Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-08-07 00:08:14 följande:
    Jag har genom yrket och genom privat engagemang som kontaktperson mött många flyktingar och sett många asylboenden. Jag känner inte alls igen den bild du beskriver. Däremot har jag mött unga flickor som våldtagits (och i ngt fall böivit gravid) av deras moders mördare. Familjer som levt i ett rum i månader och varje natt undrat om detta är natten då bomberna träffar deras hus. Män som sett sina mödrar, fruar, systrar våldtas, medan de varit bundna och slagna. Unga män, som pga sexuell läggning förföljts och torterats. Samtliga är än mer förvirrade av den främmande miljö de slängs in i, med i många fall, skitiga asylboenden, med en levnadsstandard vi inte tror finns, språkförbistring, fattigdom, desperation inför asylbeslutet, PTSD etc.

Ja, de flyktingar som tar sig hit är inte de fattigaste. Detta diskvalificerar dem inte från hjälp.
    Det du beskriver är inte vad jag har hört. Däremot händer det ju att de påstår sådana saker i förhören, och spelar sin roll mer eller mindre väl inför de som genomför intervjuerna.

Och unga flickor... de kommer ju nästan aldrig hit på egen hand..? Vilket är ganska självklart med tanke på att kvinnor, särskilt unga, inte får röra sig på allmän plats utan förklä - och än mindre resa någonstans... De kan inte ens lämna landet utan sin förmyndares tillåtelse. Jag vet någon enstaka ung somaliska, men då satte föräldrarna henne på planet och släktingar väntade på Kastrup, typ...

Så dåliga asylboenden som du beskriver finns heller inte i Sverige. När det gäller asylboenden för ensamkommande "barn" så är det t.o.m. samma krav som för HVB-hem, det vill säga det måste finnas personal dygnet runt och minst en anställd måste vara socionom... I sydeuropa kan det dock se ut så.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Det kan ändå vara så att du, som är högutbildad som du säger och antagligen utstrålar makt, får se en annan Abdullah, än de personer som samme Abdullah betraktar som tjänstefolk... Klasskillnaderna är ju mycket större i dessa länder. 
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-07 07:03:06 följande:
    Fritt fall.

Sannolikt har du väl bara blivit lite yr på morgonkvisten och förväxlat din egen vurpa med Sveriges.

Be gärna någon hjälpa dig att jämföra Sveriges starka ekonomi med det introverta Finlands ekonomiska fall mot depression.
    Finland har oerhört mycket bättre skolresultat än vad vi har.
  • Jeaninne
    FDFMGA skrev 2014-08-07 10:57:02 följande:
    Jag har också haft vänner och släkt som fått dödliga sjukdomar och vårdats av den svenska sjukvården i ett flertal år där enorma resurser sattes in på att ge dem den bästa tänkbara behandling och där bemötandet av dem var så bra man bara kan tänka sig.
    I så fall har du sett just det bästa vi har att erbjuda i svensk sjukvård. För den somatiska slutenvården och även på sjukhusmottagningar (med bokade tider alltså) ÄR oftast bra. Även om personalen kan få trolla med knäna där också. Om det är en cancerpatient, ryggmärgsskadad patient, brännskadad patient eller liknande du känner, så är det ett "sanatorium" du ser. Att resurserna satsas just där beror på att detta är läkarnas spetskompetensområden. Läkare forskar ju ofta som en del av sin tjänst. De vet hur de ska få pengar tilldelade till sina avdelningar och kliniker.

Det är främst akutvården inklusive förlossningsvården, samt psykvården, som får för lite resurser. Samt naturligtvis allt som kommunerna ska betala för - där är läget katastrofalt nu. Äldreboenden, servicehus, hemtjänst, missbruksvård, boendestöd, gruppboenden för psykiskt sjuka och utvecklingsstörda...
  • Jeaninne
    sverker11 skrev 2014-08-07 16:41:25 följande:
    Jag tycker mig ana ett visst klassförakt i din text.
    Ja, det var faktiskt riktigt hemskt. Jag orkade inte ens kommentera det... Jag undrar om Kunigunda också tycker att det är OK att spöa upp tjänstefolk som inte håller måttet..?
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-07 18:37:05 följande:
    Jag pratade om de högutbildade psykologer, kuratorer och lärare som träffar och samtalar med asylsökande inom utbildningens ram utifrån utarbetad metod och sedan återrapporterar inom yrkets ram till rektor, rimligen ger ett bredare, sannare underlag än det lösa skvaller som dåliga anställda (för det är man om man far med illasint skvaller om brukare) sprider till obehöriga.

