irak, Turkiet, Libanon, Jordanien-Palestina-Syrien i nämnd ordning).
    (Invandrares och invandrares barns brottslighet Brå-rapport 1996:2)

Och till sist, angående politiseringen av BRÅ: (det har inte blivit bättre)

www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

You rest your case genom att visa att du inte fattade någonting av det jag skrev? Jag skriver ju tydligt att antalet ANMÄLDA brott har ökat, vilket har väldigt lite med faktisk brottslighet att göra. Låt mig föenkla lite för dig genom ett exempel:

Situation 1: Fem av 100 män blir misshandlade under ett år. Två polisanmäler.
    Situation 2: Fem av 100 män blir misshandlade under ett år. Fyra polisanmäler.

Har brottsligheten fördubblats?

Sedan det där eviga tjatet om "överrepresentation" av utrikes födda. Om det är 2% av män från Norge som misshandlar och 4 % av män från Finland som misshandlar, ska man då dra slutsatsen att Finnar är farliga och våldsbenägna och inte bör få bo i Sverige medan norrmän är lugna och laglydiga? "Överrepresentationen" är ju 100%!!! Trots att 96% av finnarna ALDRIG misshandlar någon?

Och om du nu verkligen vill minska ner brottslighet, tror du verkligen att var man är född är den viktigaste faktorn som orsakar brott. Har du funderat på alkohol och droger tex? Istället för att förbjuda människor av viss härkomst kanske du borde satsa på att förbjuda alkohol. man behöver ju inte surfa särskilt länge på nätet för att hitta filmer om vad alkohol gör med unga mäns aggressivitet. Människor som påstår sig värna fred och lugn drar plötsligt omkring med järnrör på stan och muckar gräl och kallar tjejer för hora.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-17 17:51:24 följande:
    Jaha, vad käckt. Så antalet anmälda brott har inget med den ökade brottsligheten att göra. Så skönt, då kan ju polisen och rättsväsendet sluta bry sig. Det har ju ändå inte hänt. Pinsamt för media och Brå som måste börja dementera sina uppgifter om t.ex. alla skjutningar den senaste tiden. Fram till augusti påstås följande: 

46 döda i hela landet
    Stockholm: 18 döda
    Försök till mord eller dråp med skjutvapen: 71
    Olaga innehavare av pistol, revolver, kpist: 252

Västra Götaland: 8 döda
    Försök till mord eller dråp med skjutvapen: 38
    Olaga innehavare av pistol, revolver, kpist: 145

Skåne: 4 döda
    Försök till mord eller dråp med skjutvapen: 47
    Olaga innehavare av pistol, revolver, kpist: 107

Men, det var ju bara anmälda brott liksom. Inget att fästa sig vid alltså. De påstått dödade vid dessa påstådda våldsbrott lever sannolikt i önskad välmåga, väntandes med spänning på nästa avsnitt av På Spåret och Skavlan. Helt okunniga om sin egen dödlighet sitter dom där och har inte fattat att det är deras egna dödsannonser de läst i tidningen, deras egna föräldrar och syskon som sörjer samtidigt som förorterna brinner.
    Antalet anmälda brott KAN ha med faktiska brott att göra. Är anmälningsfrekvensen densamma har det allt med antalet faktiska brott att göra. Har däremot anmälningsfrekvensen ökat väsentligt är det en väldigt dålig mätare. Bättre då att fråga hur många som under det senaste året anser sig ha blivit utsatta för våldsbrott eller hur många som vårdats på sjukhus för misshandel. Allt detta kan du läsa mer om hos BRÅ, men jag gissar att du inte är så intresserad av fakta om de inte stöder din invandrarfientiga syn.

Ditt raljerande är ju rätt misslyckat om du talar om personer som verkligen har dött av våld. Då vet vi ju att det inte längre gäller brottsanmälningar utan faktiska brottsoffer. Dock ser jag inte av det du skriver att det skulle ha ökat. Av den statistik jag sett har våldsbrott med dödlig utgång inte ökat under de senaste decennierna. Har du annan statistik, visa gärna den!

Jag får nästan känslan av att du gör dig lite dummare än du är. Det är nog inte ett särskilt framgångsrikt retoriskt knep...

• Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-17 22:53:45 följande:

Apropå att antalet anmälda brott har ökat och påståendet att det inte har med antalet faktiska brott att göra… Nu tror jag att jag vet hur ni menar att det kan bli så. Ledsen att jag inte begripit det själv. Det är ju själva f-n att folk skall hålla på med alla dessa falska anmälningar:

www.aftonbladet.se/nyheter/article18157063.ab
    www.aftonbladet.se/nyheter/article17373646.ab
    www.expressen.se/nyheter/valdtaktsmisstankt-f.../
    www.corren.se/ostergotland/linkoping/atalad-f...
    www.svd.se/nyheter/inrikes/valdtaktsdomda-ton...
    www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?artic...
    nyheter24.se/nyheter/brott-straff/752087-frik...

