Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-11-11 22:30:13 följande:
    Ja, jag tror att alla har den rätten, det kallas att skriva ett inlägg. 

Själv är jag kanske lite mer skeptisk till sverigedemokratiska uppmaningar att suga av Zlatan och sånt - men sverigedemokraten är ju en besynnerlig figur som allt som oftast projicerar de egna böjelserna på andra.

Delar du förresten SD-kommunpolitikerns uppfattning att det är SD-sekten som ska avgöra vem av oss svenskar som ska få ta jobb utomlands. Rena DDR, tycker jag. 

Vore det inte bättre att lägga krafterna på att förhindra Åkesson att ränna iväg på nätet och sätta sprätt på en massa pengar, han verkar ju må dåligt av att spela för någon årslön eller så. Eftertankens kranka blekhet, månneSkrattande

Hur går det med undersökningen av SD-riksdagsledamöternas våldsamma överrepresentation beträffande brottsdomar, 600 procent, det är ju skrämmande. Inte konstigt att de behöver väktare i riksdagshuset. Visst var det någon SD-ledare som spottade och fräste mot en vakt, den där som anklagade två invandrare för att ha rånat honom, men så visade det sig att han glömt plånboken på en restaurang i fyllan och villa. Han var väl näringspolitisk talesperson för SD. Spritnäringspolitisk, kan man tänka.

Jag väntar med spänning på din redogörelse av brottsligheten bland sverigedemokrater som ska sägas vara folkets representanter i riksdagen.Solig

Jag såg bara någon om obetydliga miljöpartister ute i landet som du hade knåpat ihop. Riksdagen är annars en institution som det kan vara värt att känna till.
    Alltså, jag kan tycka att det är omoraliskt och fel ÄVEN när infödda svenskar tar jobb utomlands, under vissa omständigheter. Till skillnad från i de flesta andra länder, så är ju universitetsstudier gratis här i Sverige - d.v.s. "gratis" för den studerande. För skattebetalarna kostar en läkar- eller civilingenjörsutbildning ett antal miljoner per person. Att då först ta emot detta av samhället - och sedan snabbt börja gnälla över att skatterna är så höga här, att man måste flytta utomlands där man får behålla de pengar man tjänar, är... ja, jag finner inte ord!!! Död

Dessutom brukar dessa utlandssvenskar vara väldigt noga med att inte skriva ut sig ur Sverige ändå, så att de ska kunna åka "hem" på somrarna. Och då passa på att fixa sina tänder, söka läkare för diverse åkommor, köpa på sig mediciner o.s.v. - allt sådant som är starkt subventionerat här i Sverige. Samtidigt som de skryter om hur mycket skattefria stålar de tjänar "over there"... Obestämd

Sådant borde man kunna strypa, t.ex. genom att kräva att de ska betala tillbaka inte bara sin CSN-skuld omedelbart, utan även kostnaden för själva utbildningen. Såvida de inte redan arbetat i Sverige ett visst antal år - låt oss säga minst tio. 

...men det blir ÄNNU en nivå värre i Dantes Inferno, när den som gör så är en utlänning i Sverige ifrån början.  Då blir det så tydligt att de bara vill suga ut oss, och ingenting giva tillbaka...
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-11 22:45:10 följande:
    Jag har för mig att Zlatan är född i Sverige - för mig är han inte utlänning.

Ska du tala om samhällskostnader så kan du jämföra med någon med lång utbildning som tar jobb utomlands efter studierna.

Zlatan har nog gett tillbaka mer till svensk fotboll än vad han kostat den - på alla plan.
    Ja? Det var ju det jag gjorde!!! Undrar mer och mer om du är påverkad av något när du skriver här..?
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-12 00:31:56 följande:
    Förstår att du skriver så, ni har helt enkelt inga svar. Men eftersom ni tycks hata Zlatan så kan jag skriva så här:

En person är född i Sverige, har mörkare hud än den stereotypa bilden av en svensk. Han pratar klockren svenska, är integrerad i samhället och försörjer sig själv. Sd kan omöjligtvis ha något att klaga på. Trots det accepterar riksdagspartiet Sd inte honom som svensk. Varför måste han kallas för invandrare om han av allt att döma ser sig som svensk? Vilket problem är så enormt stort att ett riksdagsparti om och om igen måste göra utspel om detta?

Och jag föredrar att du klarar av att hålla dig borta från sandlådan och hålla en högre nivå än en tonårsgrabb.
    Jag tror mycket av irritationen i Zlatanfrågan kommer av, att Zlatan jämt tas som exempel på hur bra invandrare anpassar sig i Sverige, och hur fattiga vi vore utan dem, typ. Och då blundar man för att den absoluta majoriteten av invandrare och andra generationens invandrare från "vissa" kulturer, INTE försörjer sig själva utan lever på bidrag och/eller brott. Och detta gäller i synnerhet dem som vuxit upp i områden som Rosengård. Zlatan är ju en på miljonen, typ...

Dessutom är han ingalunda allmänt omtyckt eller respekterad, trots sin framgång inom sin sport. Hans uppförande på planen - ego, macho, högljutt, skrikigt, respekterar inte domarens beslut o.s.v. - är väldigt osvenskt. Det är inget som medelsvensson vill bli förknippad med utomlands.

