Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-07-26 11:12:51 följande:
    Ja, jag håller med men vi kanske inte menar detsamma med krav på anpassning.

Min uppfattning är att det åtminstone historiskt har funnits alltför mycket kulturrelativism som bottnat i svensk självgodhet i vårt bemötande av invandrare, det vill säga att vi inte alltid ställt samma krav på invandrare som på svenskfödda. 

Jag tycker inte att det är fel med krav på anpassning, tvärtom - vi människor är beroende av att vara behövda i en mängd sammanhang, inklusive det sammanhang man ingår i med gemensamma normer och lagar.

Så ja - för mig - och som jag uppfattar det i allt större utsträckning för det svenska samhället - är det en självklarhet att de som kommer hit måste lära sig att "orientera sig" i det svenska samhället och att respektera våra normer och lagar.

I mitt tycke måste integrationspolitikens fokus fortsätta att avlägsna sig från det kulturrelativistiska "Vad kan vi göra för dig?" till en försvenskad variant av Kennedys "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för ditt land."
    Nämen? Det där hade en Sd:are kunnat skriva! Säkert att du inte fått solsting! För så där vettig var du inte för bara något år sedan.
  • Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-26 10:30:12 följande:
    Nu tror jag inte på epitet som "god" eller "ond", men jag är inte i hans fanclub, nej.
    Nu blev jag nyfiken. Vad har du emot Dalai Lama?
  • Jeaninne
    Tengel skrev 2014-07-26 20:55:08 följande:
    Blir så full i skratt när SDare och andra börjar prata om "PK-sidan" Det är precis sånt som får er att låta som sektmedlemmar, fattar ni inte det?  Ni har minsann genomskådat allt och ser sanningen och alla som inte delar er åsikt (väldigt många) är hjärntvättade av PK media haha!

Ni låter precis som konspirationsteoretiker som kallar alla som inte tror som dem (väldigt många) för blinda får som är indoktrinerade av samhället, politiker, världsledare, illuminati eller vilka det nu må vara.

Nu tycker jag absolut inte att alla som röstar på SD beter sig som sektmedlemmar, men väldigt många av "internetkrigarna" här och på andra forum.  
    Fast just i det här fallet är det sant. 
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-26 21:04:43 följande:

Blir nyfiken, vad är det alla sd.are har missförstått med invandringspolitiken? Vilken genomskådad sanning är helt galen?

Hör ofta liknande påhopp som dina men aldrig någon förklaring, men nu har du chansen. Världen väntar med spänning.

• Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-27 00:36:08 följande:
    Fast det där gäller ju ALLA högt uppsatta politiker. Kommer du ihåg Mona Sahlins fantasipris-modeväska, och hennes resa till Mauritius? Samt att hon tar alla tillfällen att smörja kråset på Nobelfester och andra festligheter hos Kungen - fastän hennes parti vill avskaffa "tronen, altaret och penningpungen"..?

Eller Göran Persson som tog fantasipriser för att leda konferenser och hålla föredrag under den eran, då det var modernt... och blev storgodsägare - rena Patronen! - efter sin avgång som statsminister..? Vad tror du att de ursprungliga S-väljarna - statare och fabriksarbetare - hade sagt om det..?

Sedan kan vi ju ägna en tanke åt förra kommunistledaren, som gjorde pengar på att sälja bostadsrätter, samt hade sitt barn i en fin, dyr friskola... Obestämd

Eller Gudrun Schyman som använde svart tjänstefolk, för att slippa betala skatt till vårt gemensamma välfärdssamhälle - som kommunisterna vurmar så mycket för officiellt...

Ska jag fortsätta..? Tomte
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-27 09:23:57 följande:
    Finns massor
    Ja, det var ett väldigt dumt argument från Dorian att peka ut just Åkesson. Det är ett generellt problem att högt uppsatta politiker står för långt ifrån sina väljare - att de har det så bra att de inte kan förstå hur vanligt folk har det... Den största naiviteten tycker jag att man finner hos de borgerliga partierna och i synnerhet M. Där finns många som är födda med silversked i munnen - som haft en trygg uppväxt och vägen utstakad. Som aldrig behövt vara oroliga för att pengarna inte ska räcka månaden ut...

Sd har i alla fall den stora fördelen, att många politiker har haft vanliga arbeten (och har fortfarande, när det gäller de flesta i kommun och landsting). Jag känner byggnadsarbetare, målare, industriarbetare, slaktare, sadelmakare, frisörer, kockar, undersköterskor, personliga assistenter och kallskänkor...
  • Jeaninne
    Philipsson skrev 2014-07-27 09:25:24 följande:
    Jag delar din åsikt att svensk skola ska vara icke-konfessionell. Detta ska enligt min mening även inkludera firande av Lucia, Jul, Påsk, o.d., d.v.s att skolan helt enkelt inte bör ägna sig åt firanden av något slag, varken religiösa eller hedniska. Däremot ska man ju icke-konfessionellt studera hur olika folk firar högtider och religionernas roll i olika samhällen. Skolan ska ägna sig åt kunskap, inte åt indoktrinering.

