Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-12-25 16:34:10 följande:
    Definiera "är". Känner hon sig indiansk så får hon känna sig indiansk. Om andra håller med är liksom inte det relevanta.
    Det skulle vara relevant, om hon t.ex. försökte få arbetstillstånd, uppehållstillstånd och medborgarskap i USA, på grunden att hon är Native American. Det skulle även vara relevant, om hon väl där sökte bidrag och stipendier som endast är avsedda för Native Americans - typ för att få hålla på med indianskt hantverk, som inte är självbärande utan till stor del finansieras genom skatterna. Eller om hon begärde att få sitta med i någon lokal styrelse i ett indianreservat. Eller vara representant för indianerna i kongressen.
  • Centurione
    nihka skrev 2014-12-26 12:47:04 följande:
    Det är väl inte helt ovanligt att svenska rasister hävdar sitt nordiska ursprung på liknande haltande grunder med samma grad av att det mycket kanske - kan finnas lite - mycket lite - vikingablod i dem.

Fortfarande, det avgör varken du eller jag.
    Har de svenskt blod överhuvudtaget, så är det ju "vikingablod". Det vill säga de härstammar ifrån personer som levat i Sverige under vikingatiden. Sedan är det en annan sak, att ingen av oss kan veta om just våra förfäder någonsin gick i viking - alltså reste på häradståg med skepp... ser inte heller att det är relevant.
  • Centurione
    nihka skrev 2014-12-26 17:56:44 följande:
    Rätt många svenskar som enligt din definition inte är svenskar då. Exempelvis alla de utan "vikingablod i stor till aldrig så liten mängd samt naturligtvis alla de som bodde här innan vikingarnas förfäder invandrade. Vad ska vi göra åt det? Upprätta register?
    Om du menar samerna så är de rejält uppblandade med svenskar, norrmän och finländare sedan flera hundra år tillbaka. Det går knappast ens att hitta en äkta same med det typiska sameutseendet längre.
  • Centurione
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-26 16:59:29 följande:
    Aha. Så muslimska trälar som togs hit under vikingatiden har alltså då vikingablod. Varför fick de omedelbums vikingablod då, men inte nu?

PS - bara så du vet, när germanerna folkvandrade hit så fanns det redan en större ursprungsbefolkning här, vendelfolk etc - så att alla svenskar skulle ha vikingablod är milt sagt struntprat.
    Ja olika grupper av européer invandrade ju, om man vet inte riktigt vilka som var först. Detta spelar heller ingen roll, för det var redan 90 000 år sedan de lämnade Afrika, så de såg redan utpräglat europeiska ut när de invandrade här för runt 10 000 år sedan. Och sedan har de 10 000 åren av naturligt urval framföräldlat vår nordiska ras.
  • Centurione
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-26 16:59:29 följande:
    Aha. Så muslimska trälar som togs hit under vikingatiden har alltså då vikingablod. Varför fick de omedelbums vikingablod då, men inte nu?

PS - bara så du vet, när germanerna folkvandrade hit så fanns det redan en större ursprungsbefolkning här, vendelfolk etc - så att alla svenskar skulle ha vikingablod är milt sagt struntprat.
    Och så väldigt många muslimska trälar kom nog inte hit, att de påverkade genpoolen nämnvärt... De allra flesta trälarna var andra svenskar.
  • Centurione
    nihka skrev 2014-12-26 17:56:44 följande:
    Rätt många svenskar som enligt din definition inte är svenskar då. Exempelvis alla de utan "vikingablod i stor till aldrig så liten mängd samt naturligtvis alla de som bodde här innan vikingarnas förfäder invandrade. Vad ska vi göra åt det? Upprätta register?
    Det var du som började. Jag tycker att det där är helt ointressant.
  • Centurione
    nihka skrev 2014-12-26 18:55:32 följande:
    Nej, jag menar de turkiska bönder som invandrade långt före germanerna.
    Länk..? Det där har jag nämligen aldrig hört förr.
  • Centurione
    nihka skrev 2014-12-26 19:01:46 följande:
    Jaha. Och jag som var under uppfattnigen att du var positiv till SDs förslag om att upprätta register av människor utifrån ursprung.
    Fast det är ju inte intressant att gå flera hundra år tillbaka. Eller ens ETTHUNDRA år tillbaka.

