Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2015-04-17 21:22:06 följande:

Så blev det alltså en rejäl satsning på försvaret, 10 miljarder extra under fem år.

Ja, att satsningen är rejäl är naturligtvis en åsikt, men fakta är att försvaret tillförs 10.000 extra miljoner utöver vad försvarsberedningen ursprungligen hade tänkt.

Nej, försvarsberedningen har inte tänkt alls. Man har ju beslutat om IO14 men inte räknat på vad det kostar. Nu när FM säger att det kostar 18-20 miljarder till under de närmsta fem åren för att nå fram till IO14 till så vill man inte betala. Det är inte en satsning i förhållande till beslut.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-04-18 00:58:49 följande:
    Mm, det är din och många andras åsikt.

Men fakta är det satsas på försvaret relativt tidigare försvarsbudgetar.

Jag är inte så där särskilt intresserad av försvarsfrågor, men min gissning är att det var längesedan det satsades så mycket på försvaret om man ser till reella fakta som hur mycket pengar man pytsar in.
    Behovet av tillskottet är skapat av de nedskärningar man gjort och politiskt skapade merkostnader för försvaret. Tyvärr fortsätter man på den vägen, vilket kommer att  äta upp en del av det tillskott som nu är beslutat.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-04-19 17:06:12 följande:
    Nej, i likhet med Greider anser jag att det är välfärdsstatens uppgift att erbjuda bostäder för flyktingar, inte hans eller min.
    Jag anser att vi ska ha bostäder för våra invånare, så börja där....
    Bara i Stockholm saknas 300 000 bostäder.
  • Tom Araya
    Gert skrev 2015-05-01 16:07:32 följande:
    De kan ju försöka. Skrattande
    Jag hoppas de lyckas, då har SD lyckats med något vettigt här i världen.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-01 20:31:31 följande:
    Hur kan "den rödgröna röran" - som du uttrycker det - krympa av att M vinner väljare från SD?
    Om högern förändrar sin politik för att ta röster från SD så kan det få synergieffekter även för väljare som gått vänsterut.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-01 22:33:25 följande:
    Allt kan visserligen påverka allt, men jag kan inte se specifikt hur de rödgröna skulle krympa av att SD tappar väljare till M.

Högern förändrar ínte sin politik. Det är en populär SD-föreställning att allt någon annan tar i som handlar om annat än att öka invandringen kommer från SD.

Ingen kommer att vilja så som SD vill sänka invandringen med minst 90 % och tillämpa assimileringspolitik. Ingen, ingen, ingen. Ingen mer än SD vill ha SD-politik.
    Vad menar du med att högern inte förändrar sin politik?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-02 08:35:09 följande:
    Vad menar du med att de förändrar sin politik?

Högern förändrar inte sin politik genom att agera i migrationsfrågor. Man fortsätter som alla har gjort i alla tider att justera utifrån rådande läge. Det är en populär SD-föreställning att allt någon annan tar i som handlar om annat än att öka invandringen kommer från SD och innebär en förändring i riktning mot SDs politik.

Ingen kommer att vilja så som SD vill sänka invandringen med minst 90 % och tillämpa assimileringspolitik. Ingen, ingen, ingen. Ingen mer än SD vill ha SD-politik.
    Skit i SD nu.
    En ändringar i politik kring migrationsfrågor, försvarsfrågor eller vilka frågor som helst hos m, kd, fp eller sd är väl en förändring!?
    Med tanke på att m redan ändrat sig i försvarsfrågorna så har du fel i ditt påstående om inget ändras. Huruvida det är en permanent förändring eller en kappvändning....det får framtiden utvisa...
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-05-02 12:28:28 följande:
    Varför ska jag skita i SD nu? Tråden heter "Varför hatar folk SD?" Skit du istället i ditt försvar. Du har redan lusat ner tråden med nog OT om det.

Nej, jag ser ingen ändring i migrationspolitiken. De beslut man tagit och lagt fram innebär ingen kursändring utan är enbart ställningstaganden utifrån det aktuella läget - precis som vanligt. Ingen dragning åt något SD-håll. Ingen dragning åt en minskning av invandring med 90% och att enbart ta emot kvotflyktingar och ingen dragning åt assimileringspolitik.
    Kan du aldrig ta en diskussion för vad den handlar om? Ja, tråden handlar om SD, men det hindrar inte att man glider in på andra partiers politik, eller hur!?

I förhållande till tidigare så glider den etablerad högern närmare SD i migrationspolitik, försvarspolitik mm....även om det så bara är lite.
    Huruvida det är en förändring....tja....nya moderaterna har ju varit betydligt mer för hög immigration och mot starkt försvar än vad högern (moderaterna inkluderat) traditionellt varit, så egentligen är det nog så att förändringen i och med "nya moderaterna" var det verkliga försöket till kappvändning.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?