• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Centurione
    Digestive skrev 2014-11-02 17:58:39 följande:
    Ja, men be diverse partikamrater att sluta då - för barnens skull. Gör nytta där det uppenbarligen behövs och kan göras, det vill säga. Där borde ju all energi läggas i ämnet, snarare än att energin läggs på att underlätta för problemskaparna och via knappt ens fungerande cirkelsargument.

Resoneras det likadant när det handlar om andra saker kanske? Barn som mobbas för övervikt kanske pekar på att en internationell diet behövs? Barn som mobbas på grund av rött hår och relativt pigmentlös hud kanske pekar på att mer hårfärg och sminktatueringar behövs?

Det håller inte.
    Homosexualitet är rätt speciellt, eftersom det för det första bara drabbar några få procent av befolkningen, d.v.s. de kommer alltid att vara en minoritet överallt. 

Och sedan har vi det försvårande faktum, att utlevd homosexualitet är förbjuden i alla de stora världsreligionerna. Och eftersom vi har religionsfrihet, så kan vi inte gå in och radera stycken i de religiösa skrifterna - varken i Gamla Testamentet, Koranen, Toran eller någon annan. Vi kan inte ordna bokbål. Och vi kan inte gå till kyrkorna, synagogorna och moskèerna och tala om för församlingarna, att den här och den bibelversen/suran o.s.v. får ni inte längre tro på. Dessutom kan man vara emot utlevd homosexualitet UTAN att vara troende, på så sätt att man tycker att det är onaturligt då Evolutionens syfte med sex var och är fortplantning. 

Att vara rödhårig har aldrig varit en synd... Men när det gäller fetma, så är frosseri en av dödssynderna. Så där finns en liten parallell. Och är man inte troende, så kan man ändå tycka att människor som äter sig feta är fula och patetiska... svårt att förbjuda det också. Många adoptionsländer accepterar för övrigt inte fetare adoptivföräldrar än BMI 30.
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-02 17:59:58 följande:

Först och främst är det gruppvåldtäkterna som har rasat i höjden, och de har ALLTID ansetts som grov våldtäkt. Har inget med ändring av definitioner att göra. Gruppvåldtäkter var ett okänt begrepp i Sverige innan vi började importera folk från Mellanöstern och Afrika, p.g.a. att det inte finns i vår kultur. Svenska män har en helt annan integritet när det kommer till det sexuella, än män i dessa kulturer. Inte ens svenska våldtäktsmän vill att någon annan tittar på när de gör det. 

I Mellanöstern och Afrika gäller den integriteten när man har sex med sin hustru, men inte om det är med kvinnor som man saknar respekt för.

Det stod inte specifikt gruppvåldtäkter - så diskussionen och bemötandet får gärna sig inom rimlighetens ramar, tack. Kan i mycket hålla med om DEN ökningen, iallafall.
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-02 18:04:27 följande:

Dessa områden fungerar likadant i alla kommuner som har tagit emot flyktingar. Och det finns nästan inga kvar nu, som inte har gjort det. På samma sätt fungerar stadens gräddhylla likadant i alla städer.

Man befinner sig inte riktigt på kummunal nivå när man frågar sig själv huruvida det existerar väluppfostrade somalier i barnaåldern, överhuvudtaget, och genom att grunda frågeställningen i närmiljö och egna erfarenheter.. exempelvis.
  • Philipsson
    Centurione skrev 2014-11-02 18:06:18 följande:
    Om vi ska diskutera Hemingway, så kan jag tycka att hans miljöer var ganska begränsade. Och att hans utgångspunkt var väldigt cynisk. Finns andra män som rört sig i samma miljöer (t.ex. krig, fältsjukhus...), men ändå inte blivit så cyniska.
    Fattar inte varför Hemingway kom upp här, men dennes cynism till trots (alla människor som har förstått nåt av livet blir definitivt cyniska), så blir ju sensmoralen av 'Farväl till vapnen' att den som har nåt i huvudet deserterar från kriget och väljer kärleken. Att det sen går åt helvete ändå, får väl skrivas på cynismkontot.
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-02 18:02:14 följande:

Jag orkar inte riktigt dechiffrera dina inlägg, men försöker du säga att du vill släppa narkotikan fri i Sverige..? 

Nej. Bemöter snarare ämnet ur perspektivet att narkotikan redan finns här för fri tillgång i landet och att ett statligt monopol just ger kontroll och inblick i en marknad som just nu saknar det helt och hållet. Kallar någonting för fritt när huvudleverantören av narkotika idag (alltså kriminella) kan ge min son på 11 år narkotika utan problem, det står för sann frihet - inte att någonting säljs på Systembolaget med följande krav på ålder.

Situationen skulle se helt annorlunda ut, om samma kontroll för alkohol gällde narkotika - bytter nämligen ut helgtjat om en spliff (som när ungdomar tjatar om en flaska vin) och tveksamma farbröder som köper ut kontrollerade produkter från Systembolaget mot dagens situation - där narkotika enbart kan nås genom kriminella och där okontrollerade produkter florer överallt - vilken dag i veckan som helst.