Jag litar inte på att Brå redovisar korrekt. Forskningen på Brå är politiserad och de levererar vad regeringen vill. Man kan vara hyfsat övertygad om att vi inte får se några resultat som är allt för politiskt inkorrekta:

www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab
    mobil.aftonbladet.se/a/10271341?dxwIndex=0
    www.aftonbladet.se/nyheter/article69265.ab?dx...
    www.aftonbladet.se/nyheter/article10312343.ab...

Du har lite svårt för det här med logik och statistik, verkar det... Låt oss gå tillbaka till mitt tidigare exempel:

Situation 1: Fem av 100 misshandlas. Två polisanmäler.
    Situation 2: Fem av 100 misshandlas. Fyra polisanmäler.

Följer därav att två av brottsoffren i situation 2 är falska anmälningar?

Sen får du ursäkta om jag inte tycker att Aftonbladet är en särskilt övertygande källa för att bevisa någonting men om din tes är att det finns friande domar eller nedlagda åtal där mycket talar för att den misstänkte trots allt var skyldig så - visst, det stämmer. Det beror på att vi har grundläggande rättsprinciper i Sverige - vi kanske kan inrymma dem i de "svenska värderingarna" - som säger att man ska vara befunnen skyldig utom allt rimligt tvivel för att fällas för brott. Men du kanske hellre vill ha ett mer medeltida system där man dömer folk utan en ordentlig process och utan att skulden tillräckligt bevisats? Nu finns det ju för all del länder där man fortfarande gör så och tillämpar ganska drakoniska straff dessutom. Det är kanske ett sådant system du förordar? Du kanske skulle trivas bättre i Iran, Nordkorea eller varför inte Saudiarabien?
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-17 23:32:17 följande:
    Vad gäller just de redovisade anmälda våldtäkterna menar många (även höga jurister) att flertalet av dessa domar är dels felaktiga och dels strider mot det allmänna rättsmedvetandet. Men - vad vet en jurist som jag själv om det? Och i några av fallen har det inte ens varit frågan om huruvida det har hänt. Se specifikt det senaste fallet: www.aftonbladet.se/nyheter/article1 8157063.ab
    Jag vill inte att i det landet jag bor i, våldtäkter inte straffas (hårt), där de åtalade sitter och skrattar i rättssalen och sen beviljas skadestånd. Vill du?
    Jag kan inte tro att du skulle vara en utbildad jurist, det vore helt enkelt för sorgligt med en jurist som drar några som helst slutsatser om domar av att läsa Aftonbladet. Förutom Madeleine Lejonhufvud är det nog knappt några jurister som tycker att beviskraven för sexualbrott är för höga idag. Det är ju i princip den enda brottstyp där man dömer gärningsmän enbart på brottsoffrets utsaga med minimal stödbevisning och om du nu är jurist kan du inte ha missat mängden av fall där rättsväsendet dömt oskyldiga som senare beviljats resning.

Givetvis ska den som är frihetsberövad och sedan frikänns, eller får åtalet nedlagt, ha rätt till skadestånd. Detta måste (åtminstone) alla jurister fatta. Eller resonerar du så här: "OK, domstolen/åklagaren kommer fram till att det saknas tillräcklig bevisning för en fällande dom men det står ju i Aftonbladet eller på Avpixlat att han är skyldig så då var han säkert det och kan gott få sitta inne lite."?

Vid närmare eftertanke kanske det inte behövs några domstolar, det räcker väl att Aftonbladet gör en prövning och om det verkar troligt att någon gjort något sätter vi in dem på kåken...
  • Ermenegildo
    Thomas66 skrev 2014-01-17 23:50:15 följande:

Det är du som är en pappskalle. Om jag har 10000 eller 15000 över att leva på så spelar det ingen större roll för mig.Antingen så sparar jag lite mera eller mindre eller ,kanske äter lite mera eller mindre thaimat. Eller så reser jag ist då hamnar inte pengarna här iaf, så sluta att läsa på dina liberalsidor. Ett ex till tror du att USA som land tjänar pengar på sina krig, eller är det vapenindustrin? Själv tror jag att det vore billigare att betala alla som jobbar där och låta dom gå hemma , och ändå spara pengar.
    Så bra, då har du ju åtminstone inte några problem med de påstådda kostnaderna för invandring, antar jag?
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-17 23:49:15 följande:
    Det är nämligen just Marianne Lejohufvud jag tänkte på. Kunde inte snabbt hitta hennes kommentarer, men googla du, så kan du posta här sen.
    För övrigt struntar jag vad du tror om min utbildning.
    Jag tror på sin höjd att du läst halva jiken. När du läst hela kommer du nog sluta länka till Aftonbladet om du ska debattera domar.
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 14:34:46 följande:
    Om du frågar så kommer ett svar.
    Om man inte är född här skulle jag nog bara räkna personen som svensk om denne själv anser att den är det. Fullt assimilerad. Om man kom hit i 30-års åldern, knappt pratar svenska och tillber märkliga gudar så kommer jag aldrig anse att denne är svensk.
    Men det är en komplex fråga och inte helt lätt att besvara. Man kanske bör ha bott i Sverige 3 generationer i alla fall. Dock så anser jag inte att alla i Sverige är svenskar och ordet somalie-svenskar är det dummaste hittepåordet någonsin.