En tredje sak: det är svårt att vara stolt över idrottsmän som tävlar för Sverige, när de har osvenskt namn, osvenskt utseende och osvenskt beteende. Man får inte längre känslan av att det är "vi" som vinner - och det är ju DET som är huvudmeningen med landskamper. Som jag har sagt tidigare: kanske har så många befolkningar blivit så uppblandade nu, att det är dags att skrota uppdelningen av lagen i "länder" - och dela upp dem på något annat sätt? Och i individuella sporter skulle idrottsmännen kanske bara kunna representera sig själva..? Eller så är det dags att skrota stora idrottstävlingar helt, när det ändå inte är samma sak längre... (Bilden visar vårt guldlag i fotboll vid OS 1948.)

• Centurione
    sverker11 skrev 2014-11-12 02:02:44 följande:

Apropå den alltid lika populära Zlatanfrågan. Är samer samer eller är samer svenskar?

De samer som bor i Sverige och har svenskt medborgarskap är svenskar. De som bor i Norge och har norskt medborgarskap är norrmän, o.s.v.. Idag väljer de själva hur mycket samer de vill vara - ingen annan definierar dem som samer om de inte väljer att trycka på den identiteten själva. Dessutom har de blivit så uppblandade nu, att man sällan ser det typiskt samiska utseendet mera. Dock är det naturligtvis viktigt att deras kultur bevaras.
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 07:14:58 följande:
    Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på FNs organisatoriska hemvist men är det verkligen en svensk myndighet?
    Nä, men Eliasson är ju anställd på UD sedan ungdomen. Sedan skickar UD ut sina anställda på olika uppdrag i världen. Många arbetar på ambassader, andra som internationella medlare, vissa i FN-skrapan...
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 13:47:48 följande:

Menar du att svenska UD betalar Eliassons lön i hans egenskap av vice i FN? 

Nu blev jag osäker bara för det. Någon som VET något och kan länka till trovärdig källa..?
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 13:59:33 följande:

Men om vi leker med tanken att det inte är UD utan FN som betalar, anser du då att Eliasson även han är en svikare?

Hur ställer du dig inför forskare som åker till ledande universitet och forskningscentrum utomlands och får lön därifrån?

Nåja - Sverige betalar MYCKET till FN i förhållande till vår folkmängd, så indirekt är det vi som betalar hans lön i alla fall!  

Det är OK om det handlar om ett internationellt UTBYTE, under en begränsad tid. Om forskaren sedan kommer hem hit med sina nya kunskaper, så att de kommer oss och vår industri till godo, och i förlängningen mer pengar strömmar in i våra socialförsäkringssystem. Men inte om forskaren först skaffar sig en fin och hög utbildning här på skattebetalarnas bekostnad - och sedan drar vidare för att slippa betala skatter på vår nivå...
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-12 14:45:13 följande:

Men om vi då tar en mycket framgångsrik idrottsman som genom en utlandskarriär tjänar många gånger mer än vad han skulle göra om han stannade kvar i Sverige. För en del av de pengarna köper han bla annat fastigheter i Sverige för så stora belopp att bara stämpelskatten för dem motsvarar inkomstskatten för en normalinkomsttagare under 10 år, och där han sedan anlitar byggfirmor för tiotals miljoner som bygger om hans fastigheter och på så sätt sätter en hel del personer i betalt arbete. Inget av detta hade varit möjligt om han stannat i Sverige hela tiden. Är det fortfarande ett svek?

Det går ju att konstruera hur många scenarios som helst, som är mer eller mindre moraliska eller omoraliska. Jag anser att ämnet är uttömt nu. Men generellt anser jag i alla fall, att om man egentligen inte hör till ett land från början, utan faktiskt fått bo där på nåder och blivit försörjd och fått sin skolgång betald av det landets invånare. Så har man ett STÖRRE ansvar att betala tillbaka det man kan, om man blir framgångsrik som vuxen, än någon som är svensk på båda sidor av släkten sedan Uppsala Ting...
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-12 15:25:07 följande:
    Hur ser du på högutbildade svenskar som får sin skolgång betald av svenska skattemedel men sedan lämnar Sverige för (ofta bättre betalda) jobb i andra länder? Exempel på detta är läkare och tandläkare som t.ex flyttar till England där lönen ofta är två-tre ggr högre än i Sverige.  
    Det skrev jag ju, att jag tycker att det är olämpligt och svekfullt. Och i synnerhet om det pågår i många år, och om personen - som många gör - dessutom behåller sitt svenska medborgarskap, så att de kan komma hit på semestern och utnyttja våra subventionerade förmåner av olika slag.
  • Centurione
    sverker11 skrev 2014-11-12 16:10:01 följande:
    Den vill jag kommentera fast det inte är riktat till mig. Problemet med att svenska läkare åker utomlands (även om jag inte hört att just det skulle vara något större problem) är att det skapas en läkarbrist i Sverige som gör att vi suger upp läkare som utbildats utomlands. När vi då tar in läkare som utbildats i ett annat land uppstår det en ny läkarbrist som då fylls upp genom att de i sin tur plockar in läkare från länder med ännu lägre levnadsstandard och längst ner hamnar då de fattigaste länderna som blir sittande med svartepetter.
    Dessutom är det olyckligt då det uppstår språksvårigheter. Läkare är ju ett yrke där det är extremt viktigt att ha mycket goda kunskaper i språket i det land där man arbetar, eftersom kommunikationen mellan patient och läkare är livsviktig. Det kan till och med handla om liv och död om de inte förstår varandra!

Och förutom risken för medicinska missar, så kan inte en terapeutisk kontakt fungera om inte läkaren uppfattar alla nyanser i det som patienten säger. Det är det ju inte ens säkert att en läkare med samma modersmål gör alla gånger, om han inte är tillräckligt lyhörd - så då ska man verkligen inte lägga på ytterligare ett raster emellan läkare och patient!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?