Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

Angående diskussionen om hur åsikter om invandring ser ut över lag, inte bara hos SD och deras väljare:

Metro 16/3:

Så många svenskar tycker att invandringen fungerar dåligt
    Nästan lika många svenskar som är positiva till invandringen tycker att den fungerar dåligt. ?Svenska folket ger ett tydligt underkännande till hur integrationen fungerar.?

www.metro.se/nyheter/sa-manga-svenskar-tycker-att-invandringen-fungerar-daligt/EVHocp!oifvYN4F6ayn6/
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 06:51:13 följande:
    Ja, fast åsikten att integrationen fungerar dåligt leder enligt enkäten inte nödvändigtvis till slutsatsen att lösningen är minskat flyktingmottagande/invandring.
    Det har inte så stor betydelse om det är ett missnöje som får väljare att fly övriga partier.
    FDFMGA skrev 2015-03-18 06:51:13 följande:
    Tvärtom. 60 procent anser att invandring är positivt för Sverige och lika många anser att flyktingmottagandet bör ligga kvar på nuvarande nivåer - eller öka.
    36% säger att vi ska ta emot färre flyktingar och 70% säger att vi inte ska ta emot fler.
    Man kan anta att det fler eller färre mottagna per år i förhållande till tidigare som har frågats.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 18:07:13 följande:
    Det intressanta med den här undersökningen är att mer än dubbelt så många oroar sig över en tilltagande  främlingsfientlighet än över invandringen. Men inte ens det är tolkningsbart, Sverigedemokrater oroar sig mer än genomsnittet över den tilltagande främlingsfientligheten.

Det vore intressant att veta vad de egentligen oroar sig för. Knappast att de själva blir alltmer främlingsfientliga, kanske de har förläst sig på sagoberättelserna från SD:s propagandaarmè på nätet och är oroade för att de ska få sina muslimska kollegers (om de nu har några) avföring i sina kaffekoppar.

Jag syftar på den här tråden och undrar hur många sekunder en motsvarande tråd som handlade om sverigedemokrater skulle få finnas kvar på FL..

www.familjeliv.se/forum/thread/74871430-svenskar-ar-radda-for-muslimer-ett-exempel-fran-min-arbetsplats
    Vad det gäller främlingsfientlighet eller i alla fall varianter av vad som brukar kallas det så är jag övertygad om att ökad invandring, ökade integrationsproblem, ökad mångkulturalism och de etablerade partiernas oförmåga att hantera det leder till ökad främlingsfientlighet.
    Sedan kan vi heller inte förneka att vissa invandrade grupper har svårt att acceptera och respektera vissa andra, detta är ett litet problem idag, men kommer att öka i betydelse.
    FDFMGA skrev 2015-03-18 18:07:13 följande:
    Frågan är en aning felställd.

Själv anser jag att det vore fantastiskt om vi kunde ta emot färre flyktingar men med bibehållen bedömningsnivå av asylskäl. Alltså - orsaken till att vi tar emot flyktingar är att folk flyr från krig och förföljelse och vem önskar inte att de som söker sig hit kunde komma för att de vill, inte för att de måste.
    Att de måste fly sina länder är bara en del av förklaringen, de har ju många andra länder att välja på. Sverige lockar med sina villkor, det råder ingen tvivel om.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 19:56:36 följande:
    Tror det var du som i en annan tråd skrev något med innebörden att afghansk kultur inte är kompatibel med svensk - minns inte om det följdes av standardfrasen att den inte är sämre eller bättre fördenskull, men att den hör hemma där och vår kultur där.

Jag tycker att kulturrasism är ett bra begrepp eftersom det bättre pekar på skillnaderna i människosyn mellan SD och de övriga riksdagspartierna.

Ser man på sverigedemokrater som kulturrasister kan man mycket bättre förstå varför de anser att muslimer kommer att förbli samma muslimer oberoende av erfarenheter i generation efter generation - och varför något så befängt som att Sverige kommer att bli en muslimsk stat är ett reellt hot för dem.

