Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-04-30 13:04:53 följande:
    Även om så vore fallet, vad spelar det för roll? Det handlar inte om snittintelligensen hos partiets företrädare utan om varför de trots att de är så "vidriga" får så pass stor andel av väljarstödet. Är folk mer "rasistiska" och "främlingsfientliga" nu än för 10-20-30 år sedan?
    Knappast.

De åsikter som lockas av SD:s budskap fanns även före SD - vad som har hänt är att åsikterna som förr fanns över kanske hela den politiska skalan idag har hittat ett parti som representerar dem.
  • FDFMGA

För övrigt kan man notera att partiet som enligt anhängarna ständigt ökar nu är nere på sju procent i senaste Ipsos och snart kan ha hunnits i fatt av Feministiskt Initiativ.

Det skulle vara något det - då skulle anhängarna nog massutvandra till Brunei.

• FDFMGA

För att återgå till trådens tema -jag tror att det är få som hatar SD.

Den vinklingen skapades ju av en sverigedemokrat. Hata är ett starkt ord och i sitt självömkande elände behöver sverigedemokraten få känna sig stark - få känna sig hatad och fruktad.

Men handen på hjärtat, inte är det hat sverigedemokraten väcker utan löje och kanske en gnutta medlidande.

Jag menar inte att man ska negligera sverigedemokraten, inte heller att det är produktivt att enbart skratta åt hen, men jag tror att skrattet är ett effektivt medel mot fanatiska sekter som SD.

Jag hoppas att inläggen före mitt får stå kvar för en gångs skull - ingen kan bättre än sverigedemokraten själv ge exempel på hur sekten formar sina anhängare och deras människosyn.

Tyvärr innebär ju modereringen att man inte får någon heltäckande bild av sverigedemokrakens känsloliv och människosyn - det blir liksom bara en light-variant kvar av efter att moderatorernas kvastar sopat bort de värsta känsloutbrotten.

Den ocensurerade bilden av sverigedemokraten är ju sannolikt mer sann än lightversionen vi får efter modereringen.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA

Till Kattkvinnan:

Om det bara handlade om dig skulle man inte kunna dra några andra slutsatser än att SD har lockat till sig en obalanserad person - men det är ju inte bara du. Som en röd tråd genom inläggen från sverigedemokrater på FL  löper den vidskepliga inställningen att man via nätet kan dra långtgående slutsatser om andra människors personligheter.

Jag tror att det finns några samverkande orsaker till att anhängarna till Åkesson tycks vara så vidskepliga, dels tror jag att många sverigedemokrater står på en sådan intellektuell nivå att de är oförmögna att avgöra vad som är rimlig kunskap eller inte och dels tror jag att klimatet på rasistsajter som avpixlat är sådant att det triggar påståenden som saknar andra kopplingar än det sverigedemokratiska oförståndet.

I grunden tror jag att de flesta anhängare till SD-sekten vet med sig att sekten vare sig har lösningarna eller analyserna av samhällsproblem - och det är just därför det inte spelar någon roll för sverigedemokraten om en beskrivning är sann eller inte - huvudsaken är nog bara att få vara en del av en sekt som står i opposition till resten av världen.

Det är en smula tragiskt, men mot bakgrund att sverigedemokraten så gott som alltid måste trampa på andra för att få lite livsrum är det i så fall tragikomiskt.

Jag anser att man faktiskt bör betona att toksektens uppförande och att det är tillåtet att skratta åt andra människors elände när det tar sig sådana uttryck som för toksekten.

Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-05-03 11:05:40 följande:

Har ett liv vid sidan av FL, men oroa dig inte. Jag hittar tillbaka! Hur ser du/ni på kyrkklockornas ringning i Jönköping när nazisterna demonstrerade? Och att staden visade sin avsky mot eländet?

Hur många konton har du/ni skapat nu då? "Gert" har inte synts till på ett tag sedan jag plattade till honom, kanske har hen skapat 3-4 nya konton och spammar tråden.
    Oerhört värdigt och effektfullt.

Tydligen har det inte ringts i kyrkklockor av den anledningen sedan kriget.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-05-03 11:40:24 följande:

Precis. Det hade inte ringts i klockorna sedan 1939 så det här var ett sätt för kyrkan att sätta ner foten. Jönköpings stad lyckades också säga ifrån rejält. Plus medborgarna.
    Tvivlar starkt på att nazisterna kommer att demonstrera där igen :)
    Och vid alla infarter till staden möttes bilisterna av budskapet

• FDFMGA

För övrigt kan man notera Folkpartiet är större än SD i senaste Skop.

