Varför hatar folk SD?
M Y L F skrev 2014-02-27 16:02:42 följande:
Nu är inte jag SD så vad Åkesson tycker är irrelevant för mig. Jag tror att det är ganska irrelevant för många även SD anhängare Man får kalla sig svensk hur mycket man vill men om andra ser på en som svensk är en annan sak. En del i att vara av en nationalitet handlar ju inte enbart om medborgarskap eller hur, utan precis som du säger, att man känner sig svensk och det gör man om man förstår det Svenska samhället och gillar det som gör Sverige svenskt om man kan säga så ...Men jag tror att många har fel om man tror att dom flesta vill vara svenskar, många känner stolthet att vara tex Serbarfor envisas med att kalla sig svensk då ?. Men det är ju alltid PK media som ska göra en höna av en fjäder.Vart jag vill komma är att det är upp till varje svensk medborgare att själv definiera sin identitet, det kan ingen annan bestämma åt hen.
Lustigt för övrigt att så många här inte alls hejjar på Sd men försvarar deras politik...börjar bli mer en regel än ett undantag.
Nej jag tror inte det är irrelevant, det är en högst relevant fråga. Precis som Nihka skrev tidigare så är denna fråga ett sätt för Sd att tillgodose sin väljargrupp som gärna vill se ett etniskt homogent Sverige, precis som att Sd likställer muslimer med terrorister. Man uttalar sig lite luddigt för att hålla "flamman" levande hos dessa personer men inte tillräckligt klarspråk för att bli utdömda som rasister och samtidigt tappa en hel del röster. De vill alltså vara en ulv i fårakläder för att uttrycka sig lite nationalromantiskt.