Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

M Y L F skrev 2014-02-27 16:02:42 följande:
    Nu är inte jag SD så vad Åkesson tycker är irrelevant för mig. Jag tror att det är ganska irrelevant för många även SD anhängare Man får kalla sig svensk hur mycket man vill men om andra ser på en som svensk är en annan sak. En del i att vara av en nationalitet handlar ju inte enbart om medborgarskap eller hur, utan precis som du säger, att man känner sig svensk och det gör man om man förstår det Svenska samhället och gillar det som gör Sverige svenskt om man kan säga så ...Men jag tror att många har fel om man tror att dom flesta vill vara svenskar, många känner stolthet att vara tex Serbarfor envisas med att kalla sig svensk då ?. Men det är ju alltid PK media som ska göra en höna av en fjäder.

Vart jag vill komma är att det är upp till varje svensk medborgare att själv definiera sin identitet, det kan ingen annan bestämma åt hen.

Lustigt för övrigt att så många här inte alls hejjar på Sd men försvarar deras politik...börjar bli mer en regel än ett undantag.

Nej jag tror inte det är irrelevant, det är en högst relevant fråga. Precis som Nihka skrev tidigare så är denna fråga ett sätt för Sd att tillgodose sin väljargrupp som gärna vill se ett etniskt homogent Sverige, precis som att Sd likställer muslimer med terrorister. Man uttalar sig lite luddigt för att hålla "flamman" levande hos dessa personer men inte tillräckligt klarspråk för att bli utdömda som rasister och samtidigt tappa en hel del röster. De vill alltså vara en ulv i fårakläder för att uttrycka sig lite nationalromantiskt.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-27 17:59:22 följande:
    Vad har svenskhet med saken att göra? SD är det enda riksdagspartiet som vill dra åt handbromsen på massinvandringen. Det är inte nazistiskt, rasistiskt eller fascistiskt.

Jaså Philipsson loggar in med ett annat konto ;)

Jag har inte satt något etikett på den debatten. Däremot är Sd väldigt fixerade vid svenskhet. Varför?
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 20:37:22 följande:
    Exakt. Frågar jag min vän som har svenskt medborgarskap och pratar perfekt svenska vad han är så kommer han svara irakier varje dag i veckan.

Och om din kompis säger sig vara svensk och Sd säger att han inte får vara det, tror du han skulle känna sig som en del av samhället? Eller någon som ständigt är utsatt för diskriminering, aldrig släpps in i gemenskapen men är svensk medborgare och har samma egenskaper som din vän, men Sd pekar på honom och säger "du får inte vara svensk". Tror du det är ett bra sätt att minska motsättningarna i samhället..?
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 20:48:04 följande:
    Ja eller nåt. Och en länk till interasistmen i de flesta inlägg. Skulle aldrig klicka mig in där.

Men på avpixlat hänger du 24/7?
  • sjuttiofemman
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-27 21:09:26 följande:
    Synd att hen inte förstår det själv.

Oj vad duktiga ni är på att skriva :)

Nu kanske ni kan svara på vad svenskhet är? Jag har ställt frågan tidigare och fått lite spridda svar men det enda konkreta var att mörk hudfärg aldrig kan bli svensk. Är ni inne på samma linje?
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-27 21:19:42 följande:
    Svenskhet är att man ska kunna skriva och prata perfekt svenska och var uppfostrad i Sverige. Det är det kravet Prinsessan Leonore Lilian Maria har.

Så Zlatan är svensk enligt dig?
  • sjuttiofemman
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-27 21:18:11 följande:
    Jag är inte intresserad. Sluta fråga mig ovidkommande saker!

För Sd är det så pass viktigt att de tar upp det under "vår politik".
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 21:29:12 följande:
    Jag anser att man är svensk om man talar svenska och uppskattar svensk kultur, svenska värderingar, vår demokrati och i stort vårt levnadssätt här uppe i norr. Om man är för könsstympning, månggifte/bortgifte, hedersmord/hedersbrott, klär sig på ett sätt så man blir nästintill oanställningsbar så kommer man inte bli svensk om man så bor här i 50 år tycker JAG. Och barnen som man för över sina ruttna värderingar på blir oftast inte heller svenskar då.

Språket är viktigt för att kunna leva och arbeta i ett land. När du nämner kultur så ger det upphov till en rad tolkningar och är ett tveksamt mått på svenskhet, för vad är svensk kultur? Halloween? Lucia? Supa sig redlös på midsommar? Demokrati behöver man inte anamma, det måste man acceptera vare sig man vill eller inte. Varför måste en invandrare leva som vi etniska svenskar för att accepteras? Förstår du att det inte är så lätt att definiera svenskhet när man skrapar lite på ytan? Därför är det så fel av Sd att använda detta i sin politik och eftersom det inte går att definiera så återstår bara hudfärgen.

Och när du skriver om kriterierna för att vara oanställningsbar så undrar jag hur en arbetsgivare skulle känna till dessa åsikter? Klädsel kan vara skäl för uppsägning har jag förstått av tidigare fall, är osäker på på hur det har gått med dessa fall dock.

Du har en rejäl dos fördomar.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 21:51:51 följande:
    Inte hälften så mycket fördomar som dig lyckligtvis.

Jag är relativt fördomsfri faktiskt, jag generaliserar inte att invandrare skulle vara på det sätt du beskrev ovan.
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-02-27 22:03:26 följande:
    Du förstod verkligen inte vad jag skrev? Tröttsamt.

Förklara då.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?