sjuttiofemman skrev 2014-12-12 11:44:22 följande:
Du vet väl att det inte är en ideologi..?
Läste du inte intervjun jag länkade till?
Jan Myrdal säger (min fetstil):
"Det är nämligen det att det finns en officiell
ideologi eller snarare serier av
ideologier när det gäller invandrarfrågor, som, såvitt jag förstår, är helt galna, är helt felaktiga. Men det är i hög grad otaktiskt att säga någonting. Du får i stället två sorts officiella uttalanden, antingen myndigheternas uppfattning eller också får du de professionella liberalernas uttalanden."
Vidare säger han:
"Jag har ingen högre tanke om våra intellektuella. Tvivlar på att de alls har en åsikt i frågan. De är vanligtvis väldigt okunniga. Men de har antagligen på känn att det är nåt fel med den officiella ideologin. Och då vill de inte gärna sticka ut huvet. De följer efter gängse opinioner. Det är tryggast och enklast. Du kan ju avläsa normala svenska intellektuellas inställning i årsringar! De tänker lika moderiktigt som de klär sig: Det här året börjar de att säga att det är bra med invandring och att gå i jeans, det här året att ha långt hår, det året... Ja, jag menar det är jävligt pinsamt, men så är det! Artur [Lundqvist] är inte riktigt sån, och jag menar det är bra med honom! Jag är som du förstår inte överens med den officiella
invandringsideologin."