Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:07:06 följande:
    Att du inte har sett dom betyder inte att dom inte finns.
    Du vet inte allt som försiggår, även om du verkar tro att du gör det.
    Sen ska du ha klart för dig att invandrare har inte en större skyldighet än andra att reagera på det som är fel i vårt samhälle.
    Vi har alla samma ansvar som medborgare och medmänniskor, men utöver det har invandrare inte större ansvar för vad andra invandrare gör, bara för att dom tillhör samma grupp.

Lika lite som du har ett ansvar för vad jag gör bara för att vi båda är kvinnor.
    Nu tänkte jag mera på föräldrar och andra släktingar, som inte håller efter tonårspojkarna. Det är väldigt mycket deras ansvar, precis som min tonårsson är mitt ansvar. Och min tonårsson är garanterat inte ute och slemmar sig mot flickor på ett oönskat sätt, bränner upp bilar eller kastar sten på polisen...
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-09 08:13:59 följande:

Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:01:36 följande:

Vad överdrev jag? Berätta gärna.

Läs vad denna kloka kvinna berättar, du tror kanske mer på henne än på mig.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.2416070-att-bli-integrerad-i-sverige-gar-hur-bra-som-helst
    Ja, tänk om alla invandrare skulle ta tillvara möjligheterna här i landet, som hon har gjort! Enligt PK-tanterna skulle det vara omöjligt p.g.a. att de drabbas av så mycket fördomar som håller dem tillbaka, men i så fall skulle ju denna kvinna ha mötts av SAMMA fördomar...

Jag känner förresten en somalisk kvinna som arbetar som hjälplärare på SFI (hon tolkar mellan lärarna och de helt nyanlända, som inte kan någon svenska alls än). Henne har jag all respekt för! Hennes man arbetar som busschaufför för övrigt. Så visst finns dom OCKSÅ. Men så gick dom också in för att lära sig svenska och bli självförsörjande här ifrån början, och de begränsade sitt barnantal till tre... vilket är närmast barnlöst i Somalia, där kvinnans status bestäms av hur många söner hon fött. 
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:41:48 följande:
    Ok.
    Men där kan jag hålla med dig, det är klart att vi alla har ett ansvar för vad våra omyndiga barn gör.
    Det är bra om din pojke inte gör det, även om jag undrar lite hur du kan vara så säker på att han inte gör just det du skriver han inte gör.
    Håller du honom bakom lås och bom.

Och precis som du så försöker dom flesta föräldrar hålla ordning på sina barn och lära dom rätt och fel, svenska föräldrar som invandrade föräldrar.
    Nationaliteten gör ingen skillnad i det fallet.
    Nej han är inte inlåst, men jag hör ju hur han pratar med sina kompisar när de är här t.ex.. Det skulle komma fram NÅGONTING i så fall, om dom attityderna fanns i gänget.

Det verkar som om väldigt många i exempelvis Husby inte lyckats särskilt bra... Och jag råkar veta, att det är väldigt vanligt att dessa familjer släpper sina söner vind för våg tidigt. Döttrarna släpper man däremot inte ur sikte.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-09 08:49:29 följande:
    Sant, men uppfattningen om VAD som är rätt och fel, kan det.
    Exakt. T.ex. har väldigt många muslimska föräldrar - kanske majoriteten, fast man såklart inte kan ge några siffror eller procenttal - uppfattningen att familjens flickor och kvinnor bär familjens heder. Familjens pojkar och män däremot, kan göra vad som helst med svenska flickor - som ses som slampor utan värde. Så länge som de gifter sig med en kysk muslimsk flicka när den dagen kommer. Och dessa värderingar är starkt ingrodda. De fanns för övrigt i Sverige också förr, fast inte bland verkligt troende kristna. 
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 08:50:07 följande:
    Det är vad du tror ja, du vet inte alltså inte ett dugg om vad din son har för sig när inte du ser på.

Vi har redan gått igenom det här med Husby och andra liknande områden, att det handlar om socioekonomiska faktorer mer än någonting annat.
    Men det vill ju inte du höra talas om.
    Det spräcker din världsbild och vad skulle du då hacka på invandrarna om.
    Att du skriver att du vet saker är helt irrelevant, det har visat sig så många gånger att det du hävdar du vet har varit rena rappakaljan.
    Vill du bli trodd av mig får du prestera bättre än så.
    Vi har också gått igenom att detta med socioekonomiska faktorer inte håller. Eftersom det även bor andra nationaliteter och religioner i dessa områden (t.ex. svenskar, finländare och östasiater). De lever under samma socioekonomiska förhållanden, men de bär sig inte åt så för det.

Dessutom är även de socioekonomiska förhållandena självförvållade, eller i alla fall delvis. När det gäller de ungdomar i upploppen, som till och med var födda här, så hade ju deras föräldrar haft många år på sig att lära sig svenska, begränsa antalet småsyskon, skaffa jobb - och flytta därifrån. 
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-09 09:18:37 följande:
    Jeaninne var inne på det som var mer med verkligheten överenstämmnde.

Önskar att världen var en enda trevlig lägereld där alla sitter och sjunger Cumbaia...men tyvärr ser inte verkligheten ut så....och värderingar skiljer sig massor..tror du tex dessa , för att ta ett exempel, har en minsta lilla tanke åt värdlandets väl och ve och inte vill "sko sig" ?? Tror du de har respekt? Tror du de har varma tacksamma tankar. Tror du de vill se sig själva integreras i det samhälle de uppfattar landet har? Fint att vara naiv men det måste finnas lite realism också.
    Ja, det där är fruktansvärt. Den brittiska kvinnan är inte hemma i sin egen hemstad längre. Muslimerna har tagit över! De muslimska kvinnorna i niqab säger åt henne att hon borde klä på sig, att hon ser naken ut, frågar vem hon försöker förföra... Och då är hon ändå inte alls oanständigt klädd med västerländska mått mätt.

