Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-12-13 00:41:53 följande:
    Nej nej, inte alls! Jag är övertygad om att många som inte delar min syn på politik har empati och medmänsklighet. Vet det till och med! Det är just SD som jag menar saknar dessa egenskaper. Något som de glatt visar prov på gång på gång. De saknar till och med vanlig, hederlig skam och skuldkänsla.
    F.ö. finns det absolut ingenting som säger att du skulle vara empatisk och hysa medmänsklighet, för att du förespråkar massinvandring.

Däremot tyder ditt Sd-hat på att du just saknar empati, ett ord du verkar ha missförstått helt och hållet.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-13 09:26:09 följande:
    Tvärtom, min avsky för SD är faktiskt ett starkt tecken på min empati. Jag bryr mig om mina medmänniskor, därför vill jag inte att de ska behöva uppleva en fascistisk diktatur. Och ja, du kan förneka det för dig själv eller för andra, men det är dit SDs resa är på väg, om de får makt.
    Jag säger ju det, du har inte begripit vad ordet empati betyder. Slå upp!
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-12-13 19:18:58 följande:
    Det är lika korkat att mucka språkgräl med en språkvetare som att mucka bråk med en kampkonstnär.
    Om du är lingvist så är jag Elvis.

Du vågar ju inte ens slå upp ett ord, för att du är rädd för att det kommer visa sig att du har använt ordet på ett absurt vis. Du är dock inte ensam. Det är rätt många som använder "empati" som du, d.v.s. i betydelsen "att den är empatisk som tycker synd om samma poersoner som jag gör".

Fast "empati" bör inte användas så, eftersom ordet åsyftar förmågan att sätta sig in i andra människors psyke och känsloliv.

Det är alltså inte så, att man automatiskt tycker synd om den människas bevekelsegrund man försöker förstå. Exempelvis, om du sätter dig in i Hitlers eller Stalins liv och leverne och bevekelsegrunder, och du faktiskt lyckas begripa 'hur de tänkte', så innebär ju inte det att du vare sig behöver tycka om dem eller avsky dem. Dina omdömen om dem har s.a.s. ingenting med själva empatin som sådan  att göra.

Förstår du nu, lingvisten?...:)
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-12-14 22:34:48 följande:
    Myrdal var så säker på sin sak att han till och med erbjöd sig att vittna till förmån för någon av de inblandade.

Jag har inte försökt smutskasta Myrdal utan sagt att man inte kan som du har gjort hänvisa till att något är sant bara för att han sagt det. Demagog!
    Men varför skulle mångkultursideologin INTE vara en ideologi då?
  • Philipsson
    de Robespierre skrev 2014-12-14 21:42:06 följande:

"Björn Söder: Judar är inte svenskar"
    www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Innan någon skriker vinkling, att PK-media är ute efter SD:

"Hemma i Malmö mejlar jag Björn Söder hans intervjusvar. Jag ber honom kolla så att jag inte missförstått något.

Han kommer säkert att vilja ta tillbaka en del, tänker jag när jag klickar på ?send?. Det han säger om att betala invandrare för att lämna landet, och att man inte kan vara jude och svensk samtidigt ? det är en hårdare, mer radikal retorik än den SD-topparna använt offentligt de senaste åren.

När mejlsvaret kommer från Björn Söder visar det sig att han är nöjd: ?- Du har uppfattat det jag sade och man skall väl inte gå in och snygga till allt för mycket i efterhand?.

SD:s partisekreterare lägger till en smiley, :)."

Men s.k. återetableringsstöd (d.v.s. att 'betala invandrare om de återvänder till sitt hemland) infördes ju redan 2007, d.v.s. tre år innan Sd kom in i Riksdagen. Var den riksdag som röstade igenom återetableringsstödet, rasisisk då?

Eller är det bara när Sd säger det, som det blir rasistiskt?
  • Philipsson

"Jag antar att åtminstone S och allianspartierna har förstått att SD:s frammarsch inte kommer att hejdas om man inte kan redovisa en trovärdig politik på dessa områden som kan rätta till de missförhållanden, som med all rätt oroar så många svenskar oavsett födelseort och ursprung.

Det är inte en lätt uppgift efter decennier av misslyckanden, handlingsförlamning, floskler, missriktad välvilja och tafatta försök att dölja eller frisera opassande information gällande allt från missbruket av flyktinglagstiftningen till brottsstatistiken och utanförskapets utbredning. Men det är just allt detta som utgör grunden för SD:s framgångar, inte att hundratusentals svenskar skulle ha blivit fascister eller främlingsfientliga rasister."

www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-ska-sverige-regeras-efter-varens-extra-val_4188045.svd

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-12-15 16:59:44 följande:
    Ta och slå upp ordet vetja, du kanske lär dig något nytt :)
    Att kasta stenen och sen gömma handen bak ryggen...

Det är du som invänder mot Myrdals och mitt bruk av "mångkultursideologi". Då är det också du som ska visa visa varför du invänder.
  • Philipsson
    VPK skrev 2014-12-15 22:41:16 följande:

Vänsterpartiet är i kris, de riskerar att åka ur i mars, man ser desperationen hos deras anhängare. Lite synd om de åkte ur riksdagen, man har som alltid kunnat skratta åt partiet, de lever i sin egna lilla bubbla och det är ju lite småroligt när de kommer med sina idiotiska förslag. Kanske man ska stödrösta på vänsterpartiet så de håller sig kvar.

Det otroliga är att V släpper fram denna Dinamarca till Riksdagens talarepodium. Denna manshatande batikhäxa skrämmer ju bort i princip samtliga preumtiva väljare!
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-12-15 22:51:19 följande:
    Eh, nej. Bara avskyr rasism och tänker med alla lagliga medel bekämpa Sd. När Sd åker ut ur riksdagen så är jag nöjd. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge.
    Du är inte ensam om att som enda mission här i livet, ha att bekämpa Sd.

Jag tror detta fenomen har med lajka. och facebook-kulturen att göra. Folk skapar sig en identitet, positionerar sig och sin person, som Sd-hatare.
    Hur som helst, speciellt konstruktivt för det politiska samtalet är det ju inte.

Det rimliga är väl att framföra vad man själv står för, och inte bara klanka på det  och dem man är emot. Men det är klart, om man nu inte står för nåt annat än Sd-hat, så är man såklart blott en tom tunna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?