-
Håller helt med. Om man inte bemödar sig med att lära sig ens det mest grundläggande - det svenska språket, då förtjänar man inte att rösta heller. Åtminstone borde inte valsedlar översättas utan att man får ta sina kunskaper i det svenska språket som man helt klart borde ha lärt sig om man får rösta och sedan rösta.Fmu skrev 2014-08-22 17:42:02 följande:Något värre är att röstsedlar trycks på ett dussin språk, inte nog att man får medborgarskap utan att ens kunna läsa, skriva och tala men man får även vara med och bestämma i landet.
-
Varför skulle man vilja göra det? Anledningen till varför man skulle vilja göra det med invandrare har jag redan förklarat, så nu kan du förklara varför man skulle göra det med sjukpensionärer och långtidsarbetslösa.Kunigunda skrev 2014-08-22 20:35:42 följande:Gäller detta även övriga bidragstagare? Kan man t.ex. omlokalisera sjukpensionärer, långtidsarbetslösa (svenskar, alltså) etc?
-
Det kan säkert stämma under normala förhållanden. D.v.s där vi har en relativt låg invandring där de som kommer hit är så relativt få att de lätt integreras i samhället.FDFMGA skrev 2014-08-22 20:37:05 följande:Dessutom är jag av helt motsatt uppfattning - monokulturer funkar inte, de stagnerar alltid - medan mångkulturer har potential att utvecklas
Jag är född i början av 80-talet. I den stad jag då bodde snackade man aldrig om invandring när jag växte upp. De som kom från andra länder var så få att det var liksom inget att diskutera. Minns när jag gick i 4e klass. Då kom en muslim till min skola. Någon eller några enstaka från andra länder kom också till andra skolor.
Detta var inga problem alls, för eftersom de så gott som var ensam muslim i klasserna och i bostadsområdena så ville dom inget hellre än att få vänner bland svenskarna och passa in. Jag gillade verkligen den muslim som kom till klassen. Han var visserligen lite konstigt som vägrade äta fläskkött, men det respekterade jag. Självklart fick han göra som han ville, men han tvingade aldrig på oss hans sätt att leva, istället ville han lära sig mer om oss och bli en av oss.
Med åren kom flera invandrare, men fortfarande var de så få att det gick hur smidigt som helst och de ställde inte till med några besvär.
Nu till min poäng. När några få övergår till 100 000 flyktingar per + anhöriginvandrare så att det börjar närma sig 200 000st per år, då är det inte kul längre. Jg älskar influenser från andra länder i lagom mängd, men när det blir för mycket så börjar dom ställa orimliga krav och försöka ändra på vårt samhälle istället för att anpassa sig. Istället för att umgås och dela erfarenheter och kultur med svenskarna så har dom mängder av sitt eget folk att umgås med istället och blir därför inte en del av det svenska samhället på det sätt som jag upplevde under min uppväxt.
Så för att återgå till det jag citerade, monokulturer Nej, jag föredrar lagom invandring, massinvandring säger jag dock skarpt nej till. -
Kunigunda skrev 2014-08-22 23:20:16 följande:Långtidsarbetslösa i glesbygden kunde väl isf flyttas till en ort med fler arbetschanser. Varför skulle det vara mindre logiskt än att ha en grupplösning för den synnerligen heterogena gruppen invandrare?
Du kanske har missat att det redan har sker idag och har skett länge? Arbetsförmedlingen har befogenheter att dra in a-kassa och bidrag om man inte söker jobb inom hela landet.
Jag blev arbetslös för så där 3 år sedan ungefär, men jag följde då alla regler och råd och sökte jobb över hela landet. För mig med mitt yrke så blev jag dock inte arbetslös mer än 2 veckor och fick erbjudande om jobb på 4 av 6 sökta arbetsplatser och kunde därför välja och vraka och ta det jag ville och flyttade ca 80 mil nedåt i landet för att få det jobbet.
Så med det jag citerar menar jag att man redan har det tvång du tycker att man ska införa.
-
Kunigunda skrev 2014-08-23 00:17:16 följande:Det är ju knappast samma sak. Om jag vill bo kvar i Pajala är det enkelt att inte få ett jobb i Malmö även om jag söker. Jag är arbetsgivare och ser hur dessa ansökningar utformas. Jag betvivlar att det var det systemet du hade i åtanke åt invandrarna; det var åtminstone inte vad du beskrev.