Om det vidare är klassförakt att anse att högutbildade med yrkesexamen är mer kvalificerade att utreda någons behov och bakgrund än någon helt utan adekvat utbildning och uppdrag, så må jag anklagas för detta. Det förklarar kanske varför kriminella är överrepresenterade bland SD:s folkvalda.
    Nä, jag tror tvärtom att det som kommer fram under så kontrollerade former är de politiskt korrekta versionerna. Flyktingarna skulle inte berätta att de tycker att de har rätt att bli uppassade hand and foot på asylboendet, och OM det mot all förmodan skulle komma fram något sådant, skulle den som tog emot det inte våga skriva ner det och föra det vidare. För att han eller hon skulle kunna bli kallad rasist och avförd från utbildningen/arbetet i så fall.

Samma sak som med den uppsats om gruppvåldtäkter som du (eller om det var någon annan) la ut här för några dagar sedan. Studenterna skulle aldrig ha vågat vidröra hederskulturen som en orsak. Det har blivit så nu i Sverige.  
  • Jeaninne
    johannessssss skrev 2014-08-08 02:22:30 följande:

Det ironiska med det hela att hela vänstern och feministmaffians tid är slut när muslimerna blir tillräckligt många inom 100-200 år.

Jo. Men de förstår det inte själva. PRIDE-paraderna, daghemmen, de kvinnliga cheferna och pappamånaderna lär vara ett minne blott, när ISS tar över här... Tur för Schyman och Sahlin att de är för gamla för att tvångsomskäras. (Det är kvinnor mellan 11 och 46 som ska tvångsomskäras, enligt ISS.)
  • Jeaninne
    johannessssss skrev 2014-08-08 15:00:34 följande:
    IS (före detta ISIS/ISIL) inte ISS.
    Förlåt. ISS var visst en del av NASA!
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-09 07:48:00 följande:

En standard som påverkar väldigt mycket, räcker inte det. Även om vi snäppar upp det lite från "knappt några undantag" till "några undantag", det är illa nog eller hur.

Ska vi öht tllåta den sortens indoktrinering som bör ha vansinniga följder då varken respekt mot oss eller någon slags integrering möjliggörs?

Vad menar du med solida?
    Är lite uppgiven i de fallet, pk-ligan ( som jag lite elakt kallar dem) är inte intresserade av att få veta, de vill inte veta, men de efterfrågar alltid länkar statistik och bevis av olika slag men när man lägger fram det så ska det i regel alltid viftas bort, bortförklaras, eller i värsta fall idiotförklaras. Statistik om tex ökat våld från säkra källor bemöts.
    - ääeeeh...de anmäler ju invandrare meeer.
    Statistik om ökade våldtäkter i landet.
    - äeeh det anmäls ju bara mer nu, det är samma antal som på 50-talet ( jo tjena)
    Statistik om att vi ligger i topp snart, i världen, vad gäller våldtäkter.
    - äeeeh det anmäls mycket här för att kvinnor vågar anmäla här,

Så.......det är hyfsat meningslöst...kan vi säga. Lite ot....du kanske inte alls är sådan, sannolikt inte.Men du raljerar lite friskt med ditt exempel, som knappt alls var relevant, det är ytterligare ett symtom som kommer till när motargumenten tryter, tyvärr....................

Jag blir faktiskt mest provocerad när det är kvinnor som håller på så. De gör livet farligare och mer begränsat, för sig själva och sina döttrar och alla medsystrar, men de fattar det inte själva...
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-09 07:55:11 följande:

Så vad gör de?? De med  de oblida ögonen?  Som i din teori dessutom är i extrem majoritet och borde ha en enkel match........ va, berätta????????????????

Ser vi demonstrationer på stan?
    Höll de kidsen hemma på natten då det var upplopp.
    Är de aktiva på diskussionsforum där ofta unga invandrare beter sig ( inte här dock)
    Skriver de insändare och uppmanar sina egna?
    Agerar de mot de religiösa ledarna som indoktrinerar unga killar och omöjliggör både deras respekt mot oss och deras intgegration?
    Har de koll på sina killar, som är de som håller hela förorter under sina lagar.

Nej jag ser inte detta, läser inte om det, hör inget om det.

Du får gärna hänvisa till lite länkar, som gjort att din världsbild är såå positiv i det fallet. För du har ju läst massor om det antar jag..eller tar du saker för givna bara?

Nej, de oblida ögonen har jag heller aldrig sett... I alla fall inte förrän "after the fact", när deras son har begått ett hemskt brott, och de sitter i Aftonbladet och säger att "självklart tar vi avstånd, men han är en så fin pojke, vi hade aldrig kunnat tro..."
Svar på tråden Varför hatar folk SD?