Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-08-07 11:44:52 följande:
    Barn OCH vården pratade vi om.
    Men jag fortsatte inte om skolans situation utan pratade om vården, eller hur.

Du lät som att det var hur bra som helst...vilket det inte är.
    Att vi ännu fortfarande får bra vård är som sagt  pga änglarna vi har där, som täcker upp..trots en sjuk situation, det är DET som är det dåliga med vården, inte det du ser och får just nu.

Och detta är ett faktum som många vårdanställda bekräftar, och inget som är lösa rykten som SD-folket hittar på.

Och det gjordes inga kopplingar till invandringen i inlägget du svarade på heller....den kopplingen gör du själv....nu.

Det handlade om Sverige-fritt fall, inget annat.
    Ingen koppling. Nja, jag ser nog ett flertal kopplingar. jag stryker under dem för din skull
    Philipsson skrev 2014-08-07 06:47:51 följande:
    Dessa asylboenden handlar ju bara om att redan rika individer berikar sig ännu mer på allmänhetens bekostnad.

De politiker som driver denna politik borde anklagas för förskingring av allmänna medel! På våra sjukhus, äldreboenden (de få som finns kvar) och inom hemtjänsten, går personalen på knäna, för att resurserna inte räcker till. Våra gamla lämnas ensamma och nedpissade. Ovärdigt en s.k. välfärdsstat. Våra gemensamma resurser hamnar hos folk som inte har betalat skatt i detta land - invandrare -, och hos dem som berikar sig på invandringen.

Begriper du inte att Sverige befinner sig i fritt fall? Om detta fortsätter kommer Sverige inte att kunna ta emot en enda flykting, och inga flyktingar och utvandrare kommer att vilja komma hit.

För att inte nämna skolan...svensk skola har befunnit sig i ett dekadent tillstånd sen 40 år tillbaka, och nu är det värre än någonsin, och inte lär det bli bättre så länge eleverna bara kan kommunicera på främmande språk!

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-07 14:36:24 följande:
    Du pratar mycket om sekter här, Det är nog så att du att du själv tillhör den tydligaste: det där kotteriet som utgör pk-sekten.
    Jo, man kan väl ana att du upplever att det finns ett pk-kotteri med batikhäxor och allt. Så när du smyger omkring och spanar känner du tydligt att Sverige befinner sig i fritt fall på grund av invandringen.

Tja, några ekonomer kan man inte precis lasta SD-sekten för att dra till sig - inte ens en liten räknenisse har jag lagt märke till bland sekten.

Men allvarligt talat - det har alltid funnits sekter som förkunnat att undergången är nära - så SD är inte den första som och kommer säkert inte att bli den sista undergångspredikande sekten heller.

Sverige befinner sig i fritt fall, sådana grillerSkrattande
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    realist14 skrev 2014-08-07 15:38:34 följande:
    Ja men inte i din och min diskussion.

Men ok, vill du dit ändå, så är det givtvis så att kopplingar finns eftersom man knappast kan ta hand om andra så bra om man själv går på knäna, och kanske inte heller SKA bjuda in som om vi hade obegränsade resurser och agera som om vi själva har allt på det torra och nu kan fokusera på resten av världen.
    Då blir det lite som att bjuda in vännerna till stor fest och duka upp i vardagsrummet för alla pengar man har, medan det i sovrummet läcker från taket och är stopp i avloppet i käöket, men det hade man inga pengar kvar att fixa.
    Jo, jag är medveten om att du tycker att invandringen dränerar Sveriges ekonomi.

Jag delar inte den uppfattningen. Sverige är på det hela taget ett mycket välmående land - och det stora flertalet av oss har det hyfsat bra ekonomiskt.

Att vissa grupper som långtidssjukskrivna och arbetslösa har fått det sämre är konsekvensen av en politik där man anser att vi behöver såväl morötter som piskor.

Det finns en baksida på myntet "det ska löna sig att arbete" och på den står det att det ska svida lite i skinnet om man inte arbetar.

• FDFMGA
    sverker11 skrev 2014-08-07 17:07:23 följande:
    Du (dina vänner och släktingar) har haft tur. Min erfarenhet av svensk sjukvård är inte lika positiv. Det är i stort sett omöjligt att få träffa en läkare som tar problemen på allvar om man inte är tillräckligt besvärlig/envis. Många äldre dör sannolikt i förtid eftersom de helt enkelt ger upp när de inte kan hitta en läkare som vill lyssna.

