FDFMGA skrev 2015-03-18 23:31:17 följande:
Nja, jag har inga problem med att kalla SD kulturrasister. Om du vill kan jag länka till ett inslag med Jimmie Åkesson där han förklarar att det i första hand är flyktingar från muslimska länder som ska hindras från att få asyl i Sverige.
Där kan man säkert tala om oförenliga kulturer. SD menar dels att islam är ett potentiellt hot mot Sverige och dels att de kulturella mönstren innebär att gruppen är omöjlig att assimilera.
En person som däremot har ett annat synsätt än det du och SD företräder utgår inte från gruppen utan den enskilda individen. Och där blir det verkligen en kulturkrock eftersom ett uttalande som t ex att vi importerar ett kulturmönster som inte passar in här omtolkas till individnivå och då blir det väldigt tydligt att bakom kostymen är det samma gamla skränande rasism som alltid.
Åtminstone tycker jag att det blir tydligt då, typ: En afghan ut med honom.
Jag köper inte femöreskostymen budskapet vävts in i.
Egentligen är det märkligt. Jag måste ha läst 1.000 inlägg där sverigedemokrater påstår att de kallas rasister bara för att de vill begränsa invandringen och nästan lika många förklaringar att det inte handlar om detta.
Till skillnad mot herr Åkesson och hans låtsasdemokrater så anser jag alla vara assimilerbara generellt sett, även om undantag kan finnas på individnivå.
Jag anser att etnicitet och kulturell bakgrund inte har någon större betydelse. Visst kommer folk från Afrika eller mellanöstern generellt sett ha svårare att assimileras än tjecker, polacker och finnar, men det är inte omöjligt.
Att afghansk kultur och svensk kultur inte är kompatibla innebär inte per automatik att en afghan inte kan bo och fungera väl i Sverige, det är just tanken med monokulturalism.
FDFMGA skrev 2015-03-18 23:31:17 följande:
Sverigedemokrater gör skillnad på folk och folk - så de kallas rasister för att de är rasister.
Felet i ditt resonemang är att du hela tiden lägger in värdering av människor som en aspekt i andra människors sätt att tänka kring invandringspolitik.
Människovärde har inte ett skit att göra med mitt sätt att resonera.
När det gäller ansvar så kan man göra skillnad på folk och folk, inte utefter värde utan efter ansvar och den skillnaden gör alla folk och alla nationer, för att det är legitimt i prioriteringen av egna resurser. Var nation har det huvudsakliga ansvaret för sitt folk. Om det av olika skäl fallerar så kan andra länder hjälpa till och det gör Sverige, mer än väl.
Att jag anser att vi tar vårt globala ansvar och inte behöver ta mer har inget med värde på människor att göra, utan att det påverkar hur nationen klarar av att både ta sitt huvudsakliga ansvar och sitt sekundära, delvis kollektiva (gemensamt med resten av världen) och delvis självpåtagna ansvar att möjliggöra en dräglig tillvaro för människor som flytt hit från andra länder.