Däremot avslöjar du ju din egen inneboende intolerans när du "skruvar på dig" för att diverse personer "tackar Gud" för sina segrar. Avsky mot religiösa yttringar är ju också en intolerans, vilket en del inte tycks begripa.
    Fast nu är Sd:s hållning att de kristna traditionerna är en del av vår historia, vårt kulturarv, som ska bevaras. Och det GÅR inte om barnen inte får med sig detta på dagis och i skolan, eftersom många föräldrar aldrig bryr sig om att ta barnen till en kyrka, eller ens att fixa något särskilt till jul, påsk och midsommar...

Det som retar mig mest är annars, att det ÄR av hänsyn till de muslimska familjerna som skolorna har slutat med dessa firanden. Det har inget att göra med vad som står i läroplanen om "icke-konfessionell", för DET har stått länge - men ingen tolkade det så att skolavslutningar i kyrkan, adventskalendrar med motiv ur julevangeliet, eller luciafiranden skulle vara förbjudna. Innan muslimerna började vandra in här i stor skala.

När man googlar på artiklar som handlar om att skolor runt om i landet slutat med sådant, så hittar man också ofelbart yttranden från rektorer och kommunalkäringar, om att "vi måste ta hänsyn till våra elever med utländsk bakgrund..." Och DET ger i sin tur invandrarna intrycket, att det är de som bestämmer här i landet....
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-07-27 09:33:32 följande:
    Tungan ute

Mona Sahlins lön som partiledare: 1,7miljoner om året.

Håkan Juholts lön som partiledare: 1,7 miljoner om året.

Stefan Löfvéns lön som partiledare: 1,4 miljoner om året.

Stefan Löfvén har lovat att dessa skattesänkningar "som gynnar höginkomsttagare" ska få vara kvar.
    .
    .
    .
    Dessutom är påståendet om "9 av 10" felaktig (Oh the shock! Någon ljuger om SD! Så oväntat!).

9 av 10 avser enbart blockskiljande frågor UNDER DE FÖRSTA SEX MÅNADERNA  i Riksdagen. Totalt under de sex första månaderna röstade SD som regeringen (oaktat vad västeroppositionen röstade) i 72% av fallen:
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-stoder-regeringen-9-ganger-av-10/

Senare beräkningar visar att SD och S bägge röstar med regeringen i ungefär hälften av omröstningarna:
    http://sverigedemokraterna.se/2012/07/05/s-rostar-med-regeringen-lika-ofta-som-vi-sverigedemokrater/

...och ute i kommunerna har Sd en pragmatisk syn. För att ta bara ett exempel. Om det ska röstas om ett privat äldreboende ska få vara kvar, så kommer allianspartierna att rösta ja av princip, och de rödgröna att rösta nej av princip. Medan Sd-politikerna granskar räkenskaperna, och även åker ut och inspekterar boendet, talar med personalen och de boende och så vidare, innan de avgör om de gamla i kommunen har något att vinna på boendet. I så fall röstar de ja - annars nej.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-27 09:47:06 följande:
    Väldigt dumt eller väldigt väntat.

Politkerna hamnar i ett utanförskap, med sina förmåner och löner, och det går väl till en viss gräns och sedan tappar de helt taget om verkligheten.

Sedan ska de sitta och bestämma över folk som lever i konsekvenserna av deras egen politik, konsekvenser de aldrig behöver nudda ens själva. Blir lite fel.

Kan avhjälpas om de trots allt har empatin kvar och en fot kvar i verkliga livet, men hur många klarar det? Hur stor arbetsplats är regeringskansliet? Ganska hög andel ändå som tas med handen i syltburken, jämför med ett vanligt kontor och det hade varit en väldigt udda arbetsplats..
    Japp.

Det pratas mycket skit om Sd-politiker, och det mesta är inte sant. Det finns dock en sak som oroar mig, och det är de många unga männen i ungdomsförbundet (varav vissa dessutom redan sitter i KF, LF, lokala partistyrelser o.s.v. för moderpartiet), som går in för politiken som en karriär ifrån tidig ålder. De läser sådana ämnen som nationalekonomi, statsvetenskap och juridik - vilket I SIG inte alls är illa att ha med sig.

Men det oroar mig att de inte skaffar sig riktiga yrken, riktiga jobb FÖRST - utan att de går in för att vara politiska broilers... Det finns ju också en risk då, att man ser till egennyttan i sina beslut mer än vad som är bra för landet. Om man är rädd att inte bli vald, rädd att inte få sitta kvar nästa mandatperiod - och inte har något yrke att falla tillbaka på.

Så är det naturligtvis i alla partier, men i Sd har det inte varit så från början. Utan där har folk som sagt levt i verkligheten i många år innan de började med politiken, och det som drev in dem i politiskt arbete var ilskan över hur samhället börjar se ut. Omtanke om barnen och barnbarnen. Inte karriärlystnad. (Därmed inte sagt att det inte kan gå hand i hand.)
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-27 10:06:17 följande:
    Det borde vara en rekommendation, minst tio år i yrkeslivet. Av flera skäl.
    Ja, det tycker jag faktiskt. Jag tycker dessutom att valbarhetsåldern 18 år till våra fullmäktige (i teorin även Riksdagen) är alldeles för låg. Den kunde gott vara 30 år. Under tiden är det bättre att ungdomarna skaffar sig riktiga yrken, jobbar - och lär och övar i ungdomsförbundet på sin fritid.

I Romarriket var det ju så - för varje ämbete fanns det en lägsta åldersgräns. För att bli konsul skulle man vara fyllda 42.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?