Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

Politisk härdsmälta skrev 2014-02-22 10:25:31 följande:
    I en diskussion om varför tycker jag det är intressant att förstå hur hatet ser ut. Som jämförelse, ska vi t ex diskutera ungdomsarbetslösheten är det intressant att förstå hur ungdomsarbetslösheten ser ut.

Jag tror att många kan få en felaktig bild av hur de här yttringarna ser ut när t ex SVTs Marianne Rundström efter Grammisgalan introducerar Kartellen och Sebbe Stakset som en grupp som "vänder sig mot Sverigedemokraterna" när en mer verklighetsnära beskrivning torde vara "Kartellen är en grupp vars frontfigur är en multikriminell våldsverkare som blivit dömd för mordhot gentemot Jimmie Åkesson och som i sitt bildspråk propagerar för blodig misshandel av densamme".

Och då ska Åkesson samtidigt presenteras som en rasist som häcklade Palmemordet och anser att Sveriges nationalhjälte inte är svensk nog för honom. För rätt ska väl vara rätt - åt båda hållen?
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-02-22 11:36:10 följande:
    Och då ska Åkesson samtidigt presenteras som en rasist som häcklade Palmemordet och anser att Sveriges nationalhjälte inte är svensk nog för honom. För rätt ska väl vara rätt - åt båda hållen?

För att inte tala om hur en lång rad sverigedemokrater ska presenteras. 10% av förtroendevalda sverigedemokrater i Dalarna har ett kriminellt förflutet. Kent Ekeroth skulle presenteras som rasist, översittare, järnrörssvingare och sidekick till avpixlat. Rikard Jomshof (heter han väl?) skulle presenteras som ryggdunkare till nazister. Björn Söder skulle få en så lång lista på titlar att det inte skulle ta slut. För att inte tala om Thoralf Alfsson...!
  • sjuttiofemman
    LadyInRed skrev 2014-02-22 16:52:55 följande:
    Har du tänkt på hur viktigt det är att undvika nedvärderande ord för att upprätthålla sin trovärdighet i en debatt?

• sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-02-23 12:04:30 följande:
    Tittar man bakåt på andra missnöjespartiers utveckling så kan man med stor sannolikhet förutspå hur det kommer se ut för SD i framtiden.

Jag tror det blir ett regeringsbyte. Fast det är ingen spådom utan en sammanvägning av de resultat som kommit fram det senaste året i olika undersökningar av väljarsympatierna. 

Ja rasistiska ny demokrati fick bara en mandatperiod om jag minns rätt. Nu tror jag tyvärr inte att samma händer med Sd även om väljarstödet tycks minska.

Jag tror att en del av sd's väljare anser att Sd går för mjukt fram. Kanske skulle det tom vara fördelaktigt att Sd blir kvar i riksdagen om än med ett minska stöd. För det bli ett större bekymmer ifall tex SvP skulle nå 4% eller högre, då har vi två rasistiska patier i riksdagen. Sd kan man lättare motarbeta eftersom de vill vara rumsrena (men klarar inte det) medan SvP är ett gäng ultrarasister varav en del är våldsamma, åtminstone av vad man ser vid deras demonstrationer.
  • sjuttiofemman

Läser lite på Sd´s hemsida och otydligare kan det inte bli. De är inte specifika nånstans egentligen. De motsätter sig integration då det innebär att etniska svenskar måste anstränga sig ens lite grann för att möta invandrare utan det är invandrarna som ska bli försvenskade. Det lustiga är när man tittar på

så kan inte ens Åkesson förklara vad en invandrare ska göra för att kunna accepteras av Sd som svensk. Det räcker inte ens att vara född här, att fira midsommar, vara stolt svensk eller spela i svenska fotbollslandslaget.

Så det ger ett moment 22, invandrare kan aldrig någonsin accepteras som svenskar. Jag är 3:e generationens invandrare, är jag tillräckligt svensk? Eller så beror det på att jag har ursprung från Estland och inte Afganistan. Detta moment 22 får en att undra vad de har för dold agenda eller varför det är så viktigt att stänga ute invandrare från gemenskapen?

Och ni sverigedemokrater, notera noga nu att jag inte kallat någon för rasist, främlingsfientlig eller annan stämpel. Jag vill bara reda ut sverigedemokraternas något diffusa politik.

• sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 12:42:14 följande:
    Läser lite på Sd´s hemsida och otydligare kan det inte bli. De är inte specifika nånstans egentligen. De motsätter sig integration då det innebär att etniska svenskar måste anstränga sig ens lite grann för att möta invandrare utan det är invandrarna som ska bli försvenskade. Det lustiga är när man tittar på

så kan inte ens Åkesson förklara vad en invandrare ska göra för att kunna accepteras av Sd som svensk. Det räcker inte ens att vara född här, att fira midsommar, vara stolt svensk eller spela i svenska fotbollslandslaget.

Så det ger ett moment 22, invandrare kan aldrig någonsin accepteras som svenskar. Jag är 3:e generationens invandrare, är jag tillräckligt svensk? Eller så beror det på att jag har ursprung från Estland och inte Afganistan. Detta moment 22 får en att undra vad de har för dold agenda eller varför det är så viktigt att stänga ute invandrare från gemenskapen?

Och ni sverigedemokrater, notera noga nu att jag inte kallat någon för rasist, främlingsfientlig eller annan stämpel. Jag vill bara reda ut sverigedemokraternas något diffusa politik.

I slutet av intervjun jag länkade till så säger Åkesson att det är politiken det är fel på, inte människorna. Med andra ord spelar det ingen roll vad invandrarna gör eller tar till sig för traditioner, normer eller tankesätt för det är politikerna det är fel på. Så utefter det som Åkesson säger så är hemsidan fel ute? Eller vad menar karln?
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-02-23 12:51:42 följande:
    Väldigt många sverigedemokrater accepterar heller inte assimilering. Vilket liv blev det inte när en mörkhyad tjej blev Lucia?

Först säger de att utlänningar måste ta del av svensk tradition och helt uppgå i allt det som är svenskt, men sen när en utlänning har uppgått i det som är svenskt så är det också fel.

Zlatan är inte svensk, Loreen representerade inte Sverige, mörka Lucia var en skam...

Hur fan ska sverigedemokrater har det? Kan de inte bara säga rakt ut "Ut med blattarna" istället för att säga emot sig själva hela tiden? Ärlighet varar längst sägs det ju och är mer nobelt än den teknik som SD kör med.

Jag tror att många inom Sd har samma attityd mot invandrare som nazistiska Svenskarnas Parti. Det är bara att Sd försöker hålla skenet utåt uppe..
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-02-23 12:42:14 följande:

Gert mfl, ni som ständigt försvarar Sd. Vad har ni för kommentar?
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-23 13:14:18 följande:
     Zlatan anser sig inte vara svensk själv, så jag förstår inte vart du vill komma med det exemplet?

SD tycker inte att Tintin är en rasist. De anser heller inte att lakritsgodis är rasistsikt. Vad tycker du, undrar jag?

Jaså var har du fått det ifrån att Zlatan inte känner sig svensk?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?