Dessutom präglar det miljön lika mycket att ha många (svenska) långtidsarbetslösa boendes på en mindre ort, som det gör att ha många invandrare. Mer, kanske, då långtidsarbetslösa som grupp har mer gemensamt än den löst definierade gruppen invandrare i (exv) Rinkeby.På dig lät det som att om invandrare ska flyttas på så ska även svenskar göra det. Jag påvisade att det redan sker. Visst kan man som arbetssökande göra en värdelös ansökan och därmed slippa jobb, men i mina ögon fattar jag inte hur en svensk som går på lågt bidrag kan göra det. Taket i A-kassan ligger idag på samma nivå som för 10 år sedan. Om jag inte minns fel så är det runt 14700kr FÖRE skatt vilket ger kanske 10 efter. Är folk villiga att leva med det bara för att slippa flytta? Har man råd att betala både hyra och mat med det?
Själv var jag tvungen att ta en inkomstförsäkring då jag tjänar så pass att det skulle innebära katastrof om jag tog det som erbjöds av det superlåga taket i A-kassan.
Visst finns det säkert låginkomsttagare som tjänar så pass dåligt att de inte förlorar så mycket på att vara arbetslös, men då kanske man bör fundera på att kolla efter ett jobb som betalar lite bättre.
Men för er som undrar så har SD i sitt valprogram att höja taket för A-kassan från runt 14 700kr tll runt 25 000kr... nu snackar vi normala villkor tycker jag... inte det som gällde för 15 år sedan. -
Nej verkligen inte, jag snackar inte om etnicitet, det är något som du själv har hittat på. Jag snackar om invandrare oavsett etnicitet.Bejje skrev 2014-08-23 00:29:55 följande:
På dig lät det som att om invandrare ska flyttas på så ska även svenskar göra det. Jag påvisade att det redan sker. Visst kan man som arbetssökande göra en värdelös ansökan och därmed slippa jobb, men i mina ögon fattar jag inte hur en svensk som går på lågt bidrag kan göra det. Taket i A-kassan ligger idag på samma nivå som för 10 år sedan. Om jag inte minns fel så är det runt 14700kr FÖRE skatt vilket ger kanske 10 efter. Är folk villiga att leva med det bara för att slippa flytta? Har man råd att betala både hyra och mat med det?
Själv var jag tvungen att ta en inkomstförsäkring då jag tjänar så pass att det skulle innebära katastrof om jag tog det som erbjöds av det superlåga taket i A-kassan.
Visst finns det säkert låginkomsttagare som tjänar så pass dåligt att de inte förlorar så mycket på att vara arbetslös, men då kanske man bör fundera på att kolla efter ett jobb som betalar lite bättre.
Men för er som undrar så har SD i sitt valprogram att höja taket för A-kassan från runt 14 700kr tll runt 25 000kr... nu snackar vi normala villkor tycker jag... inte det som gällde för 15 år sedan.
-
Samma skyldigheter och rättigheter ska självklart gälla alla invandrare som svenskar oavsett etnicitet.nihka skrev 2014-08-23 00:36:43 följande:Så är det och det är för att sekten verkar ha svårt att skilja på invandring och flyktingmottagning.
-
Det är faktiskt inte alls svårt. Jag är smart nog att inse att skulle vi ha 0 flyktingmottagning och bara kvalificerad invandring så skulle högst troligt invandring generellt sett vara en vinstaffär för landet.Bejje skrev 2014-08-23 00:48:06 följande:Samma skyldigheter och rättigheter ska självklart gälla alla invandrare som svenskar oavsett etnicitet.
Dock så vill inte politikerna att vi ska gå plus eller ens klara vår budget i detta land och sabbar därför allt som skulle kunna leda till ett land med både mångkultur och fin välfärd, d.v.s. Win-Win. istället vill man riva ner hela välfärden bara för att kunna ta in så många flyktingar som migrationsverket bara klarar av per dygn.
Skulle migrationsverket ha dubbelt så många resurser så är det inte otänkbart att vi skulle ha närmare dubbla mottagandet i vårt land. -
Hatar den här tråden... man vänder ryggen till i 24 timmar för att man har ett liv att sköta och då har man missat 84st inlägg... jag kollar gärna tillbaka några inlägg för att hänga med, men 84st är för mycket så då är det bara att acceptera att man varit borta ett dygn för mycket.
-
Alla som hatar djurplågeri enligt halal bör kolla på denna visserligen några år gamla, men ack så viktiga video där Reinfeld visar att han stödjer halal och djurplågeri.iknasi skrev 2014-08-25 07:19:54 följande:
Kolla videon först innan du lägger din röst på SD, ingen koll på ekonomi eller Sveriges framtida tillväxt i ekonomin, enbart ett fientligt parti.
Så ni som är mot lidande för djur vid slakt bör kolla den den videon innan ni röstar M.