Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Thomas66 skrev 2014-01-19 12:53:17 följande:

Nä, egentligen inte. Men blir ju lätt att dra sådana slutsatser. , då det presenteras studier som visar att det går bra pga invandring.iof slog dom ihop Stockholmskommun med kommuner som inte tillhör dem. För att konstatera att det är sämre i tex Töreboda där invandringen är lägre. Det är ju sådant ni sitter och nickar ikapp till och presenterar som bevis. Själv undrar man ju då varför dom flesta skolor i ytterområdena ( trots att dom får mera pengar per barn ) bara lyckas med att få 30-40% att bli godkända i års 9 , och i Törebodas fall är det drygt 70%. Du kanske har några lösningar på detta problem? Och så ser det ut på dom flesta håll i Sverige 2014 heltsjukt tycker jag. Och eftersom man ska försöka vara lite ärlig, så kan jag nämna att här klarar sig drygt 50%.
    Varför säger du saker du inte menar?

"Ni sitter och nickar ikapp". Jag är inte med i någon grupp så ta bara upp saker jag har sagt när du pratar om vad jag har sagt.

Som jag nämnt tidigare, kanske här men definitivt i en annan tråd där du också medverkade anser jag en lösning är att barn som kommer hit runt tonåren får läsa lite längre för att klara skolan eftersom undervisningen bedrivs på ett språk de hålller på att lära sig och så gör vi redan.

Sedan kan man lyfta ut dem ur statistiken för att det inte ska se ut som att så många som fullföljt 9 år i grundskola inte tar slutbetyg, när de i verkligheten bara gått ett par år och många har genomgått en fantastisk utveckling på den korta tiden - men som ännu inte räcker till för ett fullständigt grundskolebetyg som ger behörighethet till gymnasiet.

Har du sett hur motsvarande statistik för gymnasiets introduktionsprogram ser ut för er, där många av de barn som anländer senare hamnar för att ta avgångsbetyg för grundskolan? Jag tror inte att jag hade fixat hela grundskolan i ett arabiskttalandeland på 3-4 år om jag hade flyttat som 12-åring. Hade du? Tänk på hur det ser ut för de som kommer när de är ännu äldre och hur det ser ut i statistiken. Även den som bott här i ett par veckor och varit inskriven i skolan är med i statistiken.

Det är lite som medellivslängden. När jag var liten trodde jag att det inte fanns några gamla människor i länder med en kort medlivslängd, men senare förstod jag att den höga barnadödligheten drog ner statistiken även om det säkert strök med fler gamla människor i fattiga länder än rika. Du drar så svart-vita slutsatser av statistik.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-19 16:58:03 följande:

Nja att det är så fantastiskt som du tror stämmer inte. Givetvis övertolkar man säkert ibland. Men här gjorde dom så för 4-5 år sedan att dom stängde en sk dåligt skola och flyttade den till en rätt bra skola. Och nu har den andra skolan lika dåliga resultat och svenskarna har lämnat, så helt problemfritt är det inte.
    Var har jag sagt att jag tror det är fantastiskt?

Jag har sagt att "många har genomgått en fantastisk utveckling på den korta tiden - men som ännu inte räcker till för ett fullständigt grundskolebetyg som ger behörighet till gymnasiet".

För att du ska se hur det gick spelar det ingen roll vilken annan grundskolas resultat du mäter, du får titta på hur det ser ut på nästa nivå.

Om vi stoppar in dig i en arabisktalande skola vid 12 års ålder är det dåligt av dig om du inte har gymnasiebehörighet 3-4 år senare? Om du klarar att få betyg i några ämnen men inte alla på årskurs 9-nivå, är det ett dåligt resultat? Om du börjar när du är 14 och bara har 1-2 år är det ännu sämre av dig och har du uppnått ett ännu sämre resultat då?
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-19 17:44:01 följande:
    Apropå mångfald i skolan:

" rel="nofollow" target="_blank">

Skrattande
    Klassar du detta som information eller ett stycke clowneri? Och hur tror du de som är sålda på SDs syn på invandrare tolklar det?
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-19 18:20:59 följande:

Jaha så alla barn är 12 år när dom kommer hit? Den skolan jag vet om flyttade över alla klasser, och dom har lika dåliga betyg nu som då.
    Var har jag sagt att alla barn är 12 när de kommer hit?

