FDFMGA skrev 2014-07-24 11:10:00 följande:
Ja, många sverigedemokrater tycks vara oerhört otrygga - och det är naturligtvis beklagligt. Jag tror att det kan förklaras utifrån att ni triggar varandra. Titta exempelvis på tråden om sharialagar i Storbritannien, där rädslan når absurda nivåer. Vad hjälper det om någon påpekar skillnaden mellan rättssystemen i Sverige och Storbritannien - sverigedemokrater är som en skock barnungar som skrämt upp varandra med spökhistorier och sen kräver att vuxenvärlden ska bli lika rädda.
Det välfärdssystem vi än gång hade kommer aldrig tillbaka, det är medvetet nedmonterat och individualiserat och en konsekvens att en annan syn på individens roll i samhället har präglat svensk politik i årtionden. Det har inget med invandring att göra.
Tja, de politiker som ligger bakom förändringarna kan kanske vara tacksamma över att det finns folk som väljer att försöka sparka nedåt i stället för att försöka förstå bakgrunden till vissa samhällsförändringar.
Att prata om kulturskillnader är knappast tabu. Däremot kan man inte kräva att andra ska ha samma åsikter om dessa som man själv har.
Som jag ser det så är det sverigedemokrater som stigmatiserar sig själva genom att uppträda som bortskämda barn, till synes helt omedvetna om hur mångfacetterad verkligheten är.
Vad ÄR den fundamentala skillnaden då, mellan svenskt och brittiskt rättssystem, som gör att det är helt omöjligt att Sharialagar någonsin kommer att tillämpas här? Det är ingen som har förklarat den skillnaden, så jag tror helt enkelt inte att den finns. Och finns den, så skulle det inte förvåna mig om muslimerna och PK-tanterna gjorde gemensam sak om att hela det svenska rättssystemet måste rivas upp och göras om, eftersom det är diskriminerande för muslimerna att det svenska rättssystemet inte tar hänsyn till deras religion och kultur. "Vi ÄR ju ett mångkulturellt samhälle nu, blablabla..."
...och då får vi mål i Tingsrätten och Hovrätten här också, där rätten ska avgöra om en kvinna som gift sig med en muslimsk man utan att berätta att hon förlorat oskulden till en annan, har begått ett brott, och huruvida hemgiften som hennes far redan betalt till makens far, ska anses förverkad... Inte ens JAG som är ganska konservativ när det gäller relationer och sex, skulle vilja se sådana mål i Sverige...