Det känns helt enkelt inte så tryggt med att blott sopa saker under mattan. Finner iallafall ingen som helst trygghet i det, då landet i samma stund har så mycket narkotika i omlopp att det står en över öronen och har en monopolmarknad bland kriminella som vem som helst har tillgång till.

Och snälla, bespara hela världen från "alla kan ju bara sluta"-argument. Diskuterar gärna men inte direkta fantasiscenarion och klassar sådant som direkt farligt i ämnet då det enbart upprätthåller naviditet och passitivitet, i en situation där någonting ehöver göras och där gamla medel har slutat verka.

Det går även att diskutera vilken narkotika som bör hanteras likadant som alkohol, säger inte att all narkotika bör göra det.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-11-02 19:15:46 följande:

Fattar inte varför Hemingway kom upp här, men dennes cynism till trots (alla människor som har förstått nåt av livet blir definitivt cyniska), så blir ju sensmoralen av 'Farväl till vapnen' att den som har nåt i huvudet deserterar från kriget och väljer kärleken. Att det sen går åt helvete ändå, får väl skrivas på cynismkontot.

För att författaren anses välbevandrad. Mysteriet löst!
  • Digestive
    Centurione skrev 2014-11-02 18:04:27 följande:

Dessa områden fungerar likadant i alla kommuner som har tagit emot flyktingar. Och det finns nästan inga kvar nu, som inte har gjort det. På samma sätt fungerar stadens gräddhylla likadant i alla städer.

Och så byts ämnet ut men visst, det hade nog vattnats ut vid detta laget ändå.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-11-02 19:15:51 följande:
    Nej. Bemöter snarare ämnet ur perspektivet att narkotikan redan finns här för fri tillgång i landet och att ett statligt monopol just ger kontroll och inblick i en marknad som just nu saknar det helt och hållet. Kallar någonting för fritt när huvudleverantören av narkotika idag (alltså kriminella) kan ge min son på 11 år narkotika utan problem, det står för sann frihet - inte att någonting säljs på Systembolaget med följande krav på ålder.

Situationen skulle se helt annorlunda ut, om samma kontroll för alkohol gällde narkotika - bytter nämligen ut helgtjat om en spliff (som när ungdomar tjatar om en flaska vin) och tveksamma farbröder som köper ut kontrollerade produkter från Systembolaget mot dagens situation - där narkotika enbart kan nås genom kriminella och där okontrollerade produkter florer överallt - vilken dag i veckan som helst.

Det känns helt enkelt inte så tryggt med att blott sopa saker under mattan. Finner iallafall ingen som helst trygghet i det, då landet i samma stund har så mycket narkotika i omlopp att det står en över öronen och har en monopolmarknad bland kriminella som vem som helst har tillgång till.

Och snälla, bespara hela världen från "alla kan ju bara sluta"-argument. Diskuterar gärna men inte direkta fantasiscenarion och klassar sådant som direkt farligt i ämnet då det enbart upprätthåller naviditet och passitivitet, i en situation där någonting ehöver göras och där gamla medel har slutat verka.

Det går även att diskutera vilken narkotika som bör hanteras likadant som alkohol, säger inte att all narkotika bör göra det.
    Det där med att Systembolaget skulle visa på kontrollansvar när det gäller alkohol är ju bara lappri. Vem som helst kan ju handla hur mycket som helst, och vilken ungdom finns det som inte har fått tag i alkohol? Ungefär lika fånigt som det "ansvar" som Svenska spel och ATG påstår sig ha gällande spel. Vi som har spelkonto i dessa bolag får motta ett dussintals reklamerbjudanden per vecka gällande spel. Vadå ansvar? Vad de vill är ju att man ska spela så mycket som möjligt. Och vad spritmonopolet syftar till är att få in skattepengar, precis som med tobaksskatten f.ö.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-11-02 19:18:02 följande:
    För att författaren anses välbevandrad. Mysteriet löst!
    Du menar väl bevandrad?

Väl bevandrad inom vadå? Jag vet att Hemingway var väl bevandrad när det gäller en del olika saker, men man kan knappast vara väl bevandrad sådär i största allmänhet.

Pinsamt låg språklig nivå här på forumet, bland Sd-hatarna. Det 'roliga' är att ni dessutom brukar klanka ned på Sd-stödjare, för att de skulle sakna utbildning o.s.v. Det är nog så att dessa s.k. argument säger mest om er...
  • Centurione
    Philipsson skrev 2014-11-02 19:15:46 följande:
    Nej, där håller jag inte med. Trots att jag blivit rätt cynisk själv. Men jag känner även människor som gått igenom mycket, men ändå lyckats behålla det där ljuset, den där glädjen, den där inre kärleken, tron och glöden... Samtliga dessa människor är för övrigt troende, och det har nog betydelse. Att de kan se någonting "där bortom". Och någonting djupare inne i människor som vi andra bara upplever som hopplösa.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?