Min lösning på allt detta är att göra det svårare att få svenskt medborgarskap. Att kräva mycket längre tid i landet (minst tio år), att man klarar ett prov i svenska språket samt svensk historia, samhällskunskap etc. - precis som i t.ex. Danmark och USA - att man har varit självförsörjande ett visst antal år, att eventuella barn har en god prognos att bli självförsörjande och välanpassade som vuxna enligt deras lärare, o.s.v.. Det ska vara svårt att BLI svensk, men när man väl är det så ska man få VARA svensk fullt ut. Då behövs inga register längre.
  • Centurione
    nihka skrev 2014-12-26 21:05:42 följande:
    Nej, det är alltid intressant att gå tillbaka bara precis så långt, men inte längre, att man själv kan försvara att man är inkluderad. Det är så rasister ser på sin egen tillhörighet och andras icke-tillhörighet. Där drar man strecket.

Så om en förälder ska komma i fråga för svenskt medborgarskap ska lärare uttala sig om prognosen för barnen att bli självförsörjande och välanpassade som vuxna? Helt objektivt då förstås.

Dina åsikter skickar kalla kårar längs ryggraden.
    Ditt första stycke förstår jag nog inte. Hur långt tycker du själv att man ska gå tillbaka då..?

Jag tycker inte att detta är ett dugg konstigt. Det är ju ingen RÄTTIGHET att bli medborgare i ett land som inte är ens eget, utan det är en ynnest. Ursprungsbefolkningen har rätt att ställa vilka villkor de vill. Ta fallet med "Skuggan" t.ex. - den unge somaliske mannen som började sin brottsliga bana i Sverige tidigt, och till slut mördade en ung kvinna och blev satt på anstalt. Det framgår av förundersökningen att det fanns en MÄNGD tveksamheter kring honom och även andra familjemedlemmar - men att de fick svenskt medborgarskap i alla fall. Om de INTE hade fått det, så hade Nancy levt idag...

Ett annat liknande exempel är dubbelmördaren i Linköping/Ljungsbro (alltså den svarte man som begick brottet förra året och även åkte fast, inte den för tio år sedan som kom undan). Det fanns HUR MYCKET SOM HELST på honom redan ifrån barndomen, men ändå fick familjen stanna. Och så gick det som det gick - en svensk kvinna och en svensk ung pojke finns inte idag p.g.a det felaktiga beslutet....
  • Centurione

Varför blir jag inte förvånad längre. Läser den här artikeln i Expressen om en ung kvinna som slogs ner helt oprovocerat av flera främmande unga män, och misshandlades med kedjor:

www.expressen.se/kvallsposten/nanna-slogs-blodig-av-flera-okanda-man/

Jag inser direkt att det måste röra sig om invandrare, men Expressen skriver inte ett ord om det. Går till Ekstrabladet, och hittar mycket riktigt detta stycke som Expressen uteslutit vid översättningen till svenska:

Politiet har et signalement på to af overfaldsmændene. Det går på:

A: Mand, udlænding, mulig somalisk baggrund 16-17 år iført lyseblå hættetrøje, mørkt tøj og hvide sneakers-sko.

B: Mand måske somalisk 16-17 år, skaldet iført sort dynejakke med hvid hættetrøje, lyse jeans og mørke sko.

Det var förresten likadant vid den hemska överfallsvåldtäkten på en 20-årig ung svenska i ett skogsparti i Linköping för några veckor sedan. Expressen hade ett signalement på hans kläder och så vidare, men hade uteslutit den viktigaste upplysningen: att han var svart. Och ja han VAR svart - "Efterlyst" redovisade det när han väl var gripen...

Förnekar ni på PK-sidan fortfarande att tidningarna mörkar gärningsmännens ursprung..?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?