Dom vi känner i Thailand är väletablerade och hade bott där ca 20 år. Jag har bara fått overstay i ett land och det är Nya Zealand men jag hade flyt och slapp böter.
    Vilka gudar är inte märkliga?
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 14:41:09 följande:
    Jag  vet inte. Afghanistan kanske. Kvinnor är väl värda mindre än vägdamm där. Hyrde en fantastiskt bra dokumentär om kvinnorna i Afghanistan.

www.svd.se/kultur/film/systrar-bakom-dubbla-g...

Jag kan nog säga att Sverige inte skulle lida om vi slapp manlig invandring från nämnda land.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17440087.ab

Afghanistan är världens farligaste land för kvinnor och den kulturen skulle jag inte ens vilja ta in 1% av.
    Varför tror du människor flyr från Afghanistan hit?
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 14:43:04 följande:

Eftersom gud inte existerar så är hela företeelsen bisarr. Avskyr all religion. Dock islam mer än de andra då jag anser att det är ett statsskick som även styr banker och lagar och har alldeles för stort inflytande.
    Så det finnns alltså inga speciellt märkliga gudar när du tänker efter? Islam är inget statsskick utan en religion. Du hittar ungefär lika många stolligheter i Bibeln som i Koranen. Det är inte religionen som styr samhället, det är samhället som styr religionen. Och samhället är inte statiskt, utan utvecklas. Det är ju positivt om du stöder en progressiv utveckling mot ett mer modernt och jämlikt samhälle. Synd då att du sympatiserar med det svenska parti som är mest traditionalistiskt, kvinnofientligt och bakåtsträvande.

Det är en intressant paradox det där. SDs anhängare framhåller gärna att de ogillar andra länder för att dessa håller sig med gamla. omoderna värderingar, samtidigt som SD med näbbar och klor försöker stoppa samhällsutvecklingen hemma..
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-22 15:17:01 följande:
    Svart eller vitt va? Antingen är alla som flyr hit från Afghanistan moderna civiliserade människor eller också är de talibaner, eller vad menar ni?
    För min del menar jag att det är ett konstigt synsätt att säga att vi inte bör välkomna flyktingar från Afghanistan som flyr från förtryck och sjuka värderingar. Talibanerna lär inte ha övertygande asylskäl.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-22 15:24:48 följande:
    Inte alltid det behövs heller. Några av dem kanske säger att de är 16-17 år gamla. Andra skiter i avslag och utvisningsbeslut och håller sig gömda. Några "tappar sina pass". Osv etc.

Den här naiviteten går mig på nerverna.
    Visst kan tjänstemän bli lurade. Fast nog tycker jag det verkar minst lika vanligt att de inte tror på asylskäl eller struntar i uppenbara risker och skickar tillbaka människor till förtryck och tortyr. 

Att inte omedelbart acceptera de exempel du tar upp som en allmängiltig sanning är inte detsamma som att vara naiv. Tvärtom är det minst sagt hyfsat naivt att tro att den bild som tex Avpixlat förmedlar är objektiv och korrekt.

Om du tänker igenom situationen rationellt så torde det vara minst risk att de styrande i ett land, som har makt och pengar, skulle fly därifrån till ett land där de tappar alla sina privilegier. 
  • Ermenegildo
    Naranjos skrev 2014-01-22 22:32:04 följande:
    Kom inte och snacka med mig om våldtäktsoffer. Jag har en nära släkting som blivit våldtagen, jag har en lite avlägsen bekant vars vän blivit våldtagen och mördad och jag har en hyfsat nära bekant vars syster blivit våldtagen och mördad. Alla tre var överfallsvåldtäkter. Två gärningsmän sitter inne, min nära släktings våldtäktsman greps aldrig. 
    Jag skall inte tråka ut dig med männens etnicitet, men du kanske kan gissa. Jag kan namnge två av dem. Våldtäkt är enligt min uppfattning ett brott i nästan i paritet med mord och dråp, vilket borde straffas hårdare än alla egendomsbrott och absolut hårdare än de flesta våldsbrott som inte leder till döden.

En stor anledning till de många överfallsvåldtäkterna är den höga invandringen från vissa länder. Tror du inte på det har du huvudet så långt nere i sanden att du riskerar att kvävas om du inte får upp det snart.
    Vänligen länka till källa som styrker detta. Det finns nämligen ingenting i officiell svensk statistisk som stöder detta. Det finns ett uttalande från en norsk polischef för ett par år sedan som därefter skärskådats och visat sig innehålla betydande brister.
  • Ermenegildo
    Stormvind skrev 2014-01-24 22:26:58 följande:

Lär dig skillnaden på att vara rasist och diskriminerande.
    Eftersom mitt citerade inlägg modererades bort - de är känsliga, de där rasisterna - lär ditt göra det också. Men jo, jag har nog en hyfsat klar uppfattning om skillnaden.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?