Det kanske inte finns något samband - men nog är det lustigt att företeelser som SD-sektanhängarna går till storms mot tycks tendera att bli allt mer populära bland vanligt folk.

Det har ju varit ett tydligt fokus på Ullenhag, av toksekten kallad Ullentott, på MP samt mot feminism.

MP befäster sin ställning som tredje största parti i opinionen, FP går framåt och Feministiskt Initiativ ökar.

Förändringar
    Moderaterna 23,4 procent: -3,1
    Folkpartiet liberalerna 7,8 procent: +3,2
    Centerpartiet 4,5 procent: +0,4
    Kristdemokraterna 2,7 procent: -0,4
    Socialdemokraterna 34,9 procent: +1,1
    Vänsterpartiet 6,4 procent: -1,6
    Miljöpartiet 10,7 procent: +0,8
    Sverigedemokraterna 7,3 procent: -0,9
  • FDFMGA
    Politisk härdsmälta skrev 2014-05-03 12:54:53 följande:
    Vidskepliga, intellektuell nivå, sverigedemokratiska oförståndet, toksekten, när vi nu pratar om att trampa på andra som du beskrev det.

Du tycker inte att det skar sig i alla fall lite där?
    Jepp, det är en generalisering som självklart inte är tillämpbar på alla sverigedemokrater.

Men jag menar att en förvånansvärt stor andel av de sverigedemokrater som är aktiva här på FL bara befinner sig några snäpp över kattkvinnans nivå och i grunden resonerar utifrån samma bevekelsegrunder som hen.

Jag kan ge exempel på olika former av sverigedemokratiska vidskepligheter om du så önskar.

Jag menar inte att det inte existerar sverigedemokrater som förmår att diskutera på en sansad och saklig nivå - men jag tror att dessa sverigedemokrater i så fall hamnar i skymundan på grund av känsloutspelen från den vidskepliga skaran, särskilt som det aldrig förekommer att någon sansad sverigedemokrat säger i från angående de vidskepligheter som presenteras i partiets namn.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-05-03 18:40:52 följande:
    Jag ser en tydlig trend i det SD attackerar ökar i popularitet. Undantaget här är V.
    Mm, tror det är mänskligt att reagera så, om än inte särskilt rationellt.

Förutom invandringen är väl SD:s tydligaste fokus feminismen och MP.

Min gissning är att MP kommer att göra sitt bästa val någonsin i höst, till viss del tack vara skränet från SD-anhängare.

Vi resonerar ju som sagt inte alltid helt rationellt - MP blir ju varken sämre eller bättre av att SD har utsett dem till partiets motpol, men jag är övertygad om att de vinner sympatier.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-03 22:43:49 följande:
    Jag undrar varför MP just blev deras nya motpol, tidigare var det ju "vänstern", med S och V. Min spontana gissning är att SD förbereder sig för ett kappvändande här, i sann 1984-anda, utifall att vänstern vinner valet. De vill inte fjärma sig från alliansen, som de ju mest känner sig nära, men samtidigt är det ju mumsigt med makt, även om man måste dela den med vänstern. Då är det ju bra att vara förberedd på att, som Storebror, kunna säga att "vi har alltid varit vänner med vänstern, och alltid i krig med MP!" (för en fiende behöver de alltid)
    Ingen vill sitta med Svarte Petter och det är väl därför de som står till höger politiskt är så angelägna om att definiera SD som ett vänsterorienterat parti och de som står till vänster anser tvärtom.

Själv anser jag att SD är ett opportunistiskt högerparti och om du tar bort opportunistiskt så gissar jag att de är så de egentligen definierar sig själva.

Jag tror att hatet mot Miljöpartiet bottnar i att SD ser MP som ett vänsterparti och att det är onaturligt att Alliansen samarbetar med dem i invandringspolitiska frågor när de har ett parti som de naturligt skulle kunna samarbeta med.

Från sverigedemokraters håll framhåller man ju gärna övriga Europa som ett exempel för som Sverige borde ta efter, d v s att det finns ett samarbete mellan högeropportunistiska främlingsfientliga partier och den rumsrena högern.

Min gissning är att SD känner sig svikna av Alliansen men fokuserar hatet på den Alliansen är "otrogen" med.

Det måste ju också kännas jävligt snopet för SD att den direkta konsekvensen av att partiet kom in i riksdagen var att invandringspolitiken blev mer liberal än den hade blivit annars just på grund av Alliansens samarbete med Miljöpartiet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?