Sjukvårdens problem är troligen en kombination av flera underliggande orsaker. Dock skulle jag tro att byråkrati och logistik är större problem än bristen på pengar.
    Visst, det är något sjukt med delar av den svenska sjukvården - men det handlar om något slags systemfel som också återfinns i andra verksamheter.

Förmodligen finns det inget annat land i världen där så mycket av våra läkares tid går åt till annat än att möta patienter, samma sak i skolan, lärarnas har knappt hunnit med att undervisa på grund av all administration som lagts på dem.

Man kan inte lasta invandringen för att vi har tillåtit politiker och tjänstemän leka företagsledare i stället för att försöka förmå dem att landa mentalt i verksamheten.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-08-09 15:23:44 följande:
    Nej, snarare kan man säga att svenskarna är världens mest lättstyrda folk.
    Jeaninne skrev 2014-08-10 00:25:30 följande:
    Det stämmer, och det gäller ALLTING som jag kan komma på nu. I andra länder har folk gjort motstånd, och det har aldrig gått att omvända hela folket (oavsett vad det gäller). Medan det i Sverige alltid bara får finnas en åsikt åt gången, och alla som ens andas om något annat fryses/mobbas ut, förlorar jobbet, utesluts ur fackföreningen o.s.v..
    Hm, det finns visst ingen hejd på SD-sektens hat mot Sverige och oss svenskar.

Världens mest lättstyrda folk som inte som inte har kurage att göra motstånd mot makten, och det bara för att vi svenskar inte böjer våra huvuden inför sektledaren Åkessons  briljans utan i stället ser med löje och förakt på SD-sekten och dess ständiga svenskhat.

För den som inte enbart sitter i pojkrumsfönstert och spanar efter batikhäxor, eller uppbär bidrag från soc så ter det sig nog helt annorlunda.

Internationella företag som etablerar sig  i Sverige brukar åtminstone inledningsvis ha stora problem att anpassa sig till den svenska kulturen där man är van att ifrågasätta. Kortfattat brukar fenomenet beskrivas som att här går det inte aatt peka med hela handen och förvänta sig att nå resutat - här kan chefer och ledningsbeslut bli ifrågasatta, så det gäller för dem att lära sig att motivera och diskutera beslut.

Finns det överhuvudtaget någon innehåll bakom frasen att SD-sekten älskar Sverige. Vilket Sverige i så fall - det dryper ju om förakt för Sverige och svenskar från sektens förkunnare.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2014-08-10 04:36:12 följande:

Muslimer (nej inte alla men en betydande del) hatar kvinnor. Jag säger det för att kvinnor inte får några rättigheter i muslimska länder. Dom får inte välja hur dom ska klä sig. Dom får inte välja vad dom ska äta, dom får inte köra bil, dom får inte ta den man dom vill, dom får inte rösta och mycket mycket annat. Det är ju totalt pinsamt hur stor makt Islam har över kvinnor. Jag skäms över att så stor del av världen anmanar denna sjuka världsbild.

Det som stör mig ännu mer är att vi mer än gärna importerar denna "sjukdom" till vårt land och mer än gärna anpassar oss till alla deras sjuka behov. Vad hände med att "man tar seden dit man kommer"? Skulle en kristen åka till ett kraftigt muslimskt land så hade man inte haft något val. Man hade kunna glömma griskött, man hade kunnat glömma att predika till jesus/gud/kristendomen och man hade fått mer eller mindre låtsas att vara muslim för att inte avrättas, åtminstone som kristen.

Men i vårt land får man inte bara göra som man vill, man ska påverka staten till att få ens vilja igenom hur sjuk den än är och om man inte lyckas så tar man fram vapen och skjuter och våldtar kvinnor och gör allt möjligt olagligt i Allahs namn.

Ja statistiken visar sitt tydliga namn på en punkten. 

Nja, framförallt är det väl SD-sekten som hatar kvinnor. T ex är det mycket vanligt att sekten påstår att muslimer hatar kvinnor.

Säkert har de flesta inom sekten kännedom att det existerar kvinnor, att egentligen hälften av alla muslimer är kvinnor - men SD-sektens kvinnofientlighet gör att man inte anser att dessa räknas.

Nåja, som vän av ordning så måste jag ju erkänna att det finns delar av islam som påminner om SD-sekten i sin syn på kvinnor - men jag tror inte att de går så långt som SD att de inte ens erkänner kvinnornas existens utan det handlar mer om mycket kringskurna regler för hur en kvinna ska göra.

