FDFMGA skrev 2014-11-09 11:26:43 följande:
Intressant att se hur du lägger missförstånd på missförstånd och bygger en omvärldsbild utifrån detta.
Du menar alltså att den betydelse som integration har i samhället utanför batikhäxeforskningsstugan inte är relevant eftersom batikhäxeforskningen inte accepterar innebörden i andras sätt att tolka integration.
Vidare så har du totalt missförstått vad "pk-nissarna" menar. Inte är det så att någon menar att det inte existerar någon svensk kultur - utan snarare så att det ibland påpekas att det inte finns någon statisk och helt enhetlig svensk kultur samt att tokskallarna i SD som försöker definiera exakt vad som är svensk kultur aldrig kommer att lyckas eftersom den är för mångfacetterad.
Själv är jag inte särskilt förtjust i begreppet mångkultur eftersom det sätter skillnader i ursprung i förgrunden - men om jag måste använda det så anser jag nog att det är språket som är det centrala för den svenska kulturen - och bara där kan vi ju se att det finns stora skillnader -folket kring SD har ju utvecklat en egen språkkultur som avviker från den vanliga svenskan, lägg därtill skillnader i värderingar, intressen, levnadssätt så får du en riktig mångkultur.
Alltså - dina missförstånd i sig visar ju att det inte finns någon totalt enhetlig svensk kultur. Jag antar att du är svensk från födseln, inte desto mindre lyckas du inte snappa särskilt mycket av den kultur du är en del av - om än en mycket liten sådan.
Vi har en starkare enhetlig kultur i Sverige, än de har i de flesta andra länder, skulle jag vilja säga. Detta beror på att vi har varit en nationalstat i många hundra år, och att vi har naturliga gränser (vatten, storskog, fjällkedjor...) åt alla håll. Svenska Kyrkans budskap har varit detsamma över hela landet, och sedan Folkskolan infördes blev det ett gemensamt innehåll även där.
Sedan många decennier nu har dessutom Svensk Television, och innan dess (och parallellt med TV fortfarande) radio och rikstidningar, verkat som en enande faktor. Den moderna Luciatraditionen är ett sådant exempel. Stockholms-Tidningen började, och sedan spreds den mycket snabbt över hela landet. Från Ystad till Haparanda hölls det lokala Luciatävlingar, där flickor med ungefär samma utseende vann överallt.
Att det ÄVEN finns regionala traditioner - som t.ex. ålen på julbordet i Skåne - ändrar inte på detta. KÄRNAN i julfirandet, påskfirandet, midsommarfirandet o.s.v. - är gemensam i hela Sverige, och det är en stor och solid kärna.
Ändå gick Mona Sahlin ut och sa att "svenskarna har ingen kultur". Jo, hon gjorde faktiskt det!