Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Solidaritet skrev 2015-02-24 08:22:43 följande:
    Nej, det låter inte alls som empati. Det låter som psykologi. 
    I den definitionen skulle en psykopat vara empatisk om denne studerat beteendevetenskap och lärt sig hur psyket fungerar. 

Empati handlar om att förstå den andra personens känslor. 

sv.wikipedia.org/wiki/Empati
    Men i det här sammanhanget betyder ju "psyke" och "känsloliv" precis samma sak.

Nej, en psykopat saknar ju per definition empati; det är just det som bl.a. utmärker en psykopat. Däremot kan en psykopat låtsas att hen är empatisk. Psykopaten spelar upp en "roll" utefter vad de tror att omgivningen vill ha. Faktum är att pekåismen har psykopatiska drag, vilket ju visar sig genom att vad som är pk eller inte ju växlar så anmärkningsvärt över tid och mellan olika miljöer.

Många misstolkar begreppet "empati", och tror att det handlar om att om man är empatisk, så måste man tycka det eller det, om det, tycka synd om den eller den personen (i regel då tycka synd om samma personer som man själv gör; således, att utnämna nån till empatisk, blir då att klappa sig själv på ryggen).

Så är det inte. En empatisk person har ju förmågan att sätta sig in i  psyket (känslolivet) även hos personer som har begått avlldeles avskyvärda handlingar, inte bara i det hos personer de tycker om och vars värdeuppfattning de delar.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-24 18:26:20 följande:
    Känner du till uttrycket "ger man respekt så får man respekt"?
    Jag har hört denna neologiska konstruktion, härrörande från förorterna, men jag skulle aldrig använda den själv. 

I min värld så 'respekterar man andra', 'tar hänsyn till andra'; respekt är ingenting man 'får'.

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-24 18:26:20 följande:
    Jag är inte emot Sd, jag är emot rasism. Iofs är det samma sak så resultatet bli detsamma. Hade Sd varit invandringskritiska på riktigt så skulle de möta betydligt mindre motstånd. Men de sprider hat, fördomar och rasism på löpande band och har gjort det under 30 år så de har nog målat in sig i det bruna hörnet för länge sedan.

Enda lösningen är att lägga ner Sd och bilda ett nytt parti som åtminstone följer FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna.
    Den som sprider sin demagogi, fördomar och lögner här på forumet, är ju du. Då har ingenting att tilföra förutom floskler och tomma anklagelser.

Sd är på väg upp till 20%, så nån nybildning lär det inte bli tal om, och när det gäller FN:s mänsliga rättigheter, så finns det såvitt jag vet åtminstone, ingenting i Sd:s politik som skulle bryta mot dem.

Men om du nu hävdar att så är fallet, så fram med fakta; visa då hur Sd skulle bryta mot dessa 'rättigheter'. Men det klarar du inte, utan kör blott med tomma anklagelser som du har snappat upp bland likasinnade, som aldrig styrker sina påståenden utan bara vräker lögner och tomma anklagelser omkring sig.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-24 22:54:00 följande:
    - "Muslimer är största hotet mot Sverige".

- Antisemitiskt uttalande från Björn Söder vilket rankades som ett av tio mest antisemitiska händelser år 2014.
    Du snavar direkt.

"Antisemitiskt!?

Källa?

På vilket sett skulle det du påstår dig citera, bryta mot FN:s mänskliga rättigheter?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-25 07:34:12 följande:
    Så allt annat jag skrev håller du med om att det bryter mot FN's deklaration om mänskliga rättigheter?
    Nej, jag fastnade redan på första punkten. När du har rett ut det jag ifrågasatte, kommer jag gå vidare med nästa punkt. Din demagogi är inte värd ett bättre öde.
  • Philipsson
    Solidaritet skrev 2015-02-25 08:26:41 följande:
    På vilket sätt är det uppenbart att "psyke" skulle referera till "känsloliv"?
    Det är ett psykologiskt begrepp, inte en synonym för känsloliv. 

Lustigt att du svara på inlägget med att definiera psykopat och fortsätta med att klaga på meningsmotståndares förmåga att känna empati. Sedan är empati förmågan att kunna sätta sig in i andra människors känslor, vilket för en normalt funtad människa leder till medkänsla för någon som har det svårt. Svårbegripligt? Skrattande
    Att sätta sig in i andra människors psyke/känsloliv, behöver inte nödvändigtvis handla om att sätta sig in i psyket/känslivet hos dem som skulle ha "det svårt", utan hos alla typer av människor. F.ö. är det ju så att vad det innebär att ha "det svårt" varierar beroende på vem du frågar.

Är du empatisk? Kan du förstå Hitlers bevekelsegrund?
  • Philipsson

Hörde just i radions Studio 1 (P1) Robert Hannah (Fp) förspråka att hjälp till IS' offer ges i närområdet, istf att hjälpa en liten av dem som lämnar området som flyktingar.

Detta har Sd förspråkat i flera år. Då har Sd kallats för ett "rasistiskt" parti.

Är Hannah rasist nu då?

De andra partierna visar sig nu stödja Sd:s politik.

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2015-02-25 19:31:18 följande:
    Ah du klarar inte av att svara så du byter fokus :) En vanlig Sd-strategi!
    Du klarar ju inte ens av att källhänvisa till det du "låtsas" citera från.
  • Philipsson
    nihka skrev 2015-02-25 17:34:46 följande:
    Nej, de andra partierna stödjer INTE SDs politik. SD är ett nationalistiskt parti och tar sina beslut utifrån ett nationalistiskt perspektiv med assimilering som mål. Inget anat riksdagspartii för en sådan politik. Vi ha alltid gett hjälp både här och där och anpassar oss efter behov och egna resurser och fortsätter med det alldeles oberoende av enklövern.
    Du vägrar alltså inse att såväl Fp som Kd nu girar åt Sd:s håll? Ja ja, behåll du skygglapparna på, som de andra som inte vill se verkligheten..

Om det beror på att de verkligen inser omfattningen av invandringsfrågan eller om det bara handlar om att fiska röster, vet jag emellertid inte.
  • Philipsson
    Solidaritet skrev 2015-02-26 09:41:13 följande:
    Jag kan inte förstå Hitlers bevekelsegrunder eftersom jag inte är sinnessjuk. 

Du kan naturligtvis fortsätta att använda ordet psyke då du talar om känsloliv, men förvänta dig inte att någon ska förstå vad du pratar om. 

Intrycket jag får är att du inte vet vad empati är. Intressant. 
    Nej, det är uppenbarligen så att det är DU som inte begriper vad begreppet "empati" handlar om, inte ens när man förklarar det för dig.

Psyke är samma sak som själsliv och känsloliv. Hur skulle de kunna skilja sig åt, menar du?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?