Varför hatar folk SD?
Kunigunda skrev 2014-08-07 00:08:14 följande:
Jag har genom yrket och genom privat engagemang som kontaktperson mött många flyktingar och sett många asylboenden. Jag känner inte alls igen den bild du beskriver. Däremot har jag mött unga flickor som våldtagits (och i ngt fall böivit gravid) av deras moders mördare. Familjer som levt i ett rum i månader och varje natt undrat om detta är natten då bomberna träffar deras hus. Män som sett sina mödrar, fruar, systrar våldtas, medan de varit bundna och slagna. Unga män, som pga sexuell läggning förföljts och torterats. Samtliga är än mer förvirrade av den främmande miljö de slängs in i, med i många fall, skitiga asylboenden, med en levnadsstandard vi inte tror finns, språkförbistring, fattigdom, desperation inför asylbeslutet, PTSD etc.
Ja, de flyktingar som tar sig hit är inte de fattigaste. Detta diskvalificerar dem inte från hjälp.
Det du beskriver är inte vad jag har hört. Däremot händer det ju att de påstår sådana saker i förhören, och spelar sin roll mer eller mindre väl inför de som genomför intervjuerna.
Och unga flickor... de kommer ju nästan aldrig hit på egen hand..? Vilket är ganska självklart med tanke på att kvinnor, särskilt unga, inte får röra sig på allmän plats utan förklä - och än mindre resa någonstans... De kan inte ens lämna landet utan sin förmyndares tillåtelse. Jag vet någon enstaka ung somaliska, men då satte föräldrarna henne på planet och släktingar väntade på Kastrup, typ...
Så dåliga asylboenden som du beskriver finns heller inte i Sverige. När det gäller asylboenden för ensamkommande "barn" så är det t.o.m. samma krav som för HVB-hem, det vill säga det måste finnas personal dygnet runt och minst en anställd måste vara socionom... I sydeuropa kan det dock se ut så.