Du har problem med att förstå vad som avses med att man måste titta på hur det går längre fram på gymnasiets introduktionsprogram för att få veta hur de som inte hann klart till 16 års ålder till slut klarade grundskolan.

Statistiken för åk 9 har med alla som är inskrivna, oavsett om de gått i skolan i 9 år eller 9 dagar och allt däremellan.

Om du började i en arabisktalande skola vid exempelvis 12-årsålder skulle dina språkkunskaper och betyg förändras för att du bytte till en annan arabisktalande skola eller tror du att det hade gjort mer skillnad om du i stället om du hade börjat i samma skola 7 år tidigare?
  • nihka
    Stormvind skrev 2014-01-19 18:14:49 följande:
    Det gör jag inte, jag läste enbart tidigare i tråden och då höll berörd person på att bemöta andra på det sättet.
    Berörd person kanske har rätt i det berörd person säger så det är skäligt att bemöta somliga andra på det sättet.
  • nihka
    nihka skrev 2014-01-19 19:13:03 följande:
    Berörd person kanske har rätt i det berörd person säger så det är skäligt att bemöta somliga andra på det sättet.
    Berörd person kommer tämligen säkert att få tillfälle att bemöta fler somliga andra på det sättet allt att döma av somliga nytillkomna nick.
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-01-19 19:44:49 följande:

Hade jag avkrävts legimitation i Shanghais tunnelbana med motiveringen att västerlänningar uppehöll sig olovligt i landet hade jag inte klagat.

Och om du hade avkrävts legitimation i Stockholms tunnelbana med motiveringen att människor uppehåller sig olovligt i landet, hade du varit OK med det också?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-19 20:26:56 följande:
    Jag hade varit helt okej med det. Det är för mig inte konstigare än att bli stoppad i en nykterhetskontroll med bilen för att det finns andra som kör fulla.

Jag skulle inte vara OK med det. Jag bär inte runt på id-handlingar alltid och vill inte börja ha det som utgångsläge varje gång jag sticker ut.
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-01-19 20:48:57 följande:

Jag har som sagt ingenting att dölja. Vill de kolla upp mig så gärna det. Eftersom jag har ganska mörka pigment och mörkt hår (samiskt i släkten) är det inte uteslutet att jag skulle blivit kollad ändå.
    Jag har heller inget att döjla, men tanken på att behöva gå runt med ID-handling alltid för tankarna till skumma regimer, stasi och judarnas situation under nazityskland. Kanske skulle vi ha ett litet ID-chip med GPS subkutant om vi ändå ska vandra den vägen. *ryser*

Varför förväntar du dig att du särskilt skulle kunna bli kollad för att du har "ganska mörka pigment"? Förväntar du dig att man skulle kolla upp mörka människor särskilt? Precis som alla med uppehållstillstånd är ljusa och alla utan uppehållstillstånd har tänkt sig att stanna olovligt.
  • nihka
    Stormvind skrev 2014-01-20 00:27:59 följande:
    Precis samma tugg som ni kör med.

Läs partiprogram istället för att fråga mig om du vill veta vad SD ska införa eller inte införa. Men just ja, du är ju av devisen att SD har ett hemligt partiprogram som egentligen är vad de vill införa och åstadkomma. Alla vet ju att det räcker med att bli ett av de större partierna i Sverige sedan är det fritt fram att rulla fram gasanläggningarna.

Nope. Jag har aldrig kommenterat någons intelligens. Nej, jag undrade bara om spontanlegitimering var din privata åsikt eller om du talde för SDs linje i frågan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?