SD-sekten hatar kvinnor, man hatar Sverige och oss svenskar.

Inte konstigt att vi svenskar ser med löje och förakt på sekten, särskilt mot bakgrund av att sekten inte precis har lockat till sig de vassaste pennorna i pennstället.

Det finns ju ingen företeelse som vi svenskar har så svårt för som SD-sekten, visar Förtroendebarometern.
  • FDFMGA
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:18:52 följande:
    Nej, jag vet.

Det är slående hur mycket hat mot Sverige det riktas från  SD-folket.

Man ska inte kacka i eget bo, brukade min gamla farfar säga - men SD-sekten kackar oavbrutet.

Utom när de förklarar att de älskar det Sverige som inte finns och aldrig har existerat.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-10 10:36:51 följande:
    Jag håller med om detta. Men är det inte också intressant att WVS cultural map visar att våra invandrare är närmast väsensskilda från oss?
    Det tror jag går över med tiden. Invandrare integreras ju i samhället och  internaliserar så småningom grundläggande svenska värderingar, vill jag iallafall tro.

Jag kan bli skeptisk när jag läser vad sverigedemokrater som ändå är uppvuxna i den svenska kulturen tycker - vad är det som gör att man inte kan förstå det kulturen i det land man är en del av?

Och hur vanligt är det att invandrare som varit här ett tag förstår lika lite av svenska tänkesätt som en sverigedemokrat?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-10 11:32:04 följande:
    För egen del skulle jag tro att det är väldigt vanligt att invandrare inte förstår sig på den svenska kulturen, även efter många år eller till och med generationer. Det där du vill tro om integration och internalisering, det är ju precis vad som konstaterats inte händer. Vi satsar mest på integration men resultaten är ändå sämst i klassen. Med tanke på vad WVS visar oss är det inte långt till slutsatsen att en bidragande orsak är att kulturerna är för olika. Svensk kultur är extremt annorlunda och antagligen svår att anpassa sig till. Den säger att alla är välkomna men för att verkligen ingå i kulturen måste man också själv välkomna alla och allt, även inom sin egen folkgrupp/kulturkrets. Det gör man inte om man kommer från en traditionsbunden kultur, definitionsmässigt. Det innebär ju upplösning.

SDs socialkonservatism är som du säger en marginell företeelse i svensk kultur. Skulle inte tro att mer än ett par tre procent av väljarna tror på hela konceptet. Resten är missnöjesröster.
    Mm, i den bästa av världar skulle ingen behöva fly hit - utan de som kom skulle komma för att de lockas av svensk kultur och svenska vanor och vi bli en del av dem och tror att de kan tillföra något.

Det är en märklig paradox att den svenska toleransen och vårt distanserade sätt att förhålla oss till vår egen kultur uppfattas som självförakt av sverigedemokrater och kan uppfattas som svaghet av människor från kulturer där man fått lära sig att de politiska och religiösa ledarna pekar med hela handen.

Själv anser jag att vi borde vara helt kompromisslösa vad gäller det som skulle kunna sägas vara svenska kärnvärden - mycket förenklat uttryckt som ingen omskärelse av barn, inga skilda badtider på kommunala badhus och den som av religiösa skäl inte kan tänka sig att skaka hand med en kvinna får väl försöka hitta ett ensamarbete.

Och som du anser jag att en person som fått asyl men ännu inte är svensk medborgare som begår ett grovt brott har brutit ett "kontrakt" med Sverige och borde utvisas.

Din käpphäst är ju kulturrelativismen. Den borde vi göra upp med en gång för alla.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-10 11:56:39 följande:
    Ja, tänk bara om VI skulle flytta till Saudi-Arabien eller Iran annat fundamentalistiskt muslimskt land, och försöka integrera oss där. Det finns ju böcker av västerländska kvinnor som flyttat dit som hustrur till infödda män.

Den stora skillnaden är förstås, att de länderna inte är så flata som vi är, utan helt enkelt KRÄVER anpassning. Även västerländska kvinnor som går utan slöja omhändertas av polis, de som utför homosexuella handlingar straffas (i de mest extrema länderna straffas till och med ogifta heterosexuella västerlänningar som har sex med varandra), likaså de som bränner, smugglar in eller förtär spritdrycker, o.s.v..
    Jepp. Hela sekten borde mangrant flytta till Saudiarabien. Efter en tid av anpassning skulle alla märka att de äntligen hamnat i SD:s utopia.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?