Ränderna går aldrig ur, brukar den där SD-kommunpolitikern som ständigt byter nick skriva. Jag tror inte att en kulturrasist skulle tillämpa en kulturrasistisk definition på sig själv. Tänkesättet är nog bara tillämpligt på representanter för andra kulturer medan de själva betraktar sig som flexibla nog att kunna anpassa sig till andra kulturer om de skulle vara tvungna.
    Vad vill du säga, att motsatsen till mångkulturalism är kulturrasism?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 20:34:31 följande:
    Nej, det är väl en semantisk omöjlighet.

Vad jag vill säga det är att allt förändras. Det är svårt att hitta rasister av den gamla stammen numer.
    Javisst är det jobbigt när folk faller utanför din vanliga rasistmall.
    Däremot finns inställningen till de andra kvar men i stället handlar det om kulturer, där vissa kulturer anses vara statiska och där man förtvivlat försöker definiera den egna kulturen för att särskilja den gentemot andra.
    Kultur är inte statisk, men det är stor skillnad i naturliga förändringar som kommer sig av att svenskar tar till sig nya intryck och kultur som kommer med invandring.
    Jag vill
    förtydliga vad jag här avser med kultur i diskussionen om mångkulturalismens vara eller icke vara...
    Det är inte att någon är född i Somalia, någon är katolik, någon talar persiska hemma och med landsmän, någon äter falafel till middag som jag avser med kultur som inte går att blanda, utan det är värderingar och synen på vårt sekulära och demokratiska system.

Jag ser inget större behov av att definiera och särskilja, den fanns inte tidigare och finns inte nu. Du behöver liksom inte veta att dina trosor är blå för att behålla dem om någon kommer och viftar med ett par vita. Behåll dem på och avfärda de vita så kommer det vara de blå som sitter kvar, det är inte svårare än så.
    Rasbiologiska institutet i ny tappning, typ Kulturrasgeopolitiska institutet modell SD.
    Jag gillar inte dina antydningar.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 22:22:40 följande:
    Antydningar?
    Bemöt gärna mina åsikter med saklig kritik, men sätt ingen stämpel på den som du inte kan stå för (=hållbart motivera).
    Hittar du likheter mellan mina åsikter och Sverigedemokraternas så är det en slump för jag stödjer inte SD och anser mig inte dela deras åsikter över lag, men undantag kan förstås finnas, men det gäller nog oavsett vilket parti du jämför med.
    Var det alltså inte du som skrev att afghansk kultur och svensk är oförenliga. Då ber jag naturligtvis om ursäkt, jag kan iofs kolla. Det är klart att jag inte vill kalla någon kulturrasist om personen inte är det.
    Rasism är att värdera, jag värderar inte utan konstaterar vad som är kompatibelt och vad som inte är det.
    Angående trosor så är det mig totalt likgiltigt vad du har för färg på dina trosor. Jag förstår egentligen inte var de kom in i bilden.
    Jag var kanske naiv som trodde du skulle ta det som den metafor det var menat som.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-18 23:31:17 följande:
    Nja, jag har inga problem med att kalla SD kulturrasister. Om du vill kan jag länka till ett inslag med Jimmie Åkesson där han förklarar att det i första hand är flyktingar från muslimska länder som ska hindras från att få asyl i Sverige.

Där kan man säkert tala om oförenliga kulturer. SD menar dels att islam är ett potentiellt hot mot Sverige och dels att de kulturella mönstren innebär att gruppen är omöjlig att assimilera.

En person som däremot har ett annat synsätt än det du och SD företräder utgår inte från gruppen utan den enskilda individen. Och där blir det verkligen en kulturkrock eftersom ett uttalande som t ex att vi importerar ett kulturmönster som inte passar in här omtolkas till individnivå och då blir det väldigt tydligt att bakom kostymen är det samma gamla skränande rasism som alltid.

Åtminstone tycker jag att det blir tydligt då, typ: En afghan ut med honom. 