Det är HEMSKT att tänka på hur många européer som det här drabbar nu - att inte längre känna sig hemma i sina egna städer och länder, att vara tvungna att anpassa sig till muslimska regler för kvinnans klädedräkt för att inte bli hånade, antastade eller rent av våldtagna...

...och PK-tanterna i respektive länder jamsar med och vill inte se sanningen... Det som jag ALDRIG kommer att begripa, är hur PK-tanterna, som SAMTIDIGT vurmar för kvinnors rätt till sin sexualitet o.s.v., kan vilja sprida den allra värsta kvinnoförtryckande religionen här i Europa...
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:43:51 följande:
    Det är bara det att du har inte sanningen, du har ett uppmålat skräckscenario som inte överesstämmer med verkligheten.
    Läs mitt inlägg till realist ovan.
    Nej, jag vet du kan inte begripa hur man samtidigt kan värna om kvinnors rättigheter och en human människosyn.
    Att ge människor en fristad från förtryck och krig är inte detsamma som att stödja islam.
    Men jag undrar om du nånsin kommer förstå det, om du vill förstå det, nånting säger mig att det snarare handlar om det sistnämnda.
    Det andra blir ju följden av det första. Eftersom de tar med sig religionen och kulturen hit. Det är ju inte religionen/kulturen de flyr ifrån. Utom i vissa specialfall, som iranierna som flydde när Khomeini tog över, eller de kristna syrianerna. I de kristna syrianernas fall, så är dock deras variant av kristendom väldigt extrem. Och kulturen, inklusive tvångsgiften, oskuldskontroller, hedersmord o.s.v., är precis likadan som bland (fundamentala) muslimer.

Och NEJ alla muslimer är inte så - det finns liberalare inriktningar i de nordafrikanska länderna, samt bland infödda turkar (till skillnad från kurder) i Turkiet. Det är dock inte dom som kommer hit som flyktingar, utan dom som kommer hit är just fundamentalister.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:17:47 följande:
    Jisses.
    Du vet att det där håller på att luckras upp mer och mer, nu börjar ju imamer till och med viga homosexuella.
    Och i synnerhet av dom som bor i Sverige, dels därför att dom har flytt hit, dom som förmår det är dom drivkraftiga, dom som vågar tänka utanför boxen.
    Och dels därför att dom färgas av våra värderingar.
    Dels därför att när människor får utbildning och en dräglig levnadsstandard så försvinner dom där värderingarna mer och mer.

JO, just bland verkligt troende kristna har den synen varit som starkast och lever kvar än idag i mer eller mindre utsträckning.
    Men att det har försvunnit här beror ju på just min sista punkt ovan, självklart gäller det även muslimer.
    Det är EN imam som har välsignat (inte vigt) homosexuella, och han har det inte lätt just nu... Död Skulle inte förvåna mig alls om han hittas mördad.

Hedersmord har aldrig förekommit bland kristna. Det har såklart hänt att en far har slängt ut sin gravida dotter, och att hon har dött av svält och umbäranden till följd av det. Men uppfattningen att en man (eller bror) är tvungen att mörda kvinnan rituellt, för att rentvå familjens heder, har aldrig funnits i Sverige eller inom kristendomen. Det som kommer närmast är väl i så fall häxbränningarna... men det är ett tag sedan nu.

Detta att invandrare skulle anpassa sig till samhället omkring stämmer inte heller. Det är faktiskt precis tvärtom - och detta kunde vi iaktta när det gällde de katolska och grekisk-ortodoxa arbetskraftsinvandrarna som kom hit på 1950-70-talet. Från bland annat Spanien, Italien, det före detta Jugoslavien och Grekland. Jag kände en hel del av dem på 1970- och 80-talet, då jag växte upp i Tensta. De familjerna fortsatte att hålla sina ungdomar lika hårt som de själva hade blivit hållna i hemlandet i sin ungdom. De hade inte fattat, att i hemlandet hade även katolska ungdomar fått börja använda p-medel och bo ihop utan att vara gifta...

Det är för övrigt likadant i svenskbygderna i Minnesota. Där talar folk en gammalsvenska som vi knappt förstår längre, de firar gamla svenska traditioner som vi har glömt bort o.s.v..
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 10:57:15 följande:
    Vad heter den imamen?
    Ludovic-Mohamed Zahed
  • Jeaninne
    themia skrev 2014-08-09 11:36:34 följande:
    Hedersmord har sitt ursprung i gammal stamkultur och egentligen inget med religion att göra.

Men att påstå att hedersmord aldrig förkommit bland kristna är sticka ut näsan väl långt.
    Vad har för belägg för det? 

Häxbränningarna var dock inte hedersmord, de var sanktionerade från högsta ort i den heliga Svenska kyrkan.
    Har du hört talas om muslimska häxbränningar?
    Förlåt, glömde de kristna syrianerna igen. Det är sant att de har samma hederskultur som muslimer, inklusive morden. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: de är samma folk som muslimer (det vill säga araber) och har samma kultur. De kallar sig kristna men det är ingen riktig kristendom, eftersom de har för sig just sådana saker som Jesus väldigt mycket vände sig emot. (Tänker på när han räddade den otrogna kvinnan som skulle stenas t.ex..)

Alltså, muslimerna kallar det ju inte "häxbränningar". Men jag har hört om samma idéer - att det onda ska fördrivas genom eld. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?