Jag köper inte femöreskostymen budskapet vävts in i.

Egentligen är det märkligt. Jag måste ha läst 1.000 inlägg där sverigedemokrater påstår att de kallas rasister bara för att de vill begränsa invandringen och nästan lika många förklaringar att det inte handlar om detta.
    Till skillnad mot herr Åkesson och hans låtsasdemokrater så anser jag alla vara assimilerbara generellt sett, även om undantag kan finnas på individnivå.
    Jag anser att etnicitet och kulturell bakgrund inte har någon större betydelse. Visst kommer folk från Afrika eller mellanöstern generellt sett ha svårare att assimileras än tjecker, polacker och finnar, men det är inte omöjligt.
    Att afghansk kultur och svensk kultur inte är kompatibla innebär inte per automatik att en afghan inte kan bo och fungera väl i Sverige, det är just tanken med monokulturalism.
    FDFMGA skrev 2015-03-18 23:31:17 följande:
    Sverigedemokrater gör skillnad på folk och folk - så de kallas rasister för att de är rasister.
    Felet i ditt resonemang är att du hela tiden lägger in värdering av människor som en aspekt i andra människors sätt att tänka kring invandringspolitik.
    Människovärde har inte ett skit att göra med mitt sätt att resonera.
    När det gäller ansvar så kan man göra skillnad på folk och folk, inte utefter värde utan efter ansvar och den skillnaden gör alla folk och alla nationer, för att det är legitimt i prioriteringen av egna resurser. Var nation har det huvudsakliga ansvaret för sitt folk. Om det av olika skäl fallerar så kan andra länder hjälpa till och det gör Sverige, mer än väl.
    Att jag anser att vi tar vårt globala ansvar och inte behöver ta mer har inget med värde på människor att göra, utan att det påverkar hur nationen klarar av att både ta sitt huvudsakliga ansvar och sitt sekundära, delvis kollektiva (gemensamt med resten av världen) och delvis självpåtagna ansvar att möjliggöra en dräglig tillvaro för människor som flytt hit från andra länder.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 00:08:11 följande:
    I ett konstaterande av vad som är kompatibelt och inte ligger förstås en värdering.
    Nej, inte mer än för pusselbitarna i ett pussel.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 09:20:01 följande:
    Det som gäller för pusselbitar gäller förstås inte för människor - åtminstone inte de mer utvecklingsbara. Kompatibilitet är ett subjektivt begrepp när det gäller människor för det är väl människor vi pratar om?
    Nej , jag pratade om kultur, missade du det!?
    Pratar vi människor blir saken en annan.

Afghansk kultur är inte kompatibel med svensk kultur, men en afghan kan bo och fungera väl i Sverige.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 08:15:52 följande:
    Problemet är närmast att du lever i tron att dina egna värderingar är objektiva sanningar, vilket ditt svar till Nihka visar med all önskvärd tydlighet.

Av riksdagspartierna är det bara SD som förespråkar assimilering, vilket innebär att man med SD-retorik kan argumentera för att vissa kulturer inte är kompatibla med den svenska utan att fördenskull nödvändigtvis påstå att detta innebär att enskilda individer från dessa kulturer inte kan förenas med den svenska - men då är förutsättningen naturligtvis att de ger upp sin gamla kultur, alltså assimileras med den svenska.

Men om man lämnar SD-bubblan så talar man i stället om integration, ur detta perspektiv så får påståendet att vissa kulturer inte är kompatibla med varandra en helt annan innebörd eftersom integration innebär att man inte ger upp sin bakgrund när man blir en del av något nytt.

Självklart är det en värdering från din sida när du i inlägg efter inlägg väljer en SD-diskurs.
    Det går bra att argumentera mot mångkulturalism utan SD-retorik också.

För mig kvittar det vilket ord du vill använda, assimiliering eller integration, jag tror inte på mångkulturalism. Man kan ha invandring ändå.

Vet du vem Tino Sanandaji eller